måndag 27 februari 2017

The Boys in Company C (1978)


Förra veckan skrev jag om filmen The driver som uppenbarligen legat till grund för Winding Refn's Drive från 2011. Men då Winding Refn varit öppen och inkluderande om den äldre filmens påverkan tyckte jag att allt var hanky dory. Men dagens film, The boys in Company C, är ännu mer tydligt grund för en annan film, men denna gång finns inga publika erkännanden om hur mycket filmen påverkat sin efterföljare och det tycker jag är skit. Om någon som läser denna revy kan finna info som motsäger mig får ni gärna länka till källan i kommentarerna eftersom jag är intresserad i ämnet.

The boys in Company C handlar om ett gäng unga pojkar som blir draftade eller tar värvning, genomgår träning och utbildning och skickas sedan till Vietnam där de upplever en hel del hemskheter. Stanley Kubricks mycket mer kända film Full metal jacket från 1987 har mer eller mindre identisk övergripande handling. Det lustiga är att båda filmerna har en barsk och skrikande instruktör och att han spelas av samma skådespelare Lee Ermey. Efter 11 år i The Marine Corps hade han erfarenheter hur en slipsten skulle dras då det gäller drillning av nya rekryter.


The boys in Company c har alltså samma handling som Full metal jacket. Känslan i filmerna är dock olika. Denna film är mer flummig och varmare i tonen. Full metal jacket är iskall och blå. Kubrick har dock såklart bättre koll på foto och han har mer skärpa i sina scenerier. Skådespelarna är också överlägsna i Kubricks film. Men jag vete attans vilken film jag gillar mest ändå. Scenerna från Vietnam i sjuttiotalsfilmen är helt galna och de visar nog hur förvirrande och crazy allt var. Den påminner mer om filmer som Hamburger Hill och Good morning Vietnam än Kubricks tekniskt fulländade men känslokalla och "industriella" film.

Dessutom måste jag erkänna att jag känner mer för karaktärerna i denna film än i Kubricks. De är charmigare helt enkelt och jag lider med dem när de tvingas till det ena vettlösa uppdraget efter det andra. Det framställs i filmen som att den bygger på verkliga soldaters erfarenheter, men efter lite sökning på internet verkar det som att det inte stämmer. Jag kan kanske känna att jag blir lite frågande om filmen på ett korrekt sätt beskriver hur the US Marines agerar. De agerar helt enkelt väldigt amatörmässigt och jag hade kanske haft lättare att tro på det om filmen handlat om den vanliga armén.

Allt som allt var det en ganska trivsam film att se, men den går inte till historien som den bästa Vietnam-filmen eller något sådant.

Jag ger The boys in Company C två fotbollsmatcher av fem möjliga.

Betyg: 2/5 

4 kommentarer:

  1. Håller med, ingen av de bättre krisfilmerna där ute, långt ifrån. Den har väl en del av värde, men nej det blev knappt godkänt.

    http://moviesnoir.blogspot.com/2016/08/the-boys-in-company-c.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns väl inte jättemånga bra om Vietnam-kriget egentligen va? Plutonen och We were soldiers är favoriterna.

      Radera
    2. Hmm, har inte funderat så mycket om specifika krig. För egen del handlar det främst om filmen är bra eller inte.

      En snabb titt på krigsfilmer om Vietnamkriget visar att det finns ett par bra (eller som jag iaf gillar). De inkluderar:

      The Deer Hunter (ok, stora delar är ett drama, men ändå)
      Apocalpyse Now
      Plutonen
      Full Metal Jacket
      Good Morning, Vietnam (även drama/komedi, men utspelar sig i Vietnam)
      Casualties of War

      Radera
    3. Aha.


      Visst. En bra film är en bra film som alltid, men en lista på bra filmer om Vietnam är också något. :-)

      Jag var snabb och smal med min lista...

      The deer hunter - bra ja, men hemsk
      Apocalyspe now - givetvis bra
      Plutonen - yup
      Full metal jacket - överskattad, av den kalle humorlöse jäkeln Kubrick
      Good morning V - mysig film, men mer en komedi för mig
      Casualities of war - inte sett

      Har du sett We were soldiers? "Broken arrow!"

      Radera