söndag 5 april 2020

Top 10 of the 1980s


Så var det dags med topplista för 80-talet. Lite lätt försenad på grund av glömska. Sorry 'bout that.

Detta är det överlägset svåraste decenniet att göra en topp-10 för. Det var under åttiotalet jag bildade min smak för film, precis som musik, och denna smak växte sig stark under de mest formativa åren. Jag känner en stor nostalgi över många, många filmer från 80-talet. Här kommer jag lista de tio som jag håller närmast mitt hjärta och som är mest personliga för mig. Det rör sig bara om filmer som jag såg och gillade när de kom ut eller snart därefter och som jag återvänt till många gånger sedan dess.

Jag har efter mycket funderande valt att INTE ta med nya upptäckter från decenniet. Som exempel tänker jag på tre mycket starka japanska animerade filmer som jag upptäckte under mitt "Decennier"-projekt här på bloggen; Min granne Totoro, Kikis expressbud och framför allt den makallösa "Grave of the fireflies". Nej, det blev för rörigt i huvudet att blanda filmer som består till 90% av nostalgi med nya upptäckter som jag bara sett en gång vardera. Många av filmerna nedan har jag sett om mer eller mindre nyligen och de flesta är fortfarande five by five, men vissa har jag inte sett på ett tag och de vet jag inte hur bra de står upp.

Jag har en lång lista med bubblare också. Ofta var det nästa bara slumpen som avgjorde vilka som kom med eller ej.

Åttiotalet bestod för mig av komedier och science fiction kan man se av min lista. Det är i alla fall de filmerna jag gillade mest när det begav sig. Här kommer en semi-rankad lista, varannan komedi och varannan annan genre...



Topp 10 från 1980-talet




¡Three Amigos! (John Landis, 1986)


Mycket rolig westernsatir med de komiska genierna Steve Martin, Chevy Chase och Martin Short. Seven samurai, The magnificent seven? Bah. Three amigos!



The Terminator (James Cameron, 1984)


Den ikoniska filmen som jag och alla mina vänner älskade så mycket. Och så Arnold med den lustiga och citerbara österrikiska brytningen. Häftig film.



The princess bride (Rob Reiner, 1987)


Asss youuuuu wiiiiish! The Dead Pirate Roberts! Because I am not left handed either! Inconceivable! My name is Inigo Montoya, you killed my father, prepare to die!




Au revoir les enfants (Louis Malle, 1987)


Jag ock Sir Per stapplade med tårfyllda ögon ut från Fyrisbiografen en vårdag 1988. Otrolig filmupplevelse. En av Quentin Tarantinos favoritfilmer, därav namnet på hans första manus...



Dirty rotten scoundrels (Frank Oz, 1988)


En av de bästa smarta komedierna jag känner till. Steve Martin och Michael Caine har ett magiskt samspel som Freddy och Lawrence. Njutningen!



Mad Max 2: The Road warrior (George Miller, 1981)


Såg om den med Patrik under natten efter vi hade sett Fury Road, och The Road Warrior är klart bättre. Gammal är äldst! Oavsett vad killarna i /Filmcast säger!



The Breakfast Club (John Hughes, 1985)


Nu börjar vi närma oss det mest personliga av de personliga valen. Jag älskade Molly Ringwald! John Hughes var ett fucking genius. Alla filmerna med The brat pack var bra på ett eller annat sätt, men The Breakfast Club var kronan på verket. Don't you forget about me!




Blade runner (Ridley Scott, 1982)


Denna fantastiska dystopiska framtidsvision. Den är helt makalöst bra. Frågan är bara vilken som är bäst, denna eller 2049??




Fletch (Michael Ritchie, 1985)


Kungen av komedier. För mig i alla fall och det på grund av en massa personliga skäl efter var, när , hur och varför jag sett filmen genom åren. Också en ren guldgruva för roliga citat. Chevy Chase glänser på det sättet bara han kan.


bara en plats kvar...

Aliens (James Cameron, 1986)


Private Hudson, I love you 3000. Ja, denna är brutalt bra. I toppen på sci-fi-, krigs- och horror-filmer. Väldigt bra. Sannerligen en speciell totalupplevelse när jag såg den på bio i Skövde på väg till nattjobbet på Cementa...



Min sorg var oändlig av att tvingas lämna dessa tjugo filmer utanför listan:

  • Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980)
  • Escape from New York (1981)
  • Dead men don't wear plaid (1982)
  • The thing (1982)
  • Risky business (1983)
  • Against all odds (1984)
  • Sixteen candles (1984)
  • Amadeus (1984)
  • St Elmo's fire (1985)
  • Subway (1985)
  • Runaway train (1985)
  • Withnail and I (1987)
  • Stakeout (1987)
  • Less than zero (1987)
  • Angel heart (1987)
  • Broadcast news (1987)
  • Working girl (1988)
  • Die hard (1988)
  • Christmas vacation (1989)
  • The abyss (1989)
Damn! Var tvungen att sätta en "cap" på antalet bubblare!

