måndag 22 augusti 2022

Den 12. mann (2017)



"Den 12. mann" är ett norskt historiskt drama som bygger på verkliga händelser. Jan Baalsrud var den tolfte mannen, den enda som kom undan tyskarna när ett team norska soldater skulle angöra landet och utföra sabotageuppdrag under andra världskriget. 

Händelsen är vida känd och Jan har kallats "mannen med nio liv". Varje år genomförs Baalsrudmarschen som följer de 200 km han flydde från västra Norge in i Sverige.

Filmen är riktigt bra gjord och känns mycket noggrann med att följa de historiska händelserna till minsta detalj. Den undviker att vara allt för sensationalistisk eller sentimental vilket hedrar teamet bakom filmen. Filmen är ursinnigt spännande bitvis, speciellt under dess första halva.

Tyvärr kändes lite för lång med sina 135 minuter speltid. Det blev en del repetition mot slutet och jag tänker att de kanske med fördel borde ha tajtat till berättelsen lite. Inte skrivit om historien, såklart, men valt vilka delar de ville fokusera på. Ni vet talesättet från Hollywood: "Kill your darlings"...? 

Filmen är regisserad av norskholländaren Harald Zwart som tidigare har regisserat svenska "Hamilton" och "The Pink Panther 2" med Steve Martin. Huvudrollen spelas av Thomas Gullestad som var en ny bekantskap för mig. Däremot känner vi igen Jonathan Rhys-Meyers i rollen som den den intelligente och elake SS-mannen Kurt Stage. Han är isande kall i denna roll vilket förefaller passa honom utmärkt.

Filmen är bra, men jag fann ändå historien i sig mer intressant än filmen för övrigt. En välproducerad dokumentär skulle kanske varit ännu bättre? Denna film känns i och för sig rejält dokumentär men ändå inte riktigt. Den norska filmen "Ni liv" från 1957 behandlar samma historia, en film som jag dock inte har sett så jag kan inte jämföra de två.

Jag fascineras av historien och fann filmen bra, men inte lysande. Tillräckligt bra för en trea i alla fall. Så det blir en rekommendation till alla som intresserar sig för denna händelse eller andra världskriget rent generellt.

Betyg: 3/5



4 kommentarer:

  1. Gillade denna och efter att ha läst igenom mina tankar om filmen hade jag inga problem med filmens längd. Snarare tyckte jag den blev allt bättre. Blev en svag fyra för egen del. Gillade den helt enkelt.

    https://moviesnoir.blogspot.com/2018/05/den-12-mann-the-12th-man.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får tacka dig för tipset. Det var på din blogg jag fick upp ögonen på filmen. Min pappas sida av släkten kommer från Norge så storyn i sig är jag mycket intresserad av, men tyckte som sagt att filmen drog ut lite på det. Än en gång, tack för tips! :-)

      Radera
  2. Ah ok, där ser man. Glad att du tog till dig tipset och ändå gillade den, om än inte lika mycket som jag gjorde. Då förstår jag intresset, kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, inga problem att ta till mig det tipset. Och fler tips från dig har smugit sig in på "spellistan"... Kommer på bloggen inom kort...:)

      Radera