fredag 27 december 2013

Red River (1948)



Cherry: There are only two things more beautiful than a good gun: a Swiss watch or a woman from anywhere. Ever had a good... Swiss watch?


Howard Hawkes och John Wayne. Dessa två namn ihop betyder Rio Bravo för mig. Det är en suverän western och en klockren 5/5. Men den första av totalt fyra samarbeten mellan dessa två herrar inom westerngenren var Red River från 1948. Det blev också vår fjärde gemensamma film från 40-talet. Det står i filmens förtexter att den bygger på verkliga händelser men det är inget jag har kunnat verifiera efter lite sökande på internet. Låt oss tro att de menar att liknande händelser utspelades i västra USA i mitten av 1800-talet.


Handlingen är enkel för en film på dryga två timmar. John Wayne spelar Tom Dunson en ranchägare i Texas som på grund av fattigdomen där nere vill driva en gigantisk hjord av nötkreatur upp till Missouri för att få sälja dem till ett bra pris. Med sig har han sin adoptivson Matt Garth samt sin gamle vapendragare Groot. Övriga i gänget är cowboys från ranchen plus revolvermannen Cherry Valance. Under Macahianska vedermödor kämpar sig gruppen norrut tills osämjan och trycket från yttre faror gör situationen omöjlig och en klassisk uppgörelse seglar upp.

Red River är en vilda västern av gammalt snitt. Indianer är onda och hojtar när de attackerar oskyldiga vita. Männen bär pickadoller och sover under bar himmel. Sadeln blir givetvis till kudde. Kvinnor suktar efter de tuffaste männen och springer omkring i vildmarken i balklänningar. Principer och anseende är ibland viktigare än sunt förnuft.

Kärlek vid första ögonkastet
Denna film förvånade mig på flera plan. Dels blev jag ganska bestört under inledningen över hur kallhamrat Dunsons flickvän blev avpolletterad. Det var bistrare än vad jag väntat mig från en så gammal film. Sedan blev jag lite överraskad när en viss händelse sker i filmen. Jag trodde att mest kändaste namnet var filmens huvudperson men jag är inte så säker längre. Detta är en variant av den kända historien som utspelas på de sju haven. Till sist tyckte jag att det var riktigt spännande inför avslutningen faktiskt, jag visste inte alls hur det skulle gå. Filmen kändes väldigt enkelspårig länge, men eftersom den gjort några saker lite annorlunda än förväntat var jag inte säker på hur de skulle få till slutet. Det finns ju flera varianter på hur det kunde gå, där på gatan i Abilene. Vissa varianter skulle kanske vara med minnesvärda och göra filmen mer mörk.

Som det blev nu var detta en till hälften seg, till hälften underhållande gammal western i traditionell stil. Det var trist att våra hjältar inte tog den farliga vägen "mot Missouri" och utmanade de onda männen som man fick höra så mycket om under stora delar av filmen. Det blev liksom en pyspunka på filmen. Visst, vi fick en uppgörelse mot slutet men den var inte lika spännande som en shoot out mellan två gäng kunde varit. Jag tycker dessutom att den är på tok för lång och jag känner inte att John Wayne var så bra som han är i andra westerns jag sett (Stagecoach och Rio Bravo). Nu har jag sett två av Hawks-Waynes fyra western. Jag får väl ta och se de övriga två också antar jag, El Dorado (1966) och Rio Lobo (1970).

Jämför storleken på sina... pistoler
Filmens intressantaste skådespelare var istället Montgomery Clift, denna supersnygge yngling. Kolla bara hur elegant han hoppar upp på och kliver ner från hästarna! Denna mörkhårige snygging verkar ha varit en färgstark personlighet. Han dog i förtid naken på en säng i New York! En något diffus mini bio på imdb berättar om hans homosexualitet, vänskap med Elizabeth Taylor, psykisk sjukdom och alkoholism. Han var med i Härifrån till evigheten och Red River var han första film efter många år inom teatern.

Ok, slutord. Red River var helt ok. Lite tråkig, lite intressant. Jag ger Red River två revolvermän av fem möjliga.

Betyg: 2/5

Movies-Noir och Jojjenito har också begivit sig ut på den långa färden. Tog de den säkra vägen till Abeline eller vågade de livet rakt upp i Missouri?

Uppvärmning inför Rio Bravo?

7 kommentarer:

  1. Den är inspirerad av det historiska projektet att föra boskap från Texas till Abilene, Kansas, längs med the Chisholm Trail. Första gången man gjorde det var 1867.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aha, det förklarar en hel del. Abilene, Kanskas passar bättre. Jag kollade på kartan och tyckte att de kom helt snett när jag studerade var Abilene, Texas ligger... LOL.

      Radera
  2. Ja, vi är ganska överens. Den var svagare än väntat. Håller med om att Monty Clift nog var starkast. Han råkade ju ut för en svår bilolycka också som gjorde att han fick ta till plastikoperationer på sitt ansikte. Detta blev liksom droppen. Om du inte sett Judgment at Nuremberg från 1961 så är det ett tips. Det är efter hans operationer och han ser helt annorlunda ut, men gör en minnesvärd prestation.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Även mindre bra filmen kan vara, och är, bra val för Decennier, detta projekt som bjuder på både fågel, fisk och mittemellan. Imorgon skriver jag om två hyllade filmer, en som jag hade dödstråkigt med och en som jag fann oemotståndligt fascinerande! :-)

      Radera
  3. Jag har inte sett Rio Bravo. Kanske borde göra det för att få se en gammal och bra western. De jag har sett har inte imponerat.

    Haha, kvinnorna springer omkring i balklänning, haha. Eller hur! Den bild jag hade med i min recension var ju precis en sån. ;)

    Att Dunsons flickvän blev avpolletterad på ett bistert sätt tyckte jag inte var överraskade i en gammal film. Tvärtom, kändes ganska typiskt för äldre filmer. Just det där med att "starta en ranch är inget för kvinnor" i alla fall.

    Nästan så man kan tro att Amor varit inblandad där i en av dina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, en film är ju inte helt menlös om den genererar kul revyer och roliga kommentarer! :-)

      Du är hjärtligt välkommen hem till mig för att kolla Rio Bravo. Jag lovat att vara tyst som en mus under visningen!

      Notera: avpolletteringen jag tänkte på var inte att hon inte fick följa med till ranchen, det var bara dåligt filmskapande, det fanns massor av kvinnor som var med på rancherna. Nej, jag menade att hon blev dödad så fort, så brutalt, nästan värre att det skedde utanför bild tycker jag.

      Radera
    2. Aha, då förstår jag angående avpolletteringen och håller med.

      Radera