onsdag 17 januari 2024

Killers of the Flower Moon (2023)



Jag var mycket nyfiken på Martin Scorseses nya film Killers of the Flower Moon då han med denna film tagit sig an några av alla de fruktansvärda och totalt omoraliska oförrätter som utförts mot de amerikanska urfolken.

När jag såg filmens groteska speltid på 206 minuter blev jag dock lite orolig. Varför måste filmen vara nästan tre och en halv timme lång? Är det på grund av Scorseses uselhet som filmmakare? Jag är övertygad om att denna film hade kunnat bli minst lika bra på halva speltiden. Men det hade krävt en filmskapare med driv i sitt berättande, bättre tempo och effektivare klippning. Jag tror till och med att filmens budskap skulle komma fram tydligare med en kortare och tajtare film.

Många hyllar Scorsese och kallar honom en mästare och det är kanske sant i deras ögon, men här visar han åter igen upp en sida av sitt filmskapande som jag tycker är långt från mästerligt. Gör han sina filmer så här överdrivet långa som en "show off"? Gör han det för att mästra sin publik, eller kanske kollegorna och branschen han verkar i? Eller är han helt enkelt gammal och gaggig och tror att detta är enda sättet att berätta en 90-minuterhistoria på?

Det bär mig emot att tala emot denna film då jag sympatiserar med dess politiska budskap, men jag kan heller inte ducka för dess odrägligt långsamma berättande och evighetslånga speltid. Jag visste på förhand att Jesse Plemons spelar en FBI-agent och jag ville se vad han gjorde av rollen. Han var mycket riktigt mycket bra som den lugna och till synes vänlige agenten som fångade de stora fiskarna i sitt nät.

I alla fall så längtade jag efter Plemons när jag satt och led som mest under filmens "inledning" och jag bestämde mig för att minst hålla ut ända tills han gjorde entré. "Inledningen" tog två timmar och 2 minuter!! Därefter kom FBI-agenten med i spel. Då var det typ en och en halv timme film kvar. Bissart!

Till min lättnad var den andra delen av filmen bättre än den första så jag hade inte hållit ut helt i onödan.

Men som sagt, det är ett viktigt ämne som Scorsese nu tar sig an här. Vad har hållit honom från att besöka detta ämne tidigare? Hur många gånger var han tvungen att romantisera det "vanliga" gangsterlivet innan han gav sig på denna så mycket viktigare historia? Man undrar.

Filmens starkaste del förutom att den satte fokus på en politisk fråga var dess filmmusik som var helt fantastiskt. Robbie Robertson från The Band har skrivit. RIP Robbie.

Jag lämnar er nu, mina kära läsare, med ett filmtips för dem av er som inte vill sitta igenom 3,5 timmar långsam död med Scorsese. Jag kan varmt rekommendera en film på samma tema, men som endast är en timme och 45 minuter kort. Filmen är Wind River av Taylor Sheridan och den är bättre på alla plan, men de är båda lika hemska och sorgliga då de skildrar en verklighet som finns än idag.

Betyg: 2/5 

8 kommentarer:

  1. Noterar med intresse betyget, men hoppar resten. Någonstans vill jag dock hinna klämma in den innan Oscarsgalan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen åter med fyllig kommentar när du sett filmen! :)

      Radera
  2. Speltiden har gjort att den automatiskt fallit bort pallar inte tre + timmar i en biostol. Scorsese är ingen favorit - ibland är han bra (Taxi drver, Good fellas tex) ibland inte (Hugo, Shutter island) men jag är alltid smått intresserad av hans filmer. Blir en titt av denna film så småningom men då i hemmets härd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är det du Johan? Speltiden är inte att leka med och den var nära att diskvalificera filmen helt för mig, men jag tyckte ändå att ämnet den behandla var intressant nog. Jag tycker Scorsese är extremt överskattad men jag ser hans filmer motvilligt för att hänga med i filmsnack bland vänner och via poddar etc...

      Radera
  3. Just det Wind river - riktigt bra rulle som måste in på årsbästa listorna den dag jag reviderar dem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja!! Helt korrekt. Jag har redan uppdaterat min 2017-lista (länk finns i blogghuvudet).

      Radera
  4. Jo det var jag som råkade bli anonym ovan. Visst är Scorsese överskattad - de filmer jag verkligen gillar med regissören är iofs riktigt bra (5 - 6 st) men resten är i bästa fall ok och de är en hel del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte sett mer än elva av mästarens filmer och av dem en riktigt bra (TWoWS) och två schyssta thrillers (Departed och Shutter Island). Resten blir jag lätt uttråkad av, ibland till och med provocerad av den såsiga stilen... Gillar't inte allt som oftast helt enkelt.

      Radera