fredag 13 augusti 2021

Jungle Cruise (2021)


Dwayne Johnson har seglat upp som en favorit efter att han är det bästa med Fast & the Furious-franschisen och det näst bästa i Jumanji-filmerna (Karen Gillan).

Så när han dyker upp som största namn tillsamman med Emily Blunt på postern till Jungle cruise blir jag automatiskt nyfiken. Postern som för övrigt känns som inspirerad av något härligt från åttiotalet.

Men tyvärr måste jag med en gång konstatera att detta inte blev speciellt bra. Filmen är lik äventyrsfilmer som den mycket underhållande The Mummy med Brendan Fraser och Rachel Weisz i huvudrollerna. Det är fantasirikt med försvunna skatter, förbannelser, övernaturliga väsen och sånt. Tyvärr känns Jungle cruise plastig i jämförelse med The Mummy och trots Dwayn Johnsons charm känns filmen inte ända in i hjärtat. Dessutom har Emily Blunt inte en chans mot Rachel Weisz om en direkt jämförelse skulle behövas, vilken inte behövs förvisso.

Den andra filmserie som direkt kommer upp som en jämförelse är för mig självklart Pirates of the Carribean-filmerna. Men hur otroligt det än kan låta känns de filmerna (Pirates...) mer seriösa än denna.

Men allt är inte kasst! Filmen är nog så underhållande även om den gjorde mig väldigt sömnig också.

Favoritsakerna med filmen är trenne. Jag gillade det överraskande men oförklarade användandet av Metallicas Nothing else matters. Vad var det om? Oklart! Kommentera gärna nedan med era teorier!

Sen kunde jag inte annat än helt kapitulera åt alla göteborgska ordvitsar som kapten Frank drog. Till sist var Lilys bror MacGregor filmens bästa karaktär. Mycket underhållande. Han spelades förträffligt av Jack Whitehall.

Jesse Plemons var dessutom vagt njutbar som tysk "evil villain". Han verkar dyka upp lite var som helst nu för tiden, på samma sätt som Domhnall Gleeson dök upp i parti och minut för en sådär sex-sju år sedan...

Betyg: 2/5

8 kommentarer:

  1. Jag kunde inte förklara vad Metallicalåten har där att göra, så jag tänkte att det kanske bara var som med Roxettes låt It must've been love i Pretty Woman. Regissören Gerry Marhsall tyckte bara att låten var så bra, att han ville ha med den, och 1990 hade man fortfarande Miami Vice-soundtrack med poplåtar för att lansera musik.

    Mycket riktigt, på en nätsida uttalar sig Lars Ulrich att Disneys produktionschef Sean Baily helt enkel är rockmusikfan, och tydligen alltid gillat Metallica. Så det var väl därför han tvingade James Newton Howard att ta konceptet från San Francisco Symphonic Metallica-projekt och förvandla deras poppiga Black Album låt Nothing else matters till, som en recensent vid namn Joshua Meyer skriver, surrealistisk och samtidigt smetig hissmusik.

    Om Nothing else verkligen matters, kan det vara att det enda som spelar någon roll för Disney är att se till att olika människoraser ska blanda sig med varandra och att alla ska lära sig homosexualitet. Inget annat verkar spela någon roll för dem. Inte att man inte kan vända en svag motorbåt vid randen av ett vattenfall, inte att plast och datorritade polygoner har sämre hållbarhet än nazistiskt Kruppstahl och leranimationer från Nick Park och Aardman. Jo, det ska då vara att vita män är onda nazister som måste bekämpas, och för det behövs en megatolerant vänsterextremistisk kvinna med girl power.

    Men varför är denna vänsterextremistiska girl power-kvinna inte svart? Det är en stor miss av Disney. Vi får hoppas på den nya "Bond"-filmen istället.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I samma intervju med Ulrich jag läste, sade han enligt publikationen att både han och hans fru alltid älskat Disney, så det var ett bra samarbete, tyckte han. Är det därför småbarn gärna lyssnar på Metallica idag, att de själva blivit Disneyfierade?

      Radera
    2. Jag det var nog bara för att någon gillade låten. Det känns mindre troligt att det var för att promota den i alla fall nu när det nästan är 20 år sedan den släpptes.

      Tja, som jag antyder i min text är filmen rejält overklig "all over the place". Om inte annat scenen vid vattenfallet och båten som vände mitt i strömmen. Trist att de inte gjorde den scenen bättre. :)

      Radera
    3. Hehe, nja jag tror att Metallica har blivit "main stream", som Iron Maiden blev före dem, och Black Sabbath före dem...

      Radera
  2. Helt ok rulle hos mig - inget att gå upp i brygga för men för stunden passade den mig bra - 6/10

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yup, helt ok kan också passa. Allt efter humör tittaren har när filmen ses gissar jag. :-)

      Radera
  3. Håller med. Det var inte speciellt bra det här. Den försöker vara charmig men det var nåt med kemin mellan Blunt och Johnson som kändes off. Kanske var det Dwaynes skepparmössa som var alldeles för liten för hans stora kropp. Sen när en film är så cgi-tung så blir det plastigt och så långt ifrån en filmfilm (ja, vad är det egentligen?89 ;) man kan komma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det går ju att göra en sådan här grej charmig, men det lyckades inte denna gång. Känns som att Johnson och Blunt inte var bästa duon att bygga det runt.

      Radera