onsdag 12 januari 2022

I Am Alfred Hitchcock (2021)


Kommer ni ihåg mitt och Frans långa Hitchcock-projekt i Shinypodden? Det var ett äventyr som startades 2018 och till slut, under förra året, avslutades tillsammans med Joel. Det blev tre säsonger där vi täckte in totalt 47 filmer (tror jag).

Nu när jag hade hämtat mig efter alla höga höjder, blondinerna i massor och känslan av att känna mig jagad trots att jag var helt oskyldig. Så döm av min förvåning när SVT Play bjöd på en lagom lång sammanfattning av mästarens karriär. Jag blev nyfiken... Och jag gillade verkligen vad jag såg.

Dokumentären går igenom Hitchcocks karriär och berör de flesta klassikers med lite extra fokus på Psycho och hans eländiga hantering av Tippi Hedren (under senare delen av hans karriär). Komplex människa den där Hitch. Han drogs till starka kvinnor men var också ett kontroll-freak som gick över gränsen ibland.

Just med tanke på att jag, Frans och Joel gått igenom så många av filmerna i detalj gör att det var en ren glädje att får hela karriären presenterad på detta övergripande och praktiska sätt. Vi får se många klipp från filmer och "behind the scenes" och några av alla röster från branschen vi får höra tala om Hitch är John Landis, Edgar Wright och Eli Roth. Lite kul att åtminstone tre (andra) poddare är med och diskuterar Hitchs verk. Extra kul också att de hade med flera uttalanden från Alfreds och Almas dotter Pat samt barnbarnen Mary Stone och Tere Carrubba.

Dokumentären tar upp hans relation till frun Alma Reville, hans rädsla för polisen, den berömda intervjun av Truffaut och hur mycket han har influerat modern film, bland mycket annat. Mycket av innehållet kände jag igen från egna efterforskningar i samband med poddningen. Men dokumentären bidrar helt klart med en tydlig sammanfattning. Den summerar vilka teman och aspekter han helst jobbade med. Först nu när jag tagit några steg ifrån poddprojektet kan jag se de stora dragen tydligare. Jag var kanske för mycket inne i detaljerna mitt i stormen.

Överlag mycket intressant, även om dokumentären i sig inte tillför några nya grepp inom genren. Men det duger för mig denna gång.

Betyg: 3+/5

Filmen ligger på SVT Play.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar