torsdag 14 april 2011

127 Hours (2010)



Hey there, Aron! Is it true that you didn't tell anyone where you were going?

Ja, det är sant. Aaron Rolston var ute och vandrade i ödemarken i Utah utan att berätta för någon om sin färdrutt. Är det inte just det man INTE ska göra enligt alla vildmarksexperter? Ska man inte meddela sina närmaste om sin rutt, ta med extra proviant och vatten? För tänk om man råkar ut för en olycka. Och ska man inte ta med sig den lite större och lite vassare kniven? Vem vet vilka operationer man behöver utföra på sig själv när man är ute på hajk?

Första gången jag såg Aaron Rolston var då han var gäst hos Letterman. De pratde och skojjade om den händelse som nu blivit film. Det är den lätt pretentiöse regissören Danny Boyle som tagit sig an denna film som mestadels visar hur en kille sitter fast i en sten. 

Filmboggskollegan Kitty var uppe och hälsade på i helgen som gick. Hon var på väg till något japanskt och hon passade då på att åka upp en dag tidigare. Det var mycket trevligt. Efter att ha skvallrat lite om gamla bekanta såg vi två filmer framåt småtimmarna. Jag föreslog "127 hours" i min jakt på de bästa filmerna från 2010. Det hade pratats mycket om James Franco's roll som Aaron. Han blev med rätta oscarsnominerad i kategorin "bästa manliga huvudrollsinnehavare". Det krävs en dynamisk huvudrollsinnehavare för en en film som denna. En kille som sitter fast i en sten. 

Danny Boyle är överskattad som regissör. Se bara på vilket fånigt namn han har. Han är dock duktig med kameran. Hela filmen börjar med ett montage av bilder och scener från Aarons förberedelser inför den ödesdigra vildmarksturen. Jag tycker nog att fotot i filmen är en av dess styrkor. James Franco i huvudrollen är en annan stryka. Som åskådare lever man man sig in i hans prekära situation mycket väl, och anspänningen inför det klimatiska slutet byggs upp konstant. I slutet av filmen är det oliiidligt spännande och lite äckligt.

Det ska bli väldigt spännande att få läsa Kittys recension. För min egen del kan jag säga att jag gillade filmen en hel del, men det är mer en intressant händelse än en jättebra film. Jag ger "127 hours" tre klunkar urin av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar