fredag 11 juni 2021

Top 10 Pixar movies

Jojje har just avslutat sitt Pixar-projekt och ställer därför till med kalas. Det blir Pixar Top 10. Aha, topplista. Såklart jag ville vara med och leka.

Själv ligger jag i lä och har endast sett 16,5 av de 23 långfilmerna som kommit ut från studion. Men det duger bra som bas för en topplista. Sa jag att jag gillar dem?

Min topp 3 var mycket svårt att ranka, de kan nog komma på lite vilken plats som helst. Eller i alla fall topp 2, de borde kanske fått en gemensam förstaplats. För övrigt är vissa filmer nyligen sedda och andra för länge sedan och då blir det vanskligt. Jag har gått på vaga minnen och en stark magkänsla vilka filmer som kom på topp 10. De på plats 11-16 behöver ses om och jag behöver få en ny uppskattning av dem för att de ska kunna slå sig in... 

So, without further ado...


Pixar Top 10



10. The Incredibles (2004, Brad Bird)

För dess roliga spoof på agent- och superhjältefilmer.


9. Finding Dory (2016, Andrew Stanton)

För den kluriga och roliga bläckfisken Hank.


8. Ratatouille (2007, Brad Bird)

För de sköna miljöerna.


7. Toy Story 2 (1999, John Lasseter)

Hög lägstanivå för Toy Story-filmerna, tvåan bjuder på mysig stämning och härligt om vänskap.


6. Toy Story (1995, John Lasseter)

En fin och varm film om vänskap och vad man ska göra med sitt liv.


5. Monsters, Inc. (2001, Pete Docter)

Varm och humoristisk film som drog ett litet strå till stacken att hela en hel nation.


4. WALL-E (2008, Andrew Stanton)

Fantastisk första halva, solid avslutning, en film som är både vemodig och tänkvärd.


3. Toy Story 4 (2019, Josh Cooley)

Värme, vemod och damm - fantastiskt manus och story som knyter ihop hela serien.


2. Inside out (2015, Peter Docter)

Insiktsfullt och fantasieggande med många igenkänningsbara stunder. 


1. Toy Story 3 (2010, Lee Unkrich)

Makalöst starkt berättande, djupt och berörande om vänskap, lojalitet, avsked och syfte.



Så, de eländiga filmerna som inte kom med i topplistan:
Soul
Coco
Finding Nemo
Monsters University
Brave
A bug's life
Cars


Hoppa nu över och kolla in Jojjes aparta lista. Inte många överlapp gissar jag, men vem vet... :-D

6 kommentarer:

  1. Intressant med så pass stor skillnad jämfört med Jojje ändå. Men kan Inside Out vara Pixars mest solida hittills -- det verkar vara svårt att hitta någon som tycker den är dålig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är fin. Borde kanske vara etta till och med... :-)

      Radera
  2. Största överraskningen kanske är att Finding Dory tar sig in på listan. För mig är den ganska svag.

    Ja, Inside Out är verkligen en höjdare. Den kom ju t.o.m. med på det årets årsbästalista för oss båda.

    Tack för din medverkan. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Dory har ju den lustige bläckfisken Hank, men mest var det nog svagt motstånd där nere i källaren som gjorde att den kom in...

      Inside out for Prez! :)

      Kul att få va me!

      Radera
  3. Fattas sex filmer för mig för att jag ska göra en lista men toppfilmerna torde vara: Soul, Inside out, Coco och Monsters Inc

    SvaraRadera