söndag 10 juni 2012

A Life In Music - 1998


1998. Bill Clinton. Monica Lewinsky. I did not have sexual relations with that woman, miss Lewinsky.



Jag började lyssna på ljuvliga Sophie Zelmani när hennes andra skiva Precious burden kom ut 1998. Jag har varit en fan ända sedan dess och sett henne live en 5-6 gånger. Hon kör mest samma stil om och om igen, men den är skön och jag älskar henne. Låt oss börja med en enklare låt: Black day.




Underbara kvinna! Spirit är Jewels uppföljare till megasuccén Pieces of you. Otroligt nog lyckades hon göra en likaledes fantastisk skiva. Det får bli en lugn och en lugn låt. Håll till godo: Hands och Down so long.




Jag upptäckte Midnight Choir via en musikspecial på P3. De hade släppt sin tredje, och som det kom att visa sig bästa, skiva Amsterdam stranded. P3 spelade den vackra Mercy of Maria och jag blev alldeles till mig. Bandet höll ihop i cirka tio år och släppte fem skivor. Det är väldigt trist att de splittrats då de hade en perfekt symbios med låtskrivande från Al DeLoner och sång av Paal Flaata. Mercy of Maria. Stegrande.




Ray of light var nog första skivan från Madonna som jag tyckte var bra från allra första stund. Detta var riktig musik, inte bara radioskval och tuggummipop. Jag gav skivan i julklapp till min lillasyster Lisa. Bästa låten är nog balladen The power of good-bye.




Jag upptäckte Broder Daniel dagen efter deras avskedskonsert på Way Out West 2008. P3 (igen!) hade en musikspecial om bandet. Självklart hade jag hört låten Underground i filmen Fucking Åmål, men nu köpte jag skivor och lyssnade mer ordentligt. Melankoliskt. De gjorde bara fyra skivor, nummer tre i ordningen är Forever. Väljer sista låten No time for us. Ahhhahhha.





Bonuslåtar blir tvenne bra låtar som ofta dyker upp på partymixar jag roar mig att göra:

The Offspring The kids aren't alright

Rammstein Engel.


Nästa gång ska vi parjajja som om det vore 1999. Ha de!

8 kommentarer:

  1. Äntligen lite fiffi-musik! Engel!!!

    SvaraRadera
  2. Jag är inte jättebra på arga pojkar men lite då och då kommer de fram. :-)

    SvaraRadera
  3. Och efter jag kollat in Radiohead får jag ta mig an M.C....det är mycket nu.
    Jag har haft en mycket mycket kort fling med Madonna den här skivan samt Music gillade jag.
    Ang. B.D ska jag kolla upp Pladds spotify lista närmare för det låter helt ok.

    SvaraRadera
  4. Du kanske kan diska av Radiohead lite snabbt, för Midnight choir är så bra att du borde få höra mer av dem så snart som möjligt. En helt egen musikstil, en folk-rock-americana-musik. Av fem studioplattor har jag lyssnat ändlöst mycket på nr 2-4.

    Och B.D gjorde ännu färre skivor. Det är nog en utmärkt start, Pladds lista. Jag hittar inte hans lista på spotify nu, men jag har för mig att han hade med mina favoritlåtar.

    SvaraRadera
  5. Egentligen har ju BD så få låtar att det bara är att beta av album för album. Men här är min lista: http://open.spotify.com/user/addecolciago/playlist/3pMfvQThfqc25G8Yz1YkjG

    Bra val här. Jag gillar också Ray of Light, Frozen är ju enastående.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för länken till din lista... Jag prenumererar på den nu. Men är den inte lite kort?

      Radera
  6. Äntligen lite vettiga arbetsuppgifter ;)

    Tjejerna hoppar jag över men MC lät faktiskt bättre denna andra gång. Eller också var det främst Mercy of Maria. Den gillade jag. Däremot var jag rätt förtjust i tuggummi-Madonna, så nya Madonna tar emot lite mer. Har nog lättare för Music än den här.

    Broder Daniel... Eh, moving on... The Offspring funkar sådär även om det är ett jäkla röj men Rammstein är däremot väldigt trevliga. Mer tyskt, mindre amerikanskt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med vettiga arbetsuppgifter! :-)

      Det var ju Mercy of Maria som fick mig att börja lyssna på MC...

      Radera