onsdag 28 december 2016

Midnattssol - Season 1 (2016)


Midnattssol borde vinna priser för bästa "production coordination". Perfekt koordinerad produktion. En svenskfransk kriminalthriller som utspelas uppe i Kiruna med omnejd. Mord, konflikter mellan svenskar och samer, kulturkrockar, konspirationer och smutsiga företag som gör skumma saker.

Jag gillar serien och jag såg den under tre intensiva kvällar. Dess styrka var att den var spännande och engagerande ända in i mål. Den hade ett antal innovativa mord som var grövre än vad jag hade väntat mig, och även om man inte gottar ner sig i gore fick vi se en hel del otäckheter. Speciellt mordet med helikoptern var quelle spectaculaire.


Serien utspelas norröver och man kan knappast skriva en revy utan att notera de fina bilderna över fjällen och naturen där uppe. Men som alltid är det centrala i en serie som denna dess karaktärer och där får vi lite blandad kompott. Fler superintressanta karaktärer som vi får spendera för lite tid med och flera utfyllnadsfigurer som likt gökungar tog allt för mycket plats i "boet".

Seriens inledning är dess starkaste. De två första avsnitten var spännande, ruggiga, mystiska och obehagliga. Jag älskade mysticismen som spelades upp och hade hellre sett att serien fortsatt i den riktningen. Istället blev det en mer ordinär "polis utreder mord"-serie. Manus innehåller en uppsjö av bihandlingar och flera av dem skulle kanske funka bättre på egna ben men här i serien tenderade flera av dem dra ner både tempo och mitt intresse.


Fransyskan Laila Bekhti spelar Kahina och hon är mycket intressant. Tyvärr blir hennes historia hämmad när hennes son dyker upp i Kiruna. Då tar serien fel väg och viker av till vardagsbänken lite för mycket. Det var bättre så länge hennes son var som en demon i hennes huvud. Jag gillade scenerna med hennes flash backs från när hon var ung och hennes hallucinationer eller om det var av sömnbrist inducerade dagdrömmar. Sonen hade gärna fått stanna i hennes huvud som hennes livs stora sorg och svek.

Jag hade helt enkelt önskat att showen "dödat några av sina älsklingar" och bestämt sig vilken historia den ville fokusera på... Samerna och konflikten med storsvensken, mysticismen, franska bolagets illdåd, de 22, algerier i Frankrike, bögar i Norrland, kulturkrockar, mamma-son-relationen, fru från Thailand, pappa-dotter-relationen, samer mot kväner, bror galen av sorg... Jag har säkert glömt några trådar nu också.


Harnesk spelas utomordentligt av Gustav Hammarsten. Han balanserar sin starke och svage åklagare på ett bra sätt. Vid sidan av mordutredningarna spenderas en hel del tid med samer och deras kultur och utan att vara beläst på området får jag hoppas och anta att dessa saker är korrekt framställda. Jag gillade The Nåjd, Kristoffer Hanki och Evelina Geatki och hade gärna sett mer av dem och deras liv. Sen var Kimmo och Jenny-Ann också två favoriter i serien. Plus polisen Thorndahl såklart!

Midnattsssol innehöll material för minst två säsonger, om inte tre till och med. Om de skalat ner innehållet och fokuserat på de starkaste trådarna hade jag nog kunnat uppskatta serien än mer.

Betyg: 3/5


4 kommentarer:

  1. Jag tyckte den var bra. När du nämner det förstår jag vad du menar med många trådar men det var ingenting jag tänkte på när jag såg den; jag fann de flesta intressanta. Vissa av dem var också oundvikliga, t ex måste självklart huvudpersonen vara frånskild med en besvärlig tonårsdotter. Jag blev inte störd av sonens uppdykande. Hur skulle slutet blivit om han inte funnits där? Jag har inte funderat på det men antar att det måste bli annorlunda.

    Istället för de följdproblem av gruvnäringen de presenterar kunde de kanske ha fokuserat mer på de grundläggande problemen men det är nog ett känsligt ämne i Sverige och karriären blir kanske inte så lång om man börjar rota i det.

    Fick du förresten svar på varför de fann sig nödgade att låta dem jobba femhundra meter längre ner än i verkligheten? Det kanske inte fungerade med slutscenerna annars?

    Jag tror det var franska staten, inte ett bolag(?) Ett plus i alla fall för att den historien var i grunden trovärdig, förutom att kemin var sensationell (nytt grundämne mitt i det periodiska systemet borde medföra att stora delar av naturvetenskapen finge rivas upp eller så hörde jag fel) men det är såklart möjligt att man av det skulle förstå att historien hon fick berättad för sig var en lögn och att det var något ännu värre de begravt. En öppning för säsong två!

    För övrigt måste påpekas att det sedan 2016 är olagligt att köra fyrhjuling utan hjälm.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Glöm aldrig hjälmen!

      Fick svaret att det antagligen var ett faktafel som sluppit mellan stolarna. Däremot kan man fundera på varför den manuella hanteringen av pumparna fanns på understa nivån... Vad göra om vattenproblem uppstått på en mellanliggande nivå?

      Tror säkert att man hade kunnat skapa spänning i slutet utan sonen, men det skulle varit manusförfattarens uppgift... Utan den lite påklistrade "jakt mot tiden"-scenen avseende barnen i brunnen hade de kanske kunnat lägga lite mer tid på den andra (!) "jakten mot tiden"-scenen med gruvarbetarna. Det var ett spektakulärt sätt som mördaren tog död på sina sista offer och... Jag hade gärna sett mer från det.

      Nytt grundämne? Var det det han sa den franske agenten? Quelle spectaculaire!

      Vad är de "grundläggande problemen" som är ett känsligt ämne? Storsvenskens brott mot samerna?

      Radera
    2. Flyttade kommentaren för glömde göra den som "svara".

      Intressant om pumparna, ska fråga det om jag någonsin gör ett studiebesök.

      Det var inte så illa om det nya ämnet. Man kan tänka sig ett nytt ämne tyngre än något hittills skapat som passar med vad han säger så periodiska systemet är i alla fall intakt. Det mest mysko då är att det är "högst instabilt med mycket lång halveringstid" vilket känns som en motsägelse men jag minns inte allt av kärnfysiken. Var är docenten när man behöver honom?

      Koloniseringen av lappland hade kanske inte skett på samma sätt utan malmen så kanske kan man förenklat se behandlingen av ursprungsfolket till stor del som en biprodukt av gruvindustrin. Hoppas begripligt vad jag menar om än i exakt. De stora problemen är väl förstöringen och restprodukter, slagghögar som växer, aktuellt i år när femtio år sedan en slik hög kollapsade och begravde en by i Wales. Dessutom med mer och mer utländskt ägande mindre och mindre fokus på lokalt langtidsperspektiv (som är högst begränsat redan från början). Inte min favoritindustri och mycket mer att säga men kanske inte just här :-)

      Radera
    3. Dåligt med slika högar som kollapsar i The Wales...

      Kanske är en fråga som bäst avhandlas i en pub i kolgruvebältet ändå...? :-)

      Radera