söndag 23 augusti 2015

Blackhat (2015)



Nej men du, har Michael Mann helt tappat det? Blackhat är en ganska dålig mellanmjölksactionthriller från den forne mästaren. Jag misstänker att en Michael Mann-älskare som Movies-Noir inte håller med men vad har Mann gjort för oss den senaste tiden?

Han gjorde en av ungdomens bästa tv-serier i Miami Vice. Han gav oss den suveräna Heat och den mycket dugliga thrillern Collateral. Men sedan då? Public enemy var jag så osugen på att jag inte ens tog mig tid att se den. Filmen Miami Vice med Colin Farrell såg jag bara början av. Den var så rörig och oinspirerande att jag stängde av. Ali var jag helt osugen på. Historisk biografi, bläh. Insider var snustorr och trist.


Blackhat handlar om cyberterrorism och Thor själv, Chris Hemsworth, spelar en bad ass programmerare som hjälper FBI och den kinesiska militära polisen (?) att jaga efter skurken. Själva grundhandlingen verkade lovande. Som en blandning av Mission Impossible och James Bond, men med lite mer allvar. Tyvärr är inte Hemsworth en ny Ethan Hunt eller James Bond. Jag gillade honom i Thor och Cabin in the woods men här är han allt för blek och ger oss en svag karaktär.


Dessutom görs filmen en stor fet björntjänst när en kärlekshistoria fått nästla sig in i handlingen. Vid sidan av att vara helt ointressant lägger den nämligen grunden för Mann att köra sina collage-sekvenser till instrumental musik. Musiken är riktigt dålig, Den bryter av flera scener med helt fel ton och stämning. Mann försöker återskapa magiska filmiska ögonblick sådana han gjorde förr. De allvarsamma scenerna i denna film klingar dock tyvärr helt falskt.

Bättre hade varit att satsa mer på thriller och actioninnehållet. De få våldsamma scener vi får under filmens andra hälft var inte helt odugliga. Här verkar Mann ha någon kompetens kvar i alla fall.


Som helhet var detta lite sövande och aldrig engagerande eller spännande. Det enda filmen gjorde som var bra var att göra mig sugen på att se om Heat.

Jag ger Blackhat två ettor och nollor av fem möjliga.

Betyg: 2/5

4 kommentarer:

  1. Broder!
    Vi är på samma spår och samma betyg!
    Vilken dikeskörning av Mann ändå. Hur kunde det bli så här?
    Mellanmjölk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist att det blev så här. Filmen är så menlös att jag redan glömt den. Jag hade till och med glömt att jag schemalagt den till idag! :-)

      Radera
  2. Som ett Michael Mann-fan tar jag alltid en "mellanmjölks-Mann" än ingen alls ;) Det går nämligen för många år mellan hans filmer. Sen kan jag hålla med om att detta inte är någon av hans bättre filmer, snarare tvärtom. Men det är (i mina ögon) fortfarande bättre än mycket av det skräp som kommer.

    Collateral är hans sista riktigt bra film, det håller jag med om. Men Miami Vice är en film jag gärna ser om och jag ser redan fram emot hans nästa film (så klart).

    Min text om Blackhat. Kommer allt närmare att se om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att ha favoriter bland regissörer som man känner extra för. Helt förståeligt. Jag håller Mann som klart över medlet men är inte ett lika stort fan som du.

      Radera