torsdag 4 juli 2013

The Bling Ring (2013)



Rebecca: Let's go shopping.

Här kommer en av de revyer som fick vänta lite då jag var mitt i avslutningen av mitt Bondprojekt. Häromveckan var jag och min kompis Lars-Ola på Sofia Coppolas nya film The bling ring. Jag och
L-O brukar gå på konserter ihop och någon enstaka gång går vi på bio. Det blir ungefär en film per år. För två år sedan såg vi Midnight in Paris och förra året var det To Rome with love. Denna gång var det L-O som valde film. Jag var mer tveksam efter några revyer jag sett fladdra förbi, men det var ju ändå Sofia Coppola vi skulle se, kvinnan som gav oss Lost in translation. L-O var mycket peppad och hoppades på minst en fyra, men jag hade Coppolas senaste film Somwhere färskt i minnet och var mer balanserad i mina förväntningar.

The bling ring är en BOATS film om ett gäng ungdomar från Los Angeles som åker runt och gör inbrott hos kändisar som de vet är bortresta. Ungdomarna kunde lätt som en plätt kolla på internet om när Paris Hilton är på gala i New York, eller när Lindsey Lohan är på fest i Miami. Coppola har baserat filmen på en Vanity Fair-artikel som skrevs om ungdomarnas härjningar bland lyxvillorna i Beverly Hills. Jag har inte läst artikeln själv, men med tanke på hur bra artiklar den tidningen brukar ha så kan jag till fullo förstå Coppolas instinkt till att detta kunde bli en bra film. Men tyvärr tror jag att det hade varit bättre om hon låtit artikeln vara och lämnat det vid det.

Kvalitetsmässigt är The bling ring närmare Somewhere än Lost in translation, det är ett som är säkert. Var Sofia Coppola en "one hit wonder"? A flash in the pan? Har hon redan brunnit ut?

Lars-Ola var nöjd med filmen. Han höll med om att filmens karaktärer var tunt målade och att allt intressant som man skulle vilja få veta om händelsen i princip inte kom med i filmen. Filmen var bara yta och inget innehåll. Den speglar huvudpersonernas syn på verkligheten. Allt är fina färger, glittriga märkeskläder, dyra bilar och fester med mycket knark. På så sätt får Coppola fram sin poäng och det var den gimmicken som Lars-Ola gillade.

Att få skrapa lite på karaktärernas inre och ge en liten vink om personerna bakom den välsminkade fasaden hade varit liiiite intressant. Olyckliga? Uttråkade? Korkade? Dåligt uppfostrade? Dessutom hade filmen inga "stakes" över huvud taget. Det fanns ingen dramatisk poäng med filmen och vi kunde inte knyta an till en enda av karaktärerna. För då krävs något mer än yta. Hela filmen blir en stor gimmick. När den väl landat finns inget kvar att gilla. Jag fann filmen snygg, tråkig, dålig i kronologisk ordning.

På skådespelarfronten var det inte bättre. Självaste Hermione var med i filmen men jag vet inte vad hon höll på med här. Var det överspel? Och vems var felet i så fall? Jag tror inte att hon är så dålig, där måste vi söka ansvar hos regissören. Nicki är filmens huvudperson även om detta är en ensamble-film. Och när huvudpersonen skaver så att det nästan hörs gnisselljud i biosalongen är det illa. Klarar Coppola av att regissera alla typer av karaktärer/skådespelare?

Nej, jag föll inte för denna film. Jakten på den första fyran för året går vidare. Jag och L-O var kanske inte de enda vuxan i salongen men vi var i stark minoritet. De flesta i publiken var tonåriga tjejer och de verkade ganska uppspelta när de gick ut ur salongen. Inspirerade? Bländade av en film som handlar om kändisar från LA? Eller bara glada för att de varit på bio med kompisarna?

Nicki: Let's go to Paris. I want to rob.

Nej, The bling ring föll mig inte i smaken. Jag ger den två dyra klockor av fem möjliga.

Betyg: 2/5


18 kommentarer:

  1. Jag gillar Coppolas tre första filmer jättemycket men vare sig Somewhere eller den här har attraherat mig. Å andra sidan hur spännande lär LiT om man bara kollade in vad den handlade om? jag är villig att testa båda filmerna men det har kommit ett o annat emellan men tids nog.....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har tappat hoppet om Sofia Coppola. Måste kanske tom se om LiT för att kolla hur den stått sig mot tidens tand det senaste decenniet. Lycka till om du till slut testar den.

