onsdag 30 september 2020

World of Tomorrow Episode Two: The Burden of Other People's Thoughts (2017)

 

Kortfilmsregissören Don Hertzfeldt är otrolig. Jag upptäckte honom för några år sedan och skrev om hans film från 2015 "World of Tomorrow" här på bloggen.

Nu har jag sett uppföljaren "World of Tomorrow Episode Two: The Burden of Other People's Thoughts" från 2017. Wow, ännu en resa i vemod om en mycket skrämmande framtid. Vemod kan vara den mest skräckinjagande av känslor ibland.

Denna gång får Emily-prime besök av Emily 6, en tredje generationens clone av sig själv. Ett besök från ännu längre in i framtiden. Emily 6's minne håller på att degenereras och hon söker information för att läka sig själv. Precis som i den första filmen drabbas jag som tittare av det omöjliga i situationen då Emily-prime fortfarande är ett litet barn. Kan hon vara fem år kanske. Max.

Vad handlar filmen om? Uppenbarligen handlar den om den starka driften att leva oavsett i vilken form det än må vara. Kan det också vara en kritik mot den snabba tekniska utvecklingen vi ser i dagens samhälle? Eller är det tvärtom ett rop på hjälp om räddning via just den tekniska utvecklingen? Det är oklart, möjligen gömmer sig båda känslorna i denna fullspäckade lilla film. 

Don H är i alla fall en stjärna. Jag gillar hans tanka och filmer! Åter igen hör vi systerdottern Winona Mae som Emily-prime och Julia Pott som framtidens Emily 6.

Kortfilmen är bara 23 minuter lång men fullsmockad av känslor och mer eller mindre svårbegripliga sci-fi koncept. Jag blir uppfylld av att se filmen. Den kommer inte upp i samma nivå som den första filmen men detta är bra nära så jag ger den en stark fyra.

Betyg: 4+/5




Trailer:


Länk till filmen på Vimeo


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar