tisdag 9 juli 2019

52 Directors: Don Siegel



Lite oklart hur Don Siegel letade sig in på 52 directors egentligen. Jag hade inte honom med i första listan, men hans många samarbeten med Clintan har gjort att det är en regissör som jag trott att jag gillade mer än medlet. Nu är han med i vilket fall och jag har fem filmer som jag är nöjd med.

Don föddes som Donald i Chicago 1912. Jag gissar att han tyckte att Don lät mer mafiosos-spännande, Chicago-pöjk som han nu var. Han gick ur tiden 1991. Vid sidan av att han gjorde fem filmer med Clintan och att det sägs att han hjälpte Clintan att bli regissör gjorde han också John Waynes allra sista film. Det är inte illa pinkat...



Without further ado...



Don Siegel topp 5




5. Invasion of the body snatchers (1956)


En häftig "hard" sci-fi från 50-talet. Idébaserat och tidsenligt. Allt för lite fokus på karaktärerna för att på riktigt krypa in under huden på mig. Men klart bra film som alla fans av genren bör ha sett.



4. Escape from Alcatraz (1979)


Bra drama med Clintan i huvudrollen. Kommer ihåg den som spännande och lite hemsk. Har dock inte sett den på en herrans massa år och den borde ses om för mer noggrann kalibrering av listan.



3. Dirty Harry (1971)


En ikonisk och hård crime från 70-talet med Clintan i en av hans paradroller. Kul film med en bra skurk och så Clintans torra Harry.



2. Two mules for sister Sara (1970)


Överraskande underhållande med Clintan och Shirley McLaine. De två har en fantastisk personkemi i detta westernäventyr i skuggan av den Mexikanska revolutionen.



1. The shootist (1976)


När James Stewart är med i en film ska man höja på ögonbrynen. När James Stewart är med i en film men bara spelar andrafiolen, då ska man både höja på ögonbrynen och spetsa öronen. Det borde sörja för en film som är bra. Och det är denna! Detta är dock The Dukes film rakt igenom, tillika hans sista film som passande nog handlar om gammal "skjutis", en revolvermans, sista dagar i livet.



Jag har sett åtta av Don Siegels 34 filmer:

  1.  Invasion of the body snatchers (1956)
  2. The killers (1964)
  3. Coogan's Bluff (1968)
  4. Two mules for sister Sara (1970)
  5. Dirty Harry (1971)
  6. Charley Varrick (1973)
  7. The shootist (1976)
  8. Escpae from Alcatraz (1979)

Hoppa nu över och kolla in vilka fem filmer Mr. Christian har valt ur Don Siegels filmografi.

2 kommentarer:

  1. Haha, ja det är ganska solklart att jag "valde" att ha med Siegel i "52 Directors" och en del andra som var givna för egen del, men som du inte hade på din ursprungliga lista.

    Må inte vara en "favorit" som jag nämner bland de första regissörerna om någon frågar mig vilka jag gillar. Men han finns där bland dem. Helt klart en regissör från den gamla skolan.

    Two Mules... har ett fint samspel, håller med. Gillade den, dock inte en favoritfilm som ett par andra av hans filmer. Har bara sett den en gång dock och det var relativt nyligen.

    The Shootist är en duglig västern där utan tvekan John Wayne drar det längsta strået. Jimmy Stewart klev nog gladeligen åt sidan på äldre dar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var ett bra val och addition till vår lista.

      Tycker också att man kan säga att han tillhör den gamla skolan. Jag gillar en del av den äldre stilen, men inte allt. :-)

      Radera