torsdag 3 juli 2014

The Incredible Hulk (2008) (re-revy)



Hade jag inte sett hela The Incredible Hulk? Mycket osäker. Jo. Jag kom ihåg fragment av näst sista striden. Jag hade sett den på tv, absolut inte på bio i alla fall. Sugen på något lättsamt valde jag att se hela filmen i helgen som gick. Jag kom ihåg den som svag, min hjärna hade i alla falla tvättat sig från minnen från filmen mycket effektivt. Men med flera lyckade Marvel-filmer i bagaget ville jag se om denna ändå inte kunde vara något.

Men ack. Fy fan vad usel den är! Det är pinsamt. Hur kunde jag ge den en tvåa förra gången? Egentligen är det smått otroligt vilken variation på kvalité det är på filmerna från Marvel, från ettor (plural!) till femma, ja, The Avengers borde väl vara uppjackad till en femma vid det här laget... Nästan samma abnorma spridning som inom Bond-biblioteket!

Detta var den andra filmen från Marvel Studios ambitiösa och underbara Cinematic Universe-projekt. Phase 1 ledde upp till The Avengers och just nu pågår Phase 2 vilken kommer leda upp till Avengers: Age uf Ultron.

Tillbaka till hulken. Detta är ännu en comic book movie helt utan humor eller ens den mista glimten i ögat. Den patetiskt allvarliga tonen i filmen understöds av en fruktansvärd filmmusik.

Skådespeleriet är under all kritik där William Hurt som elak general och Liv Tyler som sångarens dotter når nya låga höjder i dåligt skådespeleri. Edward Norton kan vara mycket bra men i denna rollen var han mycket spinkig.

Handlingen och fajterna var yta utan ett uns av innehåll. Värdelöst. Filmen är ologisk, och då menar jag inte fantasyinehållet som man alltid får i en Marvel-film. Men inom filmens ramar funkade den inte heller. Hade generalen gått "rouge", eller hade han militärledningen bakom sig? Mycket oklart och extremt dåligt etablerat. Scenen på gräsplätten utanför universitetet var ofantligt dålig och helt orimlig. Handlingen i filmen är frustrerande "liten". Antingen är Hulken en stor grej (pun intended) och då borde hela militärapparaten vara involverad. Nu känns det som att generalen nästan är en vilding som kör detta i ett privat och personligt spår. Helt plötsligt smäller man upp en universitets-park. Hallå, skulle inte någon från övriga militären lägga märke till detta? Bara en av flera frustrerande saker med den dåliga handlingen.

Hela sub-ploten om the Abomination var usel, endast överträffad av the Newborn i Alien Ressurection i uselhet.

Jodå jag hade sett den och revyn hittar du här.

Nej nu blev jag extremt uttråkad över denna film. Ok, låt oss istället lista alla Marvel Cinematic Universe-filmer som jag ser på dem nu:

1. Marvel's The Avengers (2012)
2. Captain America: The Winter soldier (2014) *
3. Iron Man (2008)
4. Thor (2011)
5. Iron Man 2 (2010)
6. Iron Man 3 (2013) *
7. Thor: The Dark World (2013) *
8. Captain America: The First Avenger (2011)
9. The incredible Hulk (2008)

* = Phase Two

För filmen som re-revyas The Incredible Hulk ger jag den denna gång en dålig adaption av fem möjliga.

Betyg: 1/5

10 kommentarer:

  1. Det bär mig emot att behöva hålla med, jag gillar ju Edward Norton jättemycket men det här blev verkligen inte bra... Roths jättemegasuper onda "hulk" var ju mer skrattretande än något annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har till och med kommit fram till att hulken inte alls är den intressantaste figuren i Avengers. Han är i alla fall långt efter Iron Man och andra (har inte tänkt klart denna tanke än...)

      Radera
  2. Hrm beg to differ.
    Gillade den här filmen kanske inte jättemycket men den hamnar i mitten. Här är den rätta raden ;)
    9. Iron Man 3 (2013)
    8. Thor: The Dark World (2013)
    7. Iron Man 2 (2010)
    6. Thor (2011)
    5.The incredible Hulk (2008)
    4. Captain America: The First Avenger (2011)
    3. Captain America: The Winter soldier (2014)
    2. Iron Man (2008)
    1. Marvel's The Avengers (2012)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Ganska lika listor ändå! Förutom att du släppt ner mina två filmer med betyget 1/5 på random-platser i listan (5,4). Men rätt topptrio! I like!

      Radera
    2. Ni har båda fel! :)

      Har är en ännu rättare rad:

      9. Captain America: The First Avenger (2011)
      8. Thor (2011)
      7. Captain America: The Winter soldier (2014)
      6.The incredible Hulk (2008)
      5. Thor: The Dark World (2013)
      4. Iron Man 3 (2013)
      3. Iron Man 2 (2010)
      2. Iron Man (2008)
      1. Marvel's The Avengers (2012)

      Det som förvånad mig mest när jag ser min egen lista är hur många av filmerna som varit usla...

      Radera
    3. Wow, ännu en bra lista! Vi är i alla fall helt ense om förstaplatsen. Och om att Iron Man är bra...

      Radera
  3. Trots min Hulkenkärlek håller jag med dig. Den här filmen är verkligen INTE bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Träligt, hårda tider. Fiffi håller med om att Hulken inte är bra. Allt hopp är förlorat...

      Radera
  4. Hulken ÄR bra, Hulken är ALLTID bra men det är fullt med skit bakom spakarna när det gäller denna film. Så hoppet är inte förlorat. ;)

    SvaraRadera