tisdag 21 december 2010

The Sorcerer's Apprentice (2010)


What happened to 'don't touch anything'?

Istället för Florida-resan blev det filmkväll hemma hos mig. Plymen dök upp och då var komedi uteslutet. Valet föll på "The sorcerers apprentice". Jag hoppades på ett fantasifullt äventyr, kanske likt "Stardust" som jag såg på julen för några år sedan. Nu blev det inte riktigt så. Istället fick vi se denna Harry Potter rip-off.

"The sorcerers apprentice" är inget annat än skräp. Jerry Bruckheimer och Disney Studios har försökt rida på Harry Potter-vågen. Här finns en ung kille, som är "the one". Han ska förgöra den hemska trollkarlen som vill förslava världen. Här finns en gammal superduktig trollkarl som ska lära upp ynglingen, och som till slut ger sitt liv i kampen, fast detta är Hollywood så han överlever ändå.

Är Hollywood så svältfödd på idéer att de måste återanvända redan gjorda filmer? Det är väl en sak att de gör engelskspråkiga versioner av "internationell" film. Är den nya filmen bra så ok för mig, men detta är endast en blek kopia av originalidén. Det är för fattigt.

Jag är ingen stor fan av Nick Cage, men han gör en del "intressanta" skådespelarval. Se honom till exempel spela över i "Bad lieutenant - Port of call New Orleans". Den unge spelas av Jay Baruchel. Honom gillar jag inte alls, denna roll hade krävt en charmig aktör.

Filmen förtrollar mig icke och den får en saknad originell idé av fem.

Betyg: 1/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar