onsdag 19 oktober 2022

The Lord of the Rings: The Rings of Power - Season 1 (2022)

 

Så var den första säsongen av världens dyraste tv-serie till ända. Förväntningarna på Amazon Primes nya fantasy-satsning var högt ställda och hur kunde de inte vara något annat då de pumpat ut promotion om serien och ej låtit oss undgå att veta att den är den dyraste genom tiderna. Men betyder den dyraste, den bäst? Nej det gör ju inte det! Nu är denna serie långt från dålig, den vida överglänser i alla fall Amazon Primes förra försök att göra tv-serie av en älskad bokserie med The Wheel of Time.

Jag börjar med det positiva. The Rings of Power är skitsnygg. Man ser var en hel del av produktionskostnaderna har spenderats. Den är fantastisk med sitt världsbygge och allmän "look and feel". Små nit-picking kan vara att soldaterna från Númenor har rustningar som inte ser ut att stopp svärd eller pilar.

Sen älskar jag att den är episk och därmed storslagen och framför allt allvarlig. En saga om Galadriel, Elrond, Gil-Galad, Isildur med flera bör vara seriös och episk. Serien har en bra tonalitet för det mesta. 

Här är givetvis nit-pickingen rörande Nori och hennes Harfoots. Jag kallar dem proto-hober då det verkar vara en av tre släkten som utgör hoberna som vi lär känna i Sagan om Ringen. De får iklä sig rollen som seriens "comic relief" och det är mycket möjligt att detta avbrott är nödvändigt men jag fann Noris historia som den minst intressanta under hela säsongen. Detta trots att hennes kompis The Stranger.

Bland karaktärerna gillade jag mest Galadriel, Elrond, Elendil, Lord Helbrand och The Stranger. Jag var inte lika förtjust i proto-hoberna, dvärgarna eller Númenor rent generellt. Jag finner dock stor potential med alla tre trådarna, eller åtminstone de om dvärgarna samt Númenor.

Det jag är tveksam över är hur vassa historieberättare detta skrivar-team egentligen är. Säsongen var långt från så stark som den kanske borde varit. Jag gillade flera karaktärer javisst men långt ifrån så mycket som man gör när man älskar en serie. Det var mer helt ok. Det största problemet med The Wheel of Time var inte alla ändringar, den skrala budgeten som gjorde att vissa scener blev horribelt usla eller alla moderna kvalitetssäkringar som kastades in i en tidlös historia utan det var att historieberättandet var undermåligt eller ja, uselt.

Jag upplever liknande typ av problem med Rings of Power. Det finns scener under säsongen där jag tipsas av musiken att det är en känslosam eller viktig scen men ofta känner jag inget i hjärtat. Jag är mest intresserad på en högre lite mer distanserad nivå. Ibland var berättandet helt ologiskt också. Ta tex the harfoots. Under första halvan såg och hörde vi om vilka assholes de var som lämnade sina vänner och till och med släkt att dö om de kom lite på efterkälken. Men mot slutet av säsongen skulle vi helt plötsligt tro på dem när det förkunnades att de hade så stora hjärtan och att de aldrig lämnade någon. Fuck that.

Om nu hjärtat inte fått sitt så har tyvärr magen inte fått sitt heller. Stridsscenerna i avsnitt 6 var tämligen underväldigande. Jag hade förväntat mig något mycket större. Men jag antar att de kommer skruva upp allt mer och mer desto längre in bland säsongerna vi kommer. Speciellt Númenors armé var patetiskt beskriven. Detta är inte en liten skitsak i Tolkiens lore. Deras armé är ju så kraftfull under andra åldern att Sauron själv räds den. Och alverna kan inte själva besegra Sauron och därför bildas den sista alliansen mellan män och alver. Hittills har vi inte fått se ens en lite antydan om en sådan styrka eller makt. Vad var det för fånerier att gå ut och rekrytera newbies inför drottningens majestätiska seglats för att hjälpa The Southlands? Var är armén?

Så vem är The Stranger? Jag ser att showen gör allt för att få oss tro att det är Gandalf. Efter de två första avsnitten var jag också övertygad om att han är Gandalf, men nu tror jag allt med på att han är en av de två blå trollkarlarna.

Ok, Amazon Prime har en slags fetish med att köra mysterier om vem är vem. I The Wheel of Time var det en extremt opassande "Who is the Dragon Reborn?". Här är det "Who is Sauron?" vilket faktiskt passar in i Tolkiens lore då Sauron under andra åldern visade sig i sin "fair form", han var en "shapeshifter". Lika destruktiv idén var i WoT lika passande var den här. 

Jag hade dock velat se mycket mer av Lord Halbrand och hans suggestiva påverkan på olika folk och individer. Jag hade absolut velat se Galadriel ha misstankar om honom mycket längre tid. Nu kändes hela avslöjandet förhastat. Scenen när Halbrand visar sitt rätta jag var spektakulär! Såg ni ögonen!!? Och scenen när han med lätthet avväpnade Galadriel och kastade in henne i en drömvärld var skrämmande och effektiv men alldeles för kort. Jag skulle velat se mer av den sekvensen, på ett tydligare sätt se Galadriels förtvivlan när hon insåg sitt misstag. Dessa scener upplevde jag som säsongens viktigaste scener som bygger bådas karaktärer inför kommande säsonger.

Lustigt nog fanns det en liknande scen i sista avsnittet av WoT som taget ur kontext var vassare än scenen med Galadriel. Problemet där var att den scenen gick emot böckernas idé och uppbyggnad av The Dragon Reborn. Men där ville showen flytta fokus från huvudpersonen till några biroller... "because 2022".

Jag fann säsong 1 av Rings of Power mer intressant än hjärtgripande och fängslande, men jag var engagerad och jag ser mycket fram emot säsong 2.

Betyg: 3/5











6 kommentarer:

  1. Japp, jag håller med om det mesta. Serien är ruskigt snygg men det var svårt att känna nåt jätteengagemang för mig. Nåt saknades och det handlar väl om det du är inne på: det brister i historieberättandet. Nu blev det kanske mer att man bockade av olika punkter man skulle komma till. Mithril, Gandalf (?), Sauron, Mount Doom, ringarna osv. Men jag kommer fortsätta följa säsong två.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de har en olycklig läggning mot att kasta in fan service. Jag hade nog hellre sett dem omfamna det faktum att de berättar nya historier, och hålla fan service till ett minimum...

      Radera
  2. Trevligt att se att den i alla fall inte bombar totalt. Men trots att de lägger stor vikt vid historieberättandet blir jag lite nyfiken på ingående skådisar -- bra, dåliga, jämföranden med deras film-versioner?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt att bedöma skådespeleriet när manus inte ger oss riktiga karaktärsdrivande scener. Filmmusiken antyder att showen vill att vi ska känna starka känslor i olika scener men man känner inget. Men om jag ändå skulle nämna de som jag ser som mest intressanta är det de som spelar Galadriel, Elrond och Lord Halbrand. Men långt från de ikoniska insatserna som flertalet i Peter Jacksons trilogi stod för. Tyvärr.

      Radera
  3. Helt ok i min bok och kommer gladligen följa serien. Det flöt på fin men det blev aldrig tråkigt men å andra sidan aldrig riktigt spännande. Skådisarna är helt ok och jag gillar att man skippat Jacksons förkärlek till dvärgskämt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, du gillar inte prutt- och "dratta på ändan"-skämten? Då tycker vi lika!

      Och jag håller med, det flöt på bra och var intressant, men aldrig spännande eller känslosamt. Däremot blev jag så intresserad av Tolkiens "lore" att jag börjat läsa på om Silmarillion (det var så länge sedan jag läste den), samt kollat på en hel del YouTube-videos av en Tolkien nörd. Så showen har i alla fall väckt ett intresse till liv igen. Det är något i den som gör den mer än bara blek underhållning för stunden.

      Radera