måndag 28 maj 2012

Kent - Cirkus, Stockholm (2012)


Kent, Cirkus, Stockholm lördagen den 26:e maj 2012.

Jag och Sveko lyckades få tag på biljetter till Kents uppvärmningskonsert på Cirkus som gavs i lördags. Inför sommarens stora turné spelar Kent en 5-6 konserter i små klubbar och lokaler. Cirkus är den ultimata konsertarena med en kapacitet på cirka 2000 i publiken. Vi hade perfekta platser i mitten på rad fem på läktaren rakt fram. Vi valde att inte stå nere på parkett då det är stökigt och man ser oftast inte lika bra.

Detta var fjärde gången jag såg Kent tror jag. Jag lyssnar mycket på deras musik och det är alltid mycket trevligt att gå på konserter, men egentligen är Kents musik inte speciellt bra anpassad till live. De lägger ner så otroligt mycket tid på produktionen, mixningen och arrangemang att låtarna lätt låter plattare live. När de dessutom sällan gör om dem inför konserterna blir det oftast samma låt men med lite sämre ljud, sång eller sound. När de väl gör om en låt kan det dock bli hur bra som helst, mer om det nedan.

Före konserten startade spekulerade vi över vilken typ av sound från Kent vi gillar mest. Jag gillar den gitarrbaserade varianten som gällde på Vapen & ammunition, Sveko är ett stort fan av synth-soundet från skivor som Röd. Vi pratade om att en gitarrist hoppat av och att de nu bara är fyra stycken kvar. Fast de har ju en synthare och en gitarrist med sig, gamla kompisar från Eskilstuna, som extramusikers. Man kan ju undra varför de två inte får vara med i Kent helt och hållet, om de nu ändå alltid är med på konserterna. Självklart handlar det om pengar. Då blir det mindre deg över till Jocke Berg och de övriga. Mer om det senare också.

Så startade då konserten, på klockslaget 20.00. Under hela showen användes uteslutande ljus från scenen ut mot publiken. Killarna i bandet syntes bara som siluetter. Några gånger mellan låtarna tändes ljus så att man såg Jocke och de övriga lite tydligare. Ljusshowen, eller vad man nu ska kalla den, var lite cool ett tag men blev snart tradigt. Trist att sitta bländad av starka lampor under stora delar av låtarna.

Överlägst bästa låten var den grymt tunga Musik non stop. Den inleds med en tung basgång och jag kände inte igen låten! Sen körde de en otroligt maffig version. Såvitt jag minns var den också bästa låten på någon av de tidigare konserterna jag sett med Kent. I övrigt var de flesta låtarna ganska ordinära. Redan efter en timme och tjugo minuter var det slut. "Underbart är kort" förkunnade Jocke Berg. Rip off tänkte jag.

Det blev ett extranummer. Inför första låten hände en lustig grej. Jocke sa att låten var dedikerad till den som antagligen sett flest Kent-konserter. Och så pekade han ner i publiken på Hans, och frågade hur många shower han sett. 134 blev svaret. Otroligt många tänkte jag.

Jag och Sveko ska se Kent live på Sjöhistoriska i augusti. Då hoppas jag på fint väder, ta en öl i gräset och en längre konsert. Då får de gärna experimentera lite mer med låtval och ge oss lite annorlunda versioner, inte bara köra låtarna som de låter på skivorna.

Som avslutning sa Jocke något högtravande till publiken om att ta hand om varandra och inte vara så egoistiska. Jag undrade stilla vad de två extramusikerna tänkte då, om egoism och sådant...


Låtlistan (som jag hittade på ett Kent-forum):
999
VinterNoll2
Kevlarsjäl
Celsius
Beredd på allt
Den döda vinkeln
Petroleum
Sjukhus
Jag ser dig
Låt dom komma
Isis & Bast
Kärleken väntar
Ingenting
Musik non stop
747
---
Halka
Det finns inga ord
Mannen i den vita hatten

2 kommentarer:

  1. Har sett gruppen tre gånger. Tycker nog de är ganska bra live med en lagom blandning av improvisation och studioversioner. men jag är ingen vän av trum och gitarrsolon på scen.
    Snålt med speltid lite fler låtar hade de kunnat tryckt in.
    favoritplattan är nog Röd.
    Ser fram mot en rapport om deras andra spelning.

    SvaraRadera
  2. Ok, jag är verkligen ingen vän av långa trumsolon. Gitarrsolon kan va skönt om gitarristen lyssnar till namn som Dave eller Neil, men annars blä. Jag vill dock ha nya arrangemang av låtar live, inte på alla, men som en krydda så att man hör någon skillnad mot skivorna.

    Rapport ska författas. Dear Sir, I'm at your service!

    SvaraRadera