tisdag 8 oktober 2019

52 Directors: Billy Wilder


Billy Wilder är en av de stora regissörerna. Som filmbloggare bör man ha koll på honom. Jag har sett nästan hälften av alla filmer han regisserade. Då jag för länge sedan tog en kurs i manusskrivande visades en av Billy Wilders filmer som en serie av femtonminutersepisoder under kursen. Sedan dissekerade vi filmen och manus. Åh, de gamla minnena. Jag gillar Jack Lemmon, visst är han allt som oftast bra, men han är inte en utstuderad favorit. Här är han dock med i tre av mina fem toppfilmer från Wilder. Där ser man.



Without further ado...



Billy Wilder top 5




5. Witness for the prosecution (1957)


Skön rättegångsfilm med Charles Laughton. Härlig stämning och vass dialog. Gillar filmens glimt i ögat.



4. Avanti! (1972)


Så där underbart varm som bara en Wilder-Lemmon-film kan vara. Juliet Mills en trevlig överraskning.



3. Sunset Blvd. (1950)


Den andra Billy Wilder-filmen jag såg och fortfarande en av de bästa. En härligt stilren film noir. William Holden är bra som den olycklige, men Gloria Swanson stjäl ju showen såklart.



2. The Apartment (1960)


Ansedd av vissa som den bästa film som gjorts, men på min Billy Wilder-lista kommer den "bara" på plats 2. Jack Lemmon och Shirley MacLaine är underbara ihop i denna dramatiska och lite melankoliska romantiska komedi.



1. Some like it hot (1959)


Marilyn Monore är bäst. Tillsammans med Jack Lemmon och Tony Curtis i drag är detta en helt ljuvlig film. Five by five. Wilders bästa film i mina ögon.




Jag har bara sett tolv av Billy Wilders 26 filmer:

  1. Double indemnity (1944)
  2. The lost weekend (1945)
  3. Sunset Blvd. (1950)
  4. Ace in the hole (1951)
  5. Sabrina (1954)
  6. The seven year itch (1955)
  7. Witness for the prosecution (1957)
  8. Some like it hot (1959)
  9. The apartment (1960)
  10. Irma la Douce (1963)
  11. The private life of Sherlock Holmes (1970)
  12. Avanti! (1972)

Glöm nu för all del inte att hoppa över och kolla vad Mr Christian tycker om Mr Wilder.

14 kommentarer:

  1. Har inte sett I hetaste laget sedan jag var liten, men då gillade jag den. Senaste Wilder-filmen dag såg var Ungkarlslyan och den var sensationellt bra. Trenden är god alltså, men jag har bara sett fem av hans filmer. Gillar komedierna mer än noirerna, vilket överraskar mig själv.

    Cinemateket visar förresten A Foreign Affair (... det hände i Berlin) lördag 19/10, så ni ligger rätt i tiden med denna lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med om att komedierna är starka. Och det är typen av komedier som ofta innehåller en rejäl portion drama också.

      Översätter Ungkarlslyan till The Apartment för oss anglofiler då det gäller filmtitlar.

      Svårt med I hetaste laget (Some like it hot). Då du såg den som ung är ju alltid risken att när man ser om den kan det innebära krossade drömmar. Jag såg den för första gången för några år sedan (i bloggprojektet Decennier) och älskade den. Som vuxen! :-)

      Radera
    2. Jag har dock sett andra filmer med Marilyn Monroe i vuxen ålder och överraskas alltid av att hon mycket riktigt är bäst.

      Tycker du alltså att Double Indemnity är bättre titel än Kvinna utan samvete? Men man måste väl uppskatta titeln Privatögat privat? Tyvärr vanvördade de inte Sunset Boulevard med en svensk titel.

      Radera
    3. Hehe, de är mycket lustiga översättningar, sannerligen. Skulle kunna bli en helt egen Topp 10 - mest vanvördande svenska översättningarna av filmtitlar... :-D

      Radera
  2. Min stora Wilder-favorit är Sunset Boulevard (svensk titel i Finland: Solnedgångens gata). Snudd på femma till denna. Jag gillar även Kvinna utan samvete, Förspillda dagar och Sensationen för dagen. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hysterisk titel, där bort i öster. LOL. Översätta ett gatunamn. Vad kallade de den där gamla klassikerna om Snake Plissken då? Flykten från nya York? ;-)

      Radera
    2. Den finska titeln i Finland var Pako New Yorkista. Det fanns ingen svensk titel. Den tyska titeln är rent guld:

      DIE KLAPPERSCHLANGE.

      Radera
    3. Haha, galenskaper! Men välfunnet! :)

      Radera
    4. Jag finner det omåttligt roligt att boulevard och gata är samma sak i Finland. Inget intresse av forcerad glamour där inte.

      Radera
    5. @Carl: Heja Finland! :-D

      Radera
  3. Lemmon gillar jag även utan Wilder. Men tillsammans blir det oftast dynamit.

    Samtliga dina fem skulle nog leta sig in på min topp 10. Mycket trevliga filmer, men så gjorde han ju ett gäng av dem ;)

    Avanti! var nog den trevligaste överraskningen då jag inte förväntade mig så mycket av den då det trots allt var en sen Wilder. Men Lemmon och inte minst Mills är helfestliga. Mysig film.

    Sunset Blvd. borde jag gilla mer. Tycker dock inte det är en utpräglad film-noir, men bra är det absolut. Kommer säkerligen växa med tiden, men även vid omtitt satt den inte lika klockrent som flera av hans andra filmer. Då gillar jag fortfarande Double Indemnity mer.

    Some Like It Hot är mycket bra och trevlig, men The Apartment har alltid legat mig varmast om hjärtat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev också positivt överraskad av Avanti! Den var varm.

      Jag gillar Wilders bästa mycket men har blivit oväntat besviken på flera från honom också. Så allt är inte guld. De jag varit svalast inför är nog Ace in the hole, Irma La Douce och The lost weekend. Jag måste kanske se om The lost weekend för att uppskatta den mer. :)

      Radera
  4. Har faktiskt sett fyra av dina fem i topp filmer - Avanti saknas. Jag hade svårt för Ungkalslyan men de övriga tre gillar jag. Borde ta och se fler filmer av Wilder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en bra tanke! :-)

      Mycket nöje.

      Radera