När ni hämtat er av briljansen av min lista måste ni hoppa över och kolla in Filmitchs lista över favoritfilmer från åttiotalet. Han publicerade sin lista redan i morse om jag inte misstar mig. Har vi några överlapp? Ska vi gissa på två stycken?


8 kommentarer:

  1. Bortsett från Betty Blue hade jag sett alla mina filmer när det begav sig. Det jag utgick ifrån är att jag måste gilla filmerna än idag och då faller en hel del bort t.ex Breakfast club och Sixteen candles som inte stått sig väl mot tidens tand men en gång i tiden gillade jag dessa rullar.
    Ok vad har du på listan:
    Tre amigos - rolig film
    Terminator - helt ok
    Princess bride - har försökt men kan inte fastna för filmen - ser helt enkelt inte briljansen
    Au revoir les enfants - ej sett bör jag göra det?
    Dirty rotten - än roligare än 3 amigos
    Mad Max 2 - overlapp
    Breakfast club 18 årige Filmitch säger yes 53 årige Filmitch säger nope pubertalt och man tafsar inte på tjejer mot deras vilja!
    Blade runner - överlapp
    Fletch - har bara sett en gång och tyckte den var sisådär
    Aliens - game over man - sämsta Alien filmen av de fyra första - fast det visste du redan......
    På återseende i 70-talet


    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick enkom på magkänsla och nostalgi. Jag har sett om alla filmer många gånger men flertalet har jag inte sett på länge nu. Au revoir les enfants är nog en sådan films om är tidlös och det är absolut en rekommendation. Självupplevt av Malle från när han var ung under andra världskriget om jag inte missminner mig. Enligt en sägnen döpte Tarantino sin första film Reservoir dogs efter denna film. Han och hans kompisar kallade den franska filmer för "The resevoir" film... Men detta verkar vara obekräftat så man får väl ta det som en kul grej bara :-)

      Asch då, är The Breakfast Club inte rättfärdig? Det var ju trist. Kan man gå in och ta bort de scenerna så att den inte är syndig längre? Eller är det bara att kasta upp den på bålet direkt? :)

      På återseende på 70-talet ja. Det är inte ett lika centralt decennium för mig. Redan när jag började se film i början av åttiotalet var de "gamla" filmer. LOL.

      Radera
  2. Trevligt med Louis Malle. För min del är nog ändå Fletch den som känns mest klockren här på listan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo "Au revoir les enfants" är min "outlier" i denna lista. Som ett rent drama, sorgligt sådant, är den så långt från komedi, action eller sci-fi man kan komma. Har du sett den?

      Fletch har en särskild plats i mitt hjärta. Kul att du gillar den. :)

      Radera
    2. Jag såg tydligen Au revoir les enfants 2012 och satte 7/10, vilket är över förväntan för mig för en film om barn under andra världskriget. Jag har sett tre andra Malle-filmer (Atlantic City, Svart måne och Hiss till galgen) och alla filmerna är helt olika genrer men alla är mycket bra.

      Radera
    3. Ahh då har du sett fler filmer av honom än jag då jag bara sett Au revoir, My dinner with Andre och Murmur of the heart. Tycker de övriga två var ok, Au revoir den klart starkaste. Vem vet, jag var kanske extra mottaglig/känslig när jag såg den på bion? Jag och Sir Per skolkade från Teknikum och gick på en eftermiddagsvisning. Tror vi var ensamma i den lilla biografen trots att filmen visades efter önskemål via deras önskelåda... :-)

      Radera
  3. Varierande lista -- härligt. Extra roligt att se Princess Bride på plats, det är den värd. För min del skulle dock Three Amigos och Fletch ryka... Men som jag skrev inne hos Filmitch, det är ju närmast ett mission impossible att bara välja 10 st filmer från 80-talet. Det känns som om en lista som skulle kunna variera väldigt mycket, beroende på dagsform

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jajamen, det var svettigt värre! 20 bubblare som slog ut några ytterligare kandidater också. :-)

      Jo, men visst måste Princess bride få en plats. Jäklans vad jag gillade den. Den håller ganska bra än i dag, men den var en ännu större favorit för ganska många år sedan.

      Fletch är min! Du får inte ta den, kvinna!

      Dagsformen skulle kunna rucka på säkert halva listan i vart fall, eller något sådant. Borde ju ha sett om alla 30 ovan och valt de tio bästa nu anno 2020, but no, det blev inte den listan. Nu är det hur bra filmerna koms ihåg i mitt huvud och det är ganska härligt det också. :-)

      Radera