fredag 23 december 2016

X-Men: Apocalypse (2016)



Den andra filmen i uppsamlingsheatet av superhjältarfilmer var X-Men: Apocalypse. Jag har aldrig varit helt såld på denna filmserie. Bloggarkompisen Johan till exempel har denna serie högre än Marvels Cinematic Universe. Det är helt tvärt om för mig. Jag ser nog hellre vilken Thor-film som helst över en random X-Men film varje dag i veckan. Men det är ju tur att man får tycka olika.


Jag hade därmed inte jättehöga förhoppningar på denna film. När den dessutom inleddes med en scen som tagen från golvet i klipprummet från The Mummy började jag ångra mitt filmval. Men se där, det blev ju ganska bra. Detta är antagligen en av de två bästa filmerna i serien som jag ser det. Jag har sett alla utom den andra Wolverine-filmen tror jag. Denna film var helt perfekt för en stunds verklighetsflykt. Jag gillade den enkla och tydliga handlingen där vi faktiskt får följa några utvalda karaktärer lite mer nära.


Sophie Turner, kära Sansa från Game of Thrones, dyker upp här som en ung Jean Grey och jag gillar henne jättemycket i denna film. Den andra filmen ur serien som jag gillade en hel del var den tredje delen där Jean Grey också hade en viktig roll som kraftfull... typ "häxa". Här får vi se henne när hon fortfarande utforskar sina krafter. Hejja starka häxor. Jean är som en annan Willow eller varför inte Egwene (en stark Aes Sedai) från The Wheel of Time?

Sen måste jag lyfta delen från Polen med Michael Fassbender i rollen som Erik/Magneto. Scenen i skogen med Erik, dottern, de rädda poliserna och frun var riktigt fin. En stark och betydande scen. Efter Jean och Erik gillade jag Quicksilver också. Han var det bästa i den första av de nya filmerna och han var bra här också.


Skurken i denna film hette lämpligt nog Apocalypse och han var sannerligen uppskruvad till "over 9000". På gränsen till tråkig då han nästan var allsmäktig, men de fick ner honom till slut. Det var ju Star Wars-hjälten Oscar Isaac som spelade honom men han påminde mig också en hel del om Clancy Brown från Highlander, The Kurgan ni vet...? "There can be only one!".

Jag var vagt underhållen under hela filmens gång. Jag kollade inte på klockan mer än några få gånger!

Jag ger X-Men: Apocalypse tre helveten på Jorden av fem möjliga.

Betyg: 3/5




4 kommentarer:

  1. Intressant att du gillade just den här hyfsat. För mig är den ok men inte nån av de två bästa. Håller med om Quicksilver. En härlig figur men sköna scener. Undrar om de kan mjölka ur en till sån scen i nästa film?

    Haha, du får det att framstå som att jag tokälskar X-Men-filmerna och inte gillar MCU. Nu är det inte riktigt så. Jag håller dem ungefär likvärdiga men X-Men är favoriten om jag måste välja nån. Men jag är lite så där lagom varm inför bägge serierna. Vissa filmer är riktigt bra, vissa är dåliga, vissa mellanmjölk. Ungefär som vanligt alltså.

    Tack för länkning. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart det går att mjölka Quicksilver minst en film till. Hollywood mjölkar väl alltid minst några filmer för länge? Om det finns en dollar att tjäna så försöker de...

      Jo, du har rätt, av en slump framställde jag det som att du höll denna serie klart högre, det blev så i och med att jag jämförde med min motsatta åsikt. I betygsrymden är det ju inte speciellt stor skillnad mellan medelbetygen! Tack för förtydligandet... :-)

      Radera
  2. En av de bättre X-men filmerna men jag börjar tröttna på Magnetos tjat och medverkan han borde få ta en semester.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Jag kan hålla med! Visst är Michael Fassbender en intressant skådespelare, men Magneto och Xavier har som du är inne på dansat sin dans bra länge nu. Runt och runt och runt...

      Radera