måndag 12 mars 2012

A Life In Music - 1974


1974 vann Abba Eurovisionsfestivalen för Sverige med låten Waterloo. Kolla in killen med Napoleon-hatten i bakgrunden. Han är av normal längd, precis som Napoleon var i verkligheten. Själv var jag åtta år och har vaga, vaga minnen av detta, men det är oklart om de är autentiska eller skapade i efterhand.


The world is turnin',
I hope it don't turn away.

Om vi ska ta och prata "min" musik istället. Neil släppte On the beach detta år. Den inleder en period med lite svårare musik från Neil. Han har alltid haft intressanta texter, ofta underfundiga funderingar eller vackert uppmålade  "tavlor". Titelspåret är min favoritlåt på denna skiva. Inte minst efter textrader som:
Though my problems are meaningless, 
that don't make them go away.
Tyvärr är det helt sant. On the beach.



En natt för några år sedan hörde jag en låt på radion som jag direkt visste skulle bli en favoritlåt. Låten jag hörde på nattradion var Astronomy av Blue Öyster Cult, ett band som jag bara vagt kände till. Lika säker som jag var att jag gillade låten, lika säker var jag att denna låt kom från hjärtat av 70-talet. Astronomy rockar och förför. HEY! Astronomy.



Det var lite fattigt med favoritalbum detta år så jag skickar med en bonuslåt, en låt som jag lyssnade på innan jag blev en "medveten" musiklyssnare. Låten är Sweet's Ballroom blitz.

Snart fortsätter vi med 1975 och då kommer du få möta min första favoritartist, en svensk sådan, en artist som fortfarande håller på, men som sannerligen har ändrat stil med åren. Ha de!

4 kommentarer:

  1. Abba är roliga, även om just Waterloo aldrig varit någon större favorit.

    Återigen blev Neil nääää. Tråååkigt ;)

    BÖC är jag ärligt talat helt obekant med men just den här låten kändes lite repetitiv.

    För Sweet och BB gäller ungefär samma förhållande som för Deep Purple och SotW.

    SvaraRadera
  2. Sofia: jag har många kompisar som hållit sig mycket avvaktande inför Neil i början, men jag kan ärligt säga att ingen av dem inte gillar honom idag. Jag tror att det är när de underfundiga texterna börjar krypa in i huvudet på lyssnaren, när man vant sig vid sångrösten och när man börjat inse vilken cool snubbe han är, då börjar folk verkligen ta till sig vilket geni han egentligen är... Vem vet du kommer kanske vandra den vägen också, eller så icke?

    Astronomy är en liten kuriosa i min musikresa, jag tycker den är spaceig och skön helt enkelt.

    SvaraRadera
  3. Man ska aldrig säga aldrig, inte ens när det gäller Neil ;)

    SvaraRadera
  4. Sofia: Så ska det låta, jag tror visst att du snart kommit över till de godas sida! :-D

    SvaraRadera