onsdag 21 december 2016

Kent, Stockholm (2016)


Kent på Tele2 Arena, Stockholm, Avskedsturnén, fredagen den 16:e december 2016


Kent är ett bra band och jag gillar deras sound på skivorna. De är otroligt välproducerade. Tyvärr har jag aldrig tyckt att de fått ut hela sin potential på live-scenen. Jag har dock givit dem flera chanser. Ibland går man på konserter för att det är kul att hänga med kompisar. Nu när Kent skulle köra sin avskedsturné (?) var det givet att gå, trots tidigare besvikelser.

Wow, denna gång hade de adderat en helt spektakulär displayshow. Bakom den gigantiska scenen, som tog upp hela bredden av Tele2 Arena, fanns en ännu större display bestående av sju segment. Därpå visades mycket suggestiva filmer. Jag gillade de flesta... Snötigrarna, åskmolnet vid horisonten över ett hav, den "A forest"-liknande skogen, den hålögda flickan, hästarna. Detta med det visuella var höjdpunkten i konserten tycker jag.


Tyvärr var dock själva musikunderhållningen ungefär som vanligt, lika lika. Kent som band saknar i princip kontakt med publiken. Den där rusningen i kroppen, som gör att ögonen tåras och att håret ställer sig upp på armarna saknas helt här. Någon beskrev det som att bandet har en glasruta mellan sig och publiken.

Tyvärr är de inte mästare på att skapa energi under konsertens gång heller. Var gång publiken kommit upp i varv av en känd och ösig låt drar de ner tempot med en ballad med för Jocke viktig text (får man anta). Det gör att jag hela tiden bara nästan dras med i energin. Jag finner mig som en person som står utanför och betraktar, aldrig helt inne i floden av känslor.


Kvällens bästa låtar var La Belle epoque, Music non stop (som vanligt en höjdare live) samt givetvis Mannen i den vita hatten.

Nöjet med konserten blev som vanligt sällskapet jag var där med. Vi inledde med middag hos S och sedan bar det ner till stan och showen... Tack till S, L och A för en trevlig kväll!

Tidigare har jag sett Kent på Statdion 2003 (den vita konserten), Storängsbotten 2005, Lisebergshallen 2010, Cirkus 2012 samt Sjöhistoriska 2012.


Setlist:
Gigi
999
Thinner
Berg & Dalvana
Romeo återvänder ensam
Var är vi nu?
Hjärta
Andromeda
Egoist
Den döda vinkeln
Vi är för alltid
Innan allting tar slut
Den vänstra stranden
La belle époque
Ingenting
Kärleken väntar
Vinter17
Jag ser dig
Musik Non Stop
Utan dina andetag
Sverige
747

Encore:
Förlåtelsen
Dom andra
Mannen i den vita hatten (16 år senare)

Encore 2:
Den sista sången





Nerderier. Här satt vi, rad tre, sektion 105.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar