torsdag 12 februari 2015

The One I Love (2014)



Ibland kommer det sådana där filmen som man bara fascineras av. Filmer som är svåra att förstå. Vad händer egentligen? Filmer som inbjuder dig till att sitta på kammaren och fundera. Filmer som får dig att åter igen komma ihåg varför du älskar film så mycket. Inte helt sällan kan det röra sig om magisk realism (ett ny favoritbegrepp för mig då det handlar om film). Ibland är det "bara" en klurig historia. Filmer som gett mig denna känsla under de senaste åren är Mike Nichols "Take shelter", Brit Marlings "Another Earth", Abbas Kiarostamis "Certified copy" och framför allt Denis Villeneuves "Enemy".


Fanny tipsade om dagens film, "The one I love", i podden "Den perfekta filmen". Hon omnämnde den som en mysteriefilm som för ovanlighets skull inte handlar om ett brott utan om en parrelation. Jag har också hört filmen nämnas i någon av alla dessa årssammanfattningar över 2014 som sköljt över oss den senaste tiden. "The one I love" var ett givet val för mig. Och nu är den sedd.

Wow, what the heck whas that?

I love it! I frickin' love it. Mark Duplass och Elisabeth Moss spelar ett vanligt par i sina bästa år. Deras relations bästa tid är dock förbi och de har sökt hjälp från en parterapeut (en härlig cameo av Ted Danson). Terapeuten erbjuder dem låna hans sommarhus för en sexweekend så de kan riktigt rå om varandra. Han menar att denna weekend kan bli en omstart för deras förhållande. Yeah right, no kidding!


Ethan och Sophie åker iväg till den fantastiska gården ute på landet och sedan börjar underliga saker hända...

Vissa filmer kan man inte skriva mer om. Vissa filmer ska ses "ospoilat". Vissa filmer ska upplevas mer än diskuteras. Vissa filmer ska helt enkelt ses. Jaharå, sådär. Titta på filmen vetja. Gör't bara.

Jag ger "The one I love" fyra älskande av fem möjliga.

Betyg: 4/5

16 kommentarer:

  1. Jag hörde också Fanny prata om filmen och skrev upp den på min ska-se-SNART-lista men efter din text åkte den upp till JÄTTESNART-listan.

    SvaraRadera
  2. Och Gustav skrev ju om filmen icke att förglömma!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Gustav har också umgåtts med dessa karaktärer...

      Radera
    2. Jajemän, och jag var nästan lika positiv. :)

      Rolig, trevlig, smart och annorlunda film.

      Radera
    3. Och Gustav har skrivit bra och tankeväckande ord om filmen, se här:
      http://wecouldwatchmovies.blogspot.se/2015/02/the-one-i-love-2014.html

      Radera
  3. Intressant, verkar värd att se utan att ha läst för mycket av din text. Ska försöka kolla in den snart.

    På tal om intressanta filmer, kolla in vad jag lägger upp imorgon :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att du gillar den. Kan bli fågel eller fisk. Eller oxfilé! ;-)

      Radera
  4. I´m on it brother!
    I´m frickin´on it!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi5 på den broder. Jag väntar med förtjusning på din förtjusta text! :-)

      Radera
  5. Verkar bra den här. Bra skådisar. Har du sett nya tv-serien Togetherness, av och med Mark Duplass? Jättebra!

    http://www.imdb.com/title/tt3061830/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du kommer gilla'n. Har inte sett den tv-serien. Åh, alla dessa serier! :-)

      Radera
  6. Lattjo att du jämför filmen med mästerverk som Take Shelter (av Jeff Nichols), Enemy och Certified Copy. Jag fick sådana förhoppningar i början av filmen, men varje gång den började nosa på att använda premissen till något intressant så vek den av. Jag tycker att den till slut blev riktigt dålig just för att den är mer intresserad av hur twisten fungerar än vad den kan säga om relationer o.d.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jämförde typen av film ja. Magisk realism. En intressant liten genre tycker jag.

      Sen kanske jag tycker att Take shelter är klart bättre som betyget 5/5 för den antyder. Certified copy är nog också bättre, men den gav jag också en fyra så de är mycket mer lika i nivå.

      Jag hade också gillat att The one I love handlat om relationen mer, som Certified copy, men den var hela tiden mycket intressant som fordon för twisten. Det räckte för mig, precis som för Enemy för övrigt.

      Radera
    2. Till Enemys försvar tycker jag ändå att den använder de magiska inslagen för en subtext, även om själva handlingen fokuserar på fenomenet i sig.

      Med lattjo menade jag förresten intressant. Det kanske lät avvisande, vilket inte var avsikten. :)

      Radera
    3. Det är lugnt, jag kände mig inte avvisad i alla fall! 😃

      Radera