tisdag 15 juli 2014

Sabotage (2014)



Caroline: I've known some cops in my time, but your people don't seem like cops.
Breacher: Good. They're the best undercover agents in the DEA.

Filmen inleds med en scen där en kvinna blir torterad och tvingad att om och om igen be John att komma och hämta henne. Man kastas rakt in i en brutal och skoningslös värld där kampen mellan polisen och drogkartellerna knappast har någon klar vinnare. Scenen skaver och känns mycket obehaglig. Känslan från den scenen hänger kvar under hela filmen och den ger mig ett större engagemang och intresse för huvudkaraktären John än vad det verkar som att många andra känt. Detta är en film många verkar hata. Jag älskar den.


Arnold gjorde comeback förra året som huvudrollsinnehavare i och med filmen The last stand. Därefter kom den något svagare Escape plan där han spelade andrafiolen till Sly Stallone. Den nyvunna aktiviteten har gett oss ännu en actiondängare med Arnold i klockren huvudroll. Detta är en gammal hederlig våldsfilm med allas vår Arnold. Den är purfärsk och ändå får jag nostalgivibbar.


Sabotage är en mycket brutal polisfilm om ett gäng narkotikapoliser som anklagas för stöld av beslagtagna pengar. Efter internutredningen avslutats börjar en efter en av poliserna råka illa ut. Det verkar som att narkotikakartellen inte gillar poliser som lägger sig i.

Arnold spelar polisenhetens ledare John "Breacher" Wharton. Han börjar se ganska gammal ut nu, den gode Arnold, men det funkar här då han spelar en åldrig gammal krigare. När han trycker upp en av de yngre och mycket större kollegorna mot väggen i ett internt gräl tror jag på scenen ett hundra procent. Det finns en självklarhet i Arnolds fysiska aktioner som jag helt köper.


Så filmen påminner lite om den där Dödlig Vapen-filmen där poliserna dödas en efter en i attentat. Hon som hoppar i poolen via trampolinen, ni kommer ihåg. Men denna är bra mycket brutalare. Fastspikad människa i taket och så vidare. Men filmens mest brutala sekvens är historien om Whartons fru och son som fångats och dödats av drogkakartellen. De skickar honom videos av tortyren tillsammans med brev efter brev med kroppsdelar. Bilderna som jag spelar upp i mitt huvud är mångt mycket värre än de jag får se på duken i denna film.


Filmen är intressant och mycket bättre än vad idioterna skriver på imdb där den fått en massa extremt negativa "user comments". Jag antar att om man hatar Arnold eller denna typ av actionthrillers kan man säkert tycka att den var dålig. Jag är rimligen i filmens målgrupp men jag fann den ändå överraskande bra. Självklart är detta kanske inte den mest filosofiska film som gjorts men jag tyckte att flera av filmens teman hanterades klart intressant. Whartons familjs öde, kampen mellan polis och drogkakarteller samt stressen i Whartons grupp då de utsätts för systematisk utrotning var tillräckligt mycket men inte mer att sätta tänderna i.

Olivia Williams spelar polisen Caroline som utreder morden på Johns team. Det är en ganska hyfsad personkemi mellan henna och Arnold.


Vid sidan av Arnold föll jag för Sam Worthington i rollen som James "Monster" Murray. Va fan, kan han spela? Jag har nästan avskrivit honom efter hans bleka insatser i Avatar och Terminator: Salvation.

Filmspanare! Kommer ni ihåg tjejen som spelade Connie O'Mara i Gangster Squad? Hon som spelade Josh Brolin's fru! Mireille Enos heter hon och jag kommer ihåg att många tyckte att hon var bra. Samma skådis spelade också Brad Pitts fru i World War Z. Här är hon jättebra som polisgängets mycket nerviga och utflippade kvinnliga under cover cop.


Jag gillar't och pendlar mellan två betyg men eftersom jag redan nu skulle vilja bjuda hem både en och annan filmkompis och kolla på filmen igen sträcker jag mig till det högre betyget. Jag ger Sabotage fyra "he came back" av fem möjliga.

Betyg: 4/5

Movies-Noir har också sett filmen. Gillade han den nedklippta versionen eller tycker han att filmbolaget har saboterat filmen?

13 kommentarer:

  1. Jag får trots allt tacka för att du tipsade om filmen. Hade ju valt bort den pga alla negativa kommentarer, men Arnold är Arnold. Förvisso är filmen brutalare än vad man är van vid när Arnold är med (då pratar jag om moderna filmer, inte gamla hederliga Predator och liknande), men det gör inget. Håller med om att man skruvade på sig lite vid scenerna med hans torterade fru.

    Tyckte faktiskt filmen växte även om jag inte gillade gruppens uppträdande. De var inte särskilt professionella när de inte var på uppdrag. Men det är en actionfilm och bjuder på en hel del godbitar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du ändå verkar tyckt att den var värd att ses!

      Jag gillade att den var relativt brutal. En film som denna som är snäll och "barntillåten" blir än mer orealistisk, även om jag förstår din kritik angående polisernas agerande.

      Radera
    2. Absolut. Jag tänker på en film som The Expendables som i mina ögon inte alls lyckas få det bara blir än mer orelastiskt och B. Här kan man ändå köpa det mer.

      Radera
    3. Håller med The expendables är nog inte tänkt som realistisk alls. Denna är nog tänkt som halv-realistisk.

      Radera
    4. Och det är just detta som gör att filmen faller som ett korthus för mig - recension kommer imorgon

      Radera
  2. Den här ska jag se, definitivt. :)

    Mireille Enos, min The Killing-favvo, hon är brutalt bra även där - och även där är hon polis. Har du sett The Killing?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du gillar den! Man vet ju aldrig.

      Nej jag har inte sett The killing.

      Radera
  3. Man undrar om vi sett samma film??? Min revy kommer möjligen nästa vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag anar en totalsågning...

      Radera
  4. Awh! Böjd att kika åt ditt håll vad gäller omdömet!
    Bättre än jag trodde, helt klart!!

    Åsikter kommer inom kort på bloggen...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi5 på den! Visste att man kunde lita på dig då det gäller filmsmak... ;-)

      Radera
  5. Jösses, en Arnold-film jag missat... Bara att se!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, jo någon som skriver en sådan kommentar borde nog få en del underhållning av filmen. Japp, det är bara att se den! :-)

      Radera