onsdag 1 februari 2017

Top 10 films of 1979


Så nu kommer jag ut på tunnare is. Filmer från åttiotalet och senare känns "safe" medan  sjuttiotalet och tidigare alltid känts som "gamla" filmer. Jag och några andra bloggare kommer lista våra favoritfilmer från sjuttiotalet under 2017, ett år per månad. Jag kommer ta tillfället i akt och se ikapp på notabla filmer som jag missat inför varje årslista, lite som en Decennier 2.0.

Inför topplistan för 1979 har jag sett "Nosferatu the vampyre" Werner Herzogs re-make på Murnau's Dracula-klassiker, samt Hayao Miyazakis första långfilm "Lupin III: the castle of Cagliostro". De var båda trevliga filmer som jag är glad att ha sett av olika själ. Båda var med och tampades om de sista platserna på listan.







Topp 10 från 1979






10. Nosferatu the vampyre (Werner Herzog)


För Herzogs stämningsfull failm med fokus på Klaus Kinski som greve Dracula.





9. The Amityville horror (Stuart Rosenberg)


För att Huset som Gud glömde skrämde slag på mig när jag var ung och gjorde så att jag, likt barnet som lekte med elden, lärde mig att vissa skräckfilmer ska man akta sig för...





8. Moonraker (Lewis Gilbert)


För att trots att detta är en svag film rent objektivt sett Bond alltid är fantastiskt underhållande och med en skurk så ljuvlig som Hugo Drax var den given på listan.





7. The jerk (Carl Reiner)


För att jag fortfarande kommer ihåg den som den roligaste film jag hade sett när jag som ung började intressera mig för film. Min förälskelse i Steve Martin startade ungefär här.





6. Being there (Hal Ashby)


För att det är en fin och mysig film som håller än idag. Jag vet då jag såg den i Decennier helt nyligen.





5. Manhattan (Woody Allen)


För att denna film tillsammans med Annie Hall satte Woodys patenterade New York-feeling.





4. Hair (Milos Forman)


För att den är helt underbar, en  favorit från musikalträsket. Jag undrar om denna film kanske har filmhistoriens bästa kombination av inledningsscen och avslutningsscen? Svårslagna är den duon i alla fall.





3. Apocalypse now (Francis Ford Coppola)


För att bioversionen av filmen ändå är fett bra. Tyvärr har ju reduxen förtagit lite av filmens glans...





2. The Warriors (Walter Hill)


För att det var en favoritfilm då och nu. Action utan slut! Filmen har en underbar känsla och musiken är otroligt bra.





1. Alien (Ridley Scott)


För att detta kan vara den bästa film som gjorts. Någonsin! Stämningen, skådespelarna, manus, spänningen, monstret!



Bubblare
  • Repmånad eller Hur man gör pojkar av män (Lasse Åberg) - gillade denna en hel del, buskis
  • Mad Max (George Miller) - inte så värst bra men ändå prequel till den magiska andra delen
  • Lupin III: The castle of Cagliostro (Hayao Miyazaki) - en festlig men lättviktig tidig Miyazaki
  • Life of Brian (Terry Jones) - rolig i vissa partier, inte minst "Biggus Dickus"
  • Kramer vs. Kramer (Robert Benton) - smetig och sentimentalt som jag kommer ihåg den som ganska bra ändå

Hoppa gärna över och kolla in vad mina vänner bland filmspanarna tycker var bäst från filmåret 1979:
Movies-Noir
Filmfrommen
Jojjenito
Filmitch
Absurd Cinema
Fiffis Filmtajm
Flmr



15 kommentarer:

  1. Jag var och nosade lite på den där miyazakifilmen men ratade den trots allt.

    Nosferatu: Atmosfär, atmosfär, atmosfär och originalitet - trots att det är en remake på en filmversion av en förlaga som alltid återkommer.

    The Amityville Horror: Jag blev också skraj för denna film som 7-åring. En lekkamrat till mig berättade om den kusliga skräckfilmen "Huset som Gud glömde". Vi kollade lite på den hemma hos honom en gång, men den gav aldrig intryck av att vara så läskig som han fått den till i mitt huvud. Det här var trots allt under den period under mitt liv då jag drömde dom hemskaste av mardrömmar natt ut och natt in. Rädslan funkade bättre i min fantasi än på film trots allt.

    Moonraker: Kan nog höja denna i min egen rang vid en omtitt idag, men som bondnörd (främst i samma period som jag drömde mardrömmar) tyckte jag denna var en av dom tre sämsta Bond.

    The Jerk: Ej sett - ännu.

    Being There: Fantastiskt drama för att vara från USA. Hal Ashby hade liksom Robert Altman en gyllene touch, som gjorde att vad som kunnat bli högst vardagligt i andras händer blev något speciellt i hans.

    Manhattan: Höll på att rata denna på min egen lista då minnet av dess detaljer börjat sina, men fräschade upp minnet och kapitulerade - detta är

    Hair: Ej sett på riktigt. Lätt att glömma bort att Milos Forman regisserade denna. Kan nog bli en musikal jag kan komma att uppskatta rätt bra faktiskt.

    Apocalypse Now: Jag har sett reduxversionen endast EN gång - dock var det mitt första möte med Apocalypse Now. Då tyckte jag filmen var överskattad och mosig. Redux har inte förtagit glansen för mig, då jag genom att ha sett originalversionen flertalet gånger sedan dess fallit mer och mer. Den är mycket speciell.

    The Warriors: Har endast sett sekvenser i skolan, men kultvärdet är högt så är trist att jag inte sett den i sin helhet ännu. Kanske inte min typ av film, men ändå.

    Alien: Vi gillar helt klart filmen utifrån samma punkter. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch då, det verkar som att du hade fasansfulla mardrömmar när du var liten... Hoppas att de har upphört vid detta laget!

      Klart Moonraker är dålig. Jag rankade den på plats 19 av 23 i mitt stora Bond-projekt för några år sedan. men lika klart är den väldigt underhållande i vissa scener. Som många av de svagare Bond-filmerna är Moonraker stark i inledningen men den ballar ur mot slutet. Dessutom är skurken Hugo Drax magnifik.

      Jag gillar Robert Altman mycket så när du påpekar likheterna mellan honom och Hal Ashby så kand et fröklara något om varför jag uppfattade den senares film som så bra...

      Vad är Manhattan...? Jag gillar den skarpt mest för foto och stämningen.

      Klart du ska se hela The warriors. Kan hända att du kommer älska den!

      :-)

      Radera
  2. Noferatu: samma plats
    TAH: länge sedan jag såg
    Moonraker: Lika tankar om filmen
    The Jerk: såg den när den kom minns inte mycket
    Being there: Ej sett än
    Manhattan: Överlapp
    Hair: En av få musikaler jag ogillar - klipp håret skaffa ett jobb!
    Apocalypse now: överlapp redux eller inte? svårt val - gillar plantage sekvensen
    The warriors: rolig film som jag ser på samma vis som Moonraker - men de har inge Drax i denna film - därav ej listplats
    Alien: Det blir att leta filmplanscher misstänker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hair: "klipp håret och skaffa ett jobb!" Skratt

      Åhh nej, hatar Redux. Usch, har ogillat den så länge att jag inte ens kommer ihåg vad som är sämst med den. tappar inte filmen tempo något fasansfullt under plantagesekvensen?

      The warriors är bra på riktigt, perfekt film inom sin genre. Kan inte sägas om Moonraker. Så jag antar att du inte blev förtjust i Ajax då... Nej, kanske inte, han påminner kanske för mycket om Pvt Hudson?

      Leta filmplanscher, ja. Jag kommer inte göra UÅBL förrän jag får ihop cirka 10 topplistor att bygga på. Känns inte meningsfullt med bara en handfull listor. Med det sagt gjorde jag en snabb huvudräkning över de sex listor vi har och Alien skrapade ihop hela 49 poäng (extremt högt medel) medan Apocalypse Now fick nöja sig med respektabla 44 poäng. :-)

      Radera
  3. Supernollan! Classy humor! Köpte nostalgisk dvd bara för ett par veckor sen!
    Apocalypse! Helt rätt. Redux dock inte helt kattskit.
    Hair. Den har nog sin plats trots allt. Scenerna i Central Park är nästan magiska.
    Moonraker och Manhattan. Helt logiska ändå.
    The Warriors på silverplats! H5 på den! Överraskande. Men kul!
    Och så Alien. Såklart.

    Ett ganska gött år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jomenvars. Ett gött år är en bra sammanfattning! När kommer din lista? ;-)

      Radera
    2. Damn, listan måste ut! Snart!

      Radera
  4. Lite tankar om din lista:

    10. Nosferatu - Började titta på den för något år sen, men kände inte för den och stängde snart av. Vill dock se den när jag är upplagd för den. Originalet från 1922 har dock setts.

    9. The Amityville Horror - Trodde ganska mycket på denna när jag såg den för flera år sen, men blev lite besviken. Nu var det länge sen den sågs så det kan vara dags för omtitt.

    8. Moonraker - Bland Bond-filmerna placerar den sig nog på den övre halvan, även om den inte är nära toppen. James Bond meets Star Wars... eller Hugo Drax.

    7. The Jerk - Gillar Steve Martin, men denna gillade jag inte alls.

    6. Being There - Ja, visst är det en mycket bra film. Given på min lista.

    5. Manhattan - En av Woodys bättre, men klarar sig inte in på min lista. Gillar den mer än Annie Hall.

    4. Hair - Ej sett denna musikal. Tror inte riktigt på den, men kan nog tänka mig att se den en vacker dag.

    3. Apocalypse Now - En riktigt bra film och hade bara sista halvtimmen varit lika bra som resten av filmen hade den varit klart mycket högre upp hos mig.

    2. The Warriors - Kul att se den så högt upp, men det förtjänar den. Topp fem även hos mig.

    1. Alien - Given, så klart. Finns inte många filmer som klarar av att vara så bra, varje gång man ser den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nosferatu för en sen natt när du känner dig missmodig och vissen!

      Du gillar Moonraker inom Bondserien mer än jag. Tror du är mer svag för Roger Moore än jag helt klart.

      Hur inte gilla The jerk? Steve Martin adopterad av en svart familj där nere i södern. Hur kul som helst ju.

      Mer än Annie Hall. Woah.

      Hair, jamen ge den en chans vetja. Den har inte den vanliga musikalmusiken, mer kontemporär musik.

      The warriors. Längtar till nästa titt! :-D

      Radera
  5. En hel del filmer som jag inte har sett. Framförallt är det Being There och The Warriors som jag känner att jag borde se och dessutom borde gilla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, movie night i filmrummet med The Warriors? :-)

      Radera
  6. Vafalls! Nu blev det tekniska kommentatorsproblem så det kan bli en ofrivillig spammning här... Kul lista!

    Vissa filmer glömmer man bort efter bara en stund men The Warriors kan man ju citera och minna sig hela scener trots att det var säkert 20 år sedan jag såg den. ;) Come out and Play-i-yay!

    SvaraRadera