torsdag 18 juni 2015

Game Of Thrones - Season 5 (2015)




BIG ASS SPOILERS BELOW!! BEWARE.


Vi GoT-fans måste var galna. Är vi machosister allihop? Showen överraskar oss, upprör oss och får oss att må illa. Och vi älskar det! Säsong 5 avslutades i söndags och damn, jag var mer eller mindre i chock efter tonerna av slutmusiken klingat ut.


Showen leker kurragömma med oss nu. Efter att ha haft chockerande eller maffiga nionde avsnitt under fyra säsonger i rad, var jag spänd på vad den skulle göra av det nionde i år. Skulle showen veta att vi visste om dess tendenser och försöka lura oss igen? Jo du, showen lurade oss allt. Först drämde den till med ett mäktigt battle som tog andra halvan av avsnitt åtta. Var detta säsongens peak undrade jag? Nej då, i det så efterlängtade nionde avsnittet hade vi både Shireen på bålet och Dany och Drogon mot maskbeklädda citizens. Ganska bad ass. Vi var exalterade. Skulle nu showen lugna sig i sista avsnittet som den gjorde de tre första säsongerna? Nej du, det blev extra allt i sista istället. Mera död, mera misär, mera chock, mera frågor, extra allt. Jag var mållös. Och det är ju det som gör showen bättre än alla andra shower när den är som bäst. Den överraskar skiten ur oss.


Säsongen startade dock ganska blekt. Showen har fortfarande ruskigt hög lägstanivå men femte säsongen var seg ganska länge. Halo myntade till och med säsongens undertitel: "Game of Transportsträcka". Japp så var det. Det var först i avsnitt 6 som showen kom till liv med Sansas bröllop och efterföljande våldtäkt. Det var äckligt och inte så lite förvirrande. Skulle inte Sansa vara bad ass nu med tanke på hur bra hon var i slutet av S4?? Men showen levererade i alla fall så att hela internet kokade. Fans skulle sluta titta på den och så vidare. Sjuan var lite lugnare (Game of Transportsträcka igen). Och sedan avslutades säsongen med tre riktigt starka avsnitt. "Slutet misär, allting gott" som vi säger i Westeros.


Vad hände egentligen med våra "hjältar"? Vilka överlevde slakten? Mina fria, helt personliga och spoilerfria, spekulationer:

- Jon Snow. Did actually know nothing. Är han död? Jag tror det. Kan Melisandre väcka honom från de döda? Hmmm.


- Kommer Ser Davos döda Melisandre för vad hon gjorde mot Shireen? Jag har länge sett fram emot att Melisandre ska få sitt rätta öde... som är att dö i lågorna själv.

- Stannis? Blev han verkligen dödad av Brienne? Det får man nog ändå tro. Fast de klippte ifrån scenen och showen brukar ju inte dra sig för att visa när halsar skärs upp av det vassa stålet så något lurt kan det vara här ändå. Ryckte Brienne till som om hon såg något eller någon i scenen där?


- Arya? Damn, ska hon bli blind nu? Det skulle vara en extremt trist utveckling på hennes arc. Aja baja showen, vissa saker du gör mot karaktärerna är bara trista!


- Sansa? Hoppade hon ner mot en snödriva? Really? Var det det bästa sättet att ta sig ut ur Winterfell? Och även om den där bitchen fick sig ett gött slut var det lite synd att det var Reek som fick hoppa in och rädda Sansa. Om nu Sansa är hela seriens huvudperson får hon ta och snäppa upp sig lite grann snart.


- Tycka synd om Cersei och Jamie? Det trodde man inte efter första avsnittet av första säsongen. Jag ser nu fram emot en gruvlig hämnd på den religiösa fanatikerna i Kings Landing, speciellt "Shame"-nunnan. Säsong 6 kommer innehålla en hel del hämnd känns det som. Denna säsong hade undertiteln "Vengeance is coming". Eftersom säsong 1 hade undertiteln "Winter is coming" och vintern kom först i säsong 5 så får vi hoppas att showen skyndar på lite mer med att leverera "vengeance" i alla fall. Jag kan tycka att den extremt långa "walk of shame" scenen var lite överdriven. Showen ryggar i och för sig inte tillbaka, vilket gör den till vad den är, men var det verkligen nödvändigt för att få oss att förstå motiv och lust för hämnd?


- The Mountain? Damn. Blå? Frankensteins monster. Får vi se honom hugga den äckliga prästen i tu och våldta "shame"-nunnan? Man kan alltid hoppas!

- Jamie? Vacker scen med dottern... som därför dog med en gång. För vi får väl ändå anta att hon döden dog? Hämnd på the Sand snakes och hela deras solstekta land (Dorne)? Den händelsetråden var en av de tristaste i hela säsong 5 för övrigt.


- Dany? Tills sist några ord om the mother of dragons. Hon hade uppenbarligen dålig pli på Drogon. Idiotiskt att gå ut och promenera i de irländska kullarna på egen hand. Nu verkar det som att hon blev infångad av ett pack Dothrakis. Kan vi får se Drogon sprejja lite eld på dem i inledningen av nästa säsong 6. Eller ska de ut och gå i tre säsongen nu igen? Med Jorah och Daario i hälarna. Nä, bättre om Drogon och hans syskon hämtar henne.


- Höll på att glömma Tyrion. Hans scen med Lord Varys var sista avsnittets "fist bump" moment. Så bra. Tyrion är den enda som inte är spritt språngande galen i denna värld.

När börjar säsong 6?

Betyg: 4/5 


8 kommentarer:

  1. Tack broder, för en mycket bra skriven sammanfattning!
    Så pass att jag, som först var jäkligt besviken på säsongen, nu sansat mig lite...läst dessa och ett par andra genomgångar...och kan nog ändå gå med på att serien håller en otroligt hög lägstanivå och att det summa summarum får anses som en stabil säsong.

    Även om det började hur segt som helst, har de sista avsnitten snäppat upp helhetsintrycket ordentligt...och visar ju dessutom att seriens "trademark" med oberäkneligheten...finns kvar!

    Tja, vad kan man göra nu då!?
    Bara invänta nästa vår för att få se vad som händer vidare i dessa märkliga riken! Ojoj...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för alla glada tillrop.

      Tja, om man jämför med andra serier är det ändå inte så många som slår GoT på fingrarna... Man hoppas ju på True Detective S2 nu, men jag vet inte alls om den showen kan återupprepa det den gjorde i S1.

      Radera
  2. Trevlig sammanfattning, men jag har svårt att förstå blodlusten. Jag tycker att seriens styrka är att det finns få svart-vita karaktärer utan mest mörkgrå. Alla och ingen "förtjänar" sitt öde och det finns gott om utrymme för att känna medlidande med nästan alla.

    Särskilt bekymrande tycker jag att det är att alla verkar tycka att Sansa fegat ur och borde vara mer aggressiv och ta till våld. Hon är en av få som anstränger sig för att behålla någon sorts mänsklighet och värdighet i en kärv omgivning. Det borde hyllas som en styrka i karaktären.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då. Blodlust? Jo, jag ser den nu när jag läser om min text. Hehe, såg inte det lika tydligt när jag skrev ihop texten (som gick ovanligt fort för övrigt)...

      Jag håller med om att karaktärerna i sig plus att de är gråa är en av seriens stora styrkor. Jag vill inte att serien bara ska visa ond bråd död, men de drog ut på synlig progress så mycket i inledningen av S5 att det fanns ett uppdämt behov inom mig tror jag.

      En scen som den när den lilla bitchen tvättade Sansa och försökte skrämma henne var minst lika bra som någon våldsam scen under hela säsongen. Sansa var stenhård i sitt svar. Kan ha varit ep 6. Det var en sådan bra scen som jag skulle vilja se mer av, där Sansa är bad ass. Jag ser aldrig henne som en karaktär som själv utför våld. Hon är mer lik Cersei i det skulle jag säga.

      Sen tycker jag däremot också att flera av de mest ondskefulla karaktärerna visst det förtjänar en ond bråd död. George RR Martin verkar också tycka det, men han slaktar de goda lika ofta som de onda. Argh, showen leker med oss! :-)

      Radera
  3. Är det någonting man vet med GoT är det är lika bra att sitta med hjärtat i halsgropen avsnitt efter avsnitt, timme efter timme, för man har ingen aning om OM och NÄR det kommer hända något man inte kunde förutspå - bara ATT det kommer. Och det kom här med även om det tog lång tid.

    Efter förra säsongen med Arya och The Hound som ett superteam ville man (aka jag) att Arya bara skulle fortsätta utvecklas som en stark och handlingskraftig tjej men där känns det som att serien står och stampar. Det där jävla sopandet! Och Sansa vill man (aka jag) så väl. Kan det inte bara gå bra för henne nån gång? Kan hon inte träffa nån snällis och leva ett lugnt och mysigt familjeliv? Näe, det verkar inte så.

    Så för egen del tror jag mycket av mina "klagomål" mot denna säsong beror på att jag VILL så mycket med så många karaktärer och att jag bryr mig om dom och därför blir besviken när "ingenting" (en sanning med modifikation) händer. Men ingenting i GoT-världen är verkligen inte ingenting i alla andra världar och serier. Så visst är det en mycket sevärd serie även om vissa avsnitt gick på tomgång.

    Var tog Littlefinger vägen btw?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja var tog Littlefinger vägen? Han står nog i kulisserna i King's Landing. Han kan säkert vara behjälplig både emd Cerseis hämnd mot Shame-nunnan och Jamies hämnd mot the Sand snakes.

      Sansa träffa en snällis och leva ett mysigt familjeliv??? Vilken serie har du tittat på? ;-)

      Jodå, rejält hög lägstanivå. Maffigt bra slut också. de tre sista avsnitten gjorde säsongen för mig. :-)

      Radera
  4. Bra sammanfattning Henke. Har nog inte ogillat ngn säsong än och visst är vissa partier segare än andra men på det hela håller det hög klass och ointressant är det aldrig.
    Berget och Boltons är nog de enda som är helt onda övriga karaktärer har försonande drag mer eller mindre vilket är just det som gör serien så spännande. Avsnitt 8 var banne mig su-ve-ränt fantastiskt spännande och rysligt.
    Mina överlevare endast tips:
    John Snow - återuppstånden.
    Arya - blind i ett par avsnitt sedan "botad".
    Sansa - överlever hoppet - jagas i skog och mark.
    Stannis - tack och adjö.
    Danerys - hoppas hon tar över Dolthrakis med hjälp av draken.
    Till våren vet vi.

    SvaraRadera