      Radera
  2. Jahopp. Då är det nog bäst att skippa den här, i alla fall på bio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Denna duger bra som en hyrfilm på en onsdag, eller på liten skärm till och med...

      Imorgon blir det Bråvalla på bloggen! Disco! Disco!

      Radera
    2. Härligt! Ser fram emot imorgon :)

      Radera
    3. @Fiffi: Skippa inte denna. Jag såg den på bio och gillade den mycket. Ska försöka skicka upp en recension.

      Radera
    4. Va, besök av ett troll? ;-)

      Radera
    5. @Jojjenito:
      Det känns som en film som man lika gärna kan se hemma, rent visuellt alltså. Men jag kan i och för sig ha fel.
      Upp med recensionen och motbevisa mig så lovar jag att gå och se den :)

      Radera
    6. Vore kul att höra Jojjenitos åsikter om filmen, och Fiffis också, om inte annat för att bekräfta vem av oss som har "rätt" ;-) LOL

      Radera
    7. Så jag blir domare i den här Bling-ring-MMA-fighten? :)

      Radera
    8. @Fiffi, två filmtips för dig (och alla andra som tittat förbi):
      Women in trouble
      Elektra Luxx

      Radera
    9. Du bör se denna på bio, Fiffi. Räkna med ytlig satir och en Sofia Coppola-film (= subtext-berättande). En blandning av the Virgin Suicides och The Hills. :)

      Radera
    10. @Jimmy:
      Jag såg den på bio. Det var....onödigt ;)
      http://www.fiffisfilmtajm.se/the-bling-ring/

      Radera
  3. Jag gillade den här och att säga att Sofia Coppola inte gör bra film längre är att överdriva. Hennes filmer har betydligt mer i sig än filmerna de konkurrerar med.

    Visst, Somewhere var en film jag inte riktigt fastnade helt för, men allt hon gjort har ett innehåll utöver standarden de borde hålla. Hon är intelligentare som filmskapare än de flesta och jag kan inte se hur den här handlingen skulle lyfta i någon annan händer på ett mer lockande sätt (finns väl nån enstaka dock).

    Jag tycker att den sätter ett avtryck som aktuell satir och ytligheten är ju precis vad hon vill uppnå kring dessa själlösa karaktärer som bara suktar efter kändisstoft.

    Jag tycker att filmens mer hjärtliga själv hittas i killen i filmen, som i alla fall berörde mig en hel del. Emma Watsons skådespeleri är precis som du säger överspel, men det är ju för att ho sätter karaktärens personlighet på pricken - en falsk, överspelad, själlös tonåring som jagar ytlighet. "Super Rich Kids with nothing but loose ends, Super Rich Kids with nothing but fake friends", som Frank Ocean sjunger i sången som dessutom återfinns i filmen. :)

    Jag kommer med en recension på denna under kommande vecka och kommer prata om den i det kommande podcastavsnittet av Popkultur också - tillsammans med den andra stora "heist-filmen" Spring Breakers. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppfattade det som att Coppolas idé om filmen var bra, men att hon inte förvaltade idén på ett bra sätt. Att göra en film om ytliga personer på ett ytligt sätt är en svår balansgång och i detta fall blev det en gimmick som blossade upp som en tändsticka men snart falnade igen. Kvar var intet. Även om filmen handlar om ytlighet måste filmen tala till sin publik. Det är två helt olika saker (innehåll vs. genomslagskraft). Coppola lyckades inte med det andra när det gäller mig. Varken killen eller någon av tjejerna gjorde ett bestående intryck på mig. Emma Watsons karaktär var ju inte ett bortskämt rikt barn, det fanns säkert en intressant historia där, men det blev bara ett överdrivet poserande av det hela. Inte ok i min bok.

      Radera
  4. Jag är på Lars-Olas sida. Filmen är vad den ska beskriva. Och nu verkar vi ha Jimmy på får sida också.

    Så: 3-3. Henke, Fiffi+dotter är haters. Jag, Jimmy, L-O är hyllers.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Njae, nu ska vi inte dra in Lars-Ola i detta! :-) Jag måste kolla med honom först vad han egentligen tyckte. Vi har inte pratat om filmen efter vi kom ut ur salongen. Och nu har han flytt landet, han drog till varmare breddgrader, oklart om det var för han skämdes så över sitt filmval, eller om det bara är en vanlig semesterresa...

      Radera