måndag 14 oktober 2024

Shinypodden - Stagecoach



Andra filmen i John Ford-podden är klassikerna Stagecoach från 1939, filmen som gjorde The Duke, John Wayne, till en storstjärna. Detta anses som en av filmhistoriens betydande filmer som influerat ett stort antal filmer som kom efter den. Orson Welles sägs ha sett filmen cirka 40 gånger före han gjorde Citizen Kane...

För Carl var detta första titten medan jag hade sett den en gång tidigare. Det blev ett frejdigt samtal.

Lyssna på Shinypodden där poddar finns, eller här.

1 kommentar:

  1. Tack för en intressant diskussion! Jag ser i min egen text (som har några år på nacken) att jag också snuddade vid en hel del av det ni är inne på.

    När det gäller klassikerstatusen, undrar jag dock lite över detta med kammarspelet. För sådana hade det ju funnits ganska gott om även innan. Har ni någon uppfattning om ifall Ford ändå var tidig med att filmatisera konceptet eler bara gjorde det ovanligt bra?

    Jag blir också fundersam på om manuset kan ha någon botten i den klassiska Fettpärlan när det handlar om Dallas roll? Med skillnaden då att den här glädjeflickan faktiskt får någon slags belöning för sitt goda hjärta.

    Ahhh, Doc Holliday... Min absoluta favoritroll tillsammans med Michael Biehns Johnny Ringo i Tombstone. Vilken film!

    https://bilderord.wordpress.com/2013/05/15/stagecoach-1939/

    SvaraRadera