fredag 22 april 2022

Verdens verste menneske (2021)


Verdens verste menneske är ett drama, en "slice-of-life"-film där vi får följa snart trettioåriga Julie under några år i en fas i livet då de minsta bananskalen kan förändra ett helt liv. Filmen kan säkert slå otroligt olika beroende på hur mycket man känner igen sig i situationerna, känslorna hon känner och valen hon gör med- eller omedvetet. 

Julie är en drömmare som ofta agerar ogenomtänkt och spontant. Samtidigt vet hon hela tiden exakt vad hon vill med sitt liv. Tills hon ändrar sig. Hon är charmig men likväl flyktig från allt som är av vikt. Hon är skör men stark i samma andetag. Det är ett komplext porträtt och själva poängen med filmen.

Den påminner mig inte så lite om Nick Hornbys High fidelity. Jag läste boken samtidigt som mitt liv återspeglade bokens berättelse med ett förhållande som bröts upp för att sedan pusslas ihop igen. Något år senare tog det dock slut på riktigt i verkliga livet. Boken hade sedan länge avslutats med en fråga hängande i luften. Jag har alltid drömt om att Rob och Laura blev lyckliga ihop, men jag gissar att det dock blev slut dem emellan också till slut.

På samma sätt känner jag igen mig i dagens film. Inte nödvändigtvis lika bokstavligt som i High fidelity, men situationer och känslor som Julie berörs av är som ekon ur mitt eget liv. När är det dags att sätta ner foten och stadga sig, skaffa barn och sluta drömma? Små beslut som antogs vara oväsentliga och tillfälliga, kan lika gärna påverka ett helt liv.

Filmer som får mig att tänka på mitt eget liv på detta sätt måste vara bra och denna film är riktigt bra. Renate Reinsve i rollen som Julie och Anders Danielsen Lie som Aksel är otroligt bra. De har charm och en naturlig personkemi. Trots detta vet jag inte ens om jag "håller" på dem som par. Jag velade fram och tillbaka och det var svårt att inte dras med i Julies snabba ryck. När de senare i filmen, flera år senare, möts igen ges vi en av årets starkaste scener. En scen som knappast minskar den sedan några år gryende dödsångesten hos mig själv. Scenen med Aksel och Julie ute i parken utanför hospitalet gav mig hetta i ansiktet, kalla kårar längs ryggraden och en stor, stor klump i magen. 

Betyg: 4/5  

Filmen heter The worst person in the world på engelska.

4 kommentarer:

  1. Ahhhh denna missade jag på bio då den gick på omöjliga tider men tids nog blir det streaming verkar vara en Filmitchrulle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är en fin film. Händer inte så mycket, men den innehåller en massa. God titt. :)

      Radera
  2. Det var sannolikt bla den där bristen på identifiering som gjorde att den inte lyfte till samma höjder för min del.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske inte samma höjder men ändå kul att du gillade den ganska mycket ändå! :-)

      Radera