fredag 2 december 2016

Hell or High Water (2016)



Hell or high water var en av de fyra filmerna vi valt ut till Filmspanardagen på festivalen. Men på grund av att jag var bortbjuden på kalas på kvällen missade jag att se filmen med vännerna. Istället gick jag och såg filmen med min kompis Diana senare under festivalen, fredagen i avslutningshelgen.

Denna gula film dryper av "americana" och har en vajb av modern western. Chris Pine och Ben Foster spelar två bröder som rånar banker för ett specifikt ändamål. Jeff Bridges och  Gil Birmingham spelar två Texas Rangers som jagar rånarna. Det lilla, lilla jag läste om filmen när jag valde den för filmspanardagen var att den var hyllad och sågs som en av årets snackisar. Det räckte för mig. Jag hade dessutom noggrant aktat mig för att läsa mina bloggkompisars texter om filmen innan jag själv såg och skrev om den. Det var nog bra för nu blev filmen en stor överraskning för mig. Överraskningen låg inte i att den var bra utan mer att den hade en annan ton än jag väntat mig. Jag trodde på en "cool" film som en blandning av Quentin Tarantinos, Robert Rodrigues och Coen-brödernas filmer (om man tänker No country for old men). Men nej, denna film dryper förvisso av stämning och underbara miljöer, men det är också en viktigare och mer genomtänkt story än vad jag hade väntat mig. Om jag skulle jämför med en film från de senaste åren skulle det kanske bli Blue ruin istället.


Jag gillar Hell or high water. Min favoritskådis i filmen blev snabbt Ben Foster. Han är förvisso i princip alltid bra. Chris Pine var en positiv överraskning. Honom har jag nog aldrig gillat tidigare. Han var kass som Jack Ryan och hans Kirk känner jag intet för (inte sett senaste än). Han var rolig i Horrible bosses dock. Däremot var jag inte såld på Jeff Bridges insats. Hans buffliga veteran som retar sin kollega till leda var överdriven tyckte jag. Han höll på och mickla med käken och hade sig, som om han fiskar efter en oscar på gamla dar. Det funkar allt som oftast inte för mig. Relationen mellan hans Hamilton och Birminghams Parker var intressant. Trodde att Hamiltons extrema tråkningar av rasistisk karaktär skulle få en mer intressant konklusion. Jag ser vad filmen gjorde med den relationen och reaktionerna i slutet berättade mer om polisernas relation, men hela den subplotten kändes inte så starkt.


Däremot gillade jag själva handlingen i denna lilla film. Det var intressant att jag som publik hejjade på skurkarna lika mycket som polisera, eller vice versa. Den stora boven var bankerna. Här kan också konstateras att filmen var extremt övertydlig med sitt samhällskritiska budskap. Vi i publiken hade en hel liten roman skriven på våra näsor när vi gick ut från salongen.

Filmen sågs för övrigt på Park, denna stora vackra men usla salong. När tusan ska de renovera stolarna? Salongen var bara halvfull och jag och Diana satt oss långt ut till vänster för att kanske träffa in stolar som inte var lika nedsuttna och stenhårda. I ärlighetens namn var det jag som önskade detta. Men trots filmens korta längd, runt en och fyrtio, hade jag rejäl träsmak i rumpan när den var slut. Både jag och Diana var dock nöjda med filmen.

Jag gillar't och ger Hell or high water fyra små oljetorn av fem möjliga. Allt handlar om oljan, eller hur va?

Betyg: 4/5



4 kommentarer:

  1. Jag, som inte heller hade en aning om vad som väntade, fick rejält med No Country...-vibbar. Men då har jag ju inte heller sett Blue Ruin :)

    Men visst, på det hela taget en härlig filmupplevelse, genomarbetad historia och bra prestationer. Jag störde mig inte särskilt på Bridges prestation men håller med om att man gärna hade sett lite mer nyansering av poliserans relation. Eller vad det kulan som stod för den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tolkade polisernas relation som mycket djup och stabil. Det rasistiska var en del av deras interna snack. Scenen med kulan visade detta tydligt. Men också scenen då Bridges kom in på den andres hotelleum och de pratade om livet (pensioneringen tror jag det var), då fick jag en känsla av att det var kollegan som egentligen hade "övertaget" i deras relation, att han var den "starke"...

      Håller med om att det såklart finns No country vibbar, den hade dock mer av coolhet för coolhetens skull kan jag tycka. Men kanske en dålig jämförelse då den ligger mitt emellan Tarantino och Blue ruin, och närmare BR om något...

      Radera
  2. Gillade filmen hamnar nog på samma betyg. Det är något med öknen och kriminaldraman.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, stämningen och miljön är en stor del av filmen. Det är så att man blir rejält sugen på en road trip i västra Texas... :-)

      Radera