onsdag 9 juni 2021

Frenzy (1972)


Brrr, detta är en iskall film. Hitchcock gjorde många kalla filmer och denna kan mycket väl vara den kallaste av dem alla. Jag ser den tekniska briljansen, men jag blev mest äcklad av mordscenerna. Filmen blev inte spännande bara naken och smaklös. Jag börjar misstänka att Hitchcock vid detta laget helt tappat greppet eller åtminstone förlorat sin känsla för finess. Det är som att han blivit fartblind av alla hyllningar efter Psycho och The Birds och velat gå längre och längre med våld och terror i sina filmer. Men det måste utföras med känsla. Jag anser att Alfred har förlorat den känslan.

Detta var andra gången jag såg filmen på kort tid. Jag såg den för första gången 2017. Som så ofta dök ett nytt perspektiv upp nu i andra titten. Det är intressant att den oskyldigt jagade mannen, filmens huvudperson Dick Blaney, är en så otrevlig person. Han är elak, vresig, arg och osannolikt otacksam mot de vänner som försöker hjälpa honom. Däremot är filmens main villain Bob Rusk en jovialisk, hjälpsam och till synes trevlig person. Enda felet med Rusk är att han är en psykopat, våldtäktsman, sadist och mördare. Jaja, man kan inte ha allt! Nej, skämt åsido, det är mycket intressant att Hitch har switchat personligheterna mellan den gode och den onde. Det är mer vanligt att den gode framställs i positiv dager och den onde som ett asshole, men här tvärtom. Det var lite intressant.

Frenzy är en film som varken skrämmer eller gläder mig. Den gör att jag känner avsmak mer. Men om man ska lyfta några positiva saker så är det framför allt polismannen och hans matlagande fru som piffar upp anrättningen något. Mrs. Oxford går matlagningskurs om fin fransk mat och hon är lika dålig på att laga mat som bra på psykologi och förståelse för sin makes arbete. Scenerna med Chief Inspector Oxford och hans Mrs är underbara och ett stort plus för filmen. Dessa scener är överraskande för att komma från Hitch så här sent i karriären. De påminner mer om hans filmer före 1940.

Betyg: 2/5

Det var en rejäl spridning på åsikterna inom Shinypoddens panel när filmen diskuterades. Gå in och lyssna på podden och kommentera gärna på hemsidan. 


4 kommentarer:

  1. Frenzy är en bra film där Hitchcock tar vara på sin virtuositet utan att köra upp den i ansiktet på oss. Därmed håller jag inte med om att han vare sig tappat greppet eller förlorat känslan. Du ser ju den tekniska briljansen och sådan kräver en mästerlig hand som inte tappat greppet. Däremot håller jag helt med om att den är kall. Jag tycker den är dyster och deprimerande. Tycker inte alls om den . Så jag verkar känna ungefär som du för denna film. Men dålig tycker jag inte att man säga att den är. Mer än att den erbjuder ett dåligt inflytande på människors sinnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag håller med om att Hitch tappat det lite här i slutet av karriären. Men det är ok, alla kan inte vara på topp jämnt!

      Radera
  2. En av mina favoriter av de Hitchcockfilmer jag sett. Otrevlig och stundtals obehaglig men förbannat bra tror nog bara det är Fönstret åt gården jag gillar bättre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att hans filmer är så komplexa att alla åsikter ryms. Jag ser den tekniska finessen, men ryggar från dess kyla och svinaktighet. Men baken är som smaken som man säger... ;-)

      Radera