tisdag 1 juni 2010

Moon (2009)


GERTY: I hope life on Earth is everything you remember it to be.

Science Fiction! Den bästa och den värsta av filmgenrer. När de är bra är de verkligen bra, men när de så ofta är dåliga är det bara irriterande. Jag och Plymen hade glädjen att se en riktigt, riktigt bra ny sci-fi på filmfestivalen i vintras, "Moon".

Om du ska se filmen, försök att förbli o-spoilad. Som de flesta lysande sci-fi-filmer vinner de på om man ser dem med ett blankt sinne. Jag avhåller mig från att länka till trailern i några dagar tills du hunnit springa ut och hyra "Moon". Jag kommer inte skriva för mycket om filmens handling, bara set-uppen som du ändå får i inledningen av filmen. Jag kommer heller inte skriva om mina känslor från filmen, allt för att du ska förbli o-spoilad.

Filmen utspelar sig i en nära framtid, vår framtid? Sam Rockwell spelar Sam, en gruvdriftsarbetare på treårskontrakt på månen. Han har bara en kort tid kvar tills uppdraget är slutfört. Enda sällskapet är datorn GERTY, voicad av Kevin Spacey. Här finns inga fantastiska rymdskepp med överljushastighet bara en mycket ensam man på ett jobb. Han tjänar bra med pengar, men till vilken kostnad? Han har bara några veckor kvar på det treåriga kontraktet. Datorn vallar honom vidare, framåt. Detta är en non-action sci-fi som får en att tänka på äldre klassikers inom genren, som "2001 - A space odyssey", "Solaris" och andra. Filmen är filosofisk.

Sam Rockwell är helt enkelt fantastisk i rollen som Sam. Han spelar honom med en mångfacetterad finess, och han bär bokstavligen upp hela filmen. Kevin Spaceys datorröst är bra i denna film. Spacey får lite upprättelse hos mig. Jag har haft svårt med honom ända sedan "Pay it forward" från 2000 (bläh!). För regin står Duncan Jones och detta är hans första långfilm. Man lär få höra mer från honom i framtiden. Filmen får en femma! Jag ger den fem lyckliga återseenden av fem.

Betyg: 5/5


7 kommentarer:

  1. Wow, en femma! Jag har sett Moon fast det var ett tag sen så minnet är lite fuzzy. Kommer dock ihåg att jag tyckte den var bra!

    SvaraRadera
  2. nu har jag sett den, tog bara tva dar sa det ar val ett gott betyg. jag fattade dock inte vad den handlade om, forutom sjalva historien; den forstod till och med jag men den var ju inte sa mycket att hanga i julgran. Ar det mahanda att man lever i tron att ens nuvarande tillvaro blott ar tillfallig och i en vantan pa det verkliga livet som kommer att borja nat nagot visst hander eller som i filmen ett bestamt datum men i sjalva verket finns det intet ovrigt, man ar evigt fjattrad intill incinerationen som forresten minde om mangen film dar den onde sager: ga, du ar forgaten men i samma stund oppnar falluckan till hajarna.

    SvaraRadera
  3. Ojojoj. Man kan nog se filmen "straight up" tror jag. Det är mycket intressant vilka beslut huvudpersonen gör/gjort. Men filmen har säkerligen också meningar under ytan. Låt oss diskutera över en flaska rött vid tillfälle!

    SvaraRadera
  4. Jag hade velat se den här på en en festivalvisning med en av förväntan koncentrerad publik. Jag brukar alltid tycka om filmer mer om jag ser dem på festivalvisningar. Det har nog att göra med det som du är inne på. Ju mindre du vet om en film desto bättre.

    Isolationskänslan hos Sam upplevs nog mer på vita duken också.

    Jag gillade som sagt också filmen men mer en till en fyra kunde jag inte sträcka mig.

    SvaraRadera
  5. Jojje: jag håller med dig helt och hållet det du skriver om att filmerna oftast blir bättre då man ser dem på Filmfestivalen, pga just det du är inne på ovan.

    SvaraRadera
  6. Mmm, fast jag kan tycka att vissa filmer kan bli sämre på festivalen. En viss typ av filmer åtminstone. Kommer aldrig förlåta festivalpubliken för att de förstörde Up in the Air (2009). De skrattade filmen igenom när jag själv tyckte den var sorglig och allvarlig för det mesta, men en del komiska inslag så klart ;)

    SvaraRadera
  7. Movies-Noir: aj då, det var inte bra. Ibland slår det åt fel håll på festivalen. Det var tex lite samma sak med An education där "man" trodde att det skulle vara mer av en renodlad komedi (Nick Hornby hade ju skrivit manus). Men allt som oftast tycker jag att visningarna på filmfesten höjer upplevelsen. mycket för att min egen inställning och känsla runt festivalen är så positiv.

    SvaraRadera