Dagens gemensamma film är en dokumentär. Denna gång handlar det om inspelningen av Francis Ford Coppolas Vietnam-film "Apocalypse Now". Detta är en dokumentär jag länge velat se. Jag hade hört att den i vissa kretsar ansågs vara bättre än filmen den dokumenterar till och med. Inspelningen av Coppolas djungelepos är mytomspunnen så jag förväntade mig något extraordinärt med denna docu.
"Hearts of Darkness: A Filmmaker's Apocalypse" är dock en ganska ordinär dokumentär i sitt format. Den berättar kronologiskt om inspelningen och till det får vi se talking heads. De intressantaste bitarna är när man får se Eleanor Coppolas egna inspelningar från åren som inspelningen pågick.
Här kan man kanske fundera lite på om en dokumentärfilm per automatik blir bra bara för att ämnet den täcker är spännande eller intressant. Det är svårt att särskilja de två men jag anser att svaret är nej. Jag menar att även på ett spännande ämne kan en sämre dokumentär göras (Summit) respektive på ett kanske ointressant ämne kan en spektakulärt bra dokumentär göras (Exit through the giftshop).
Det som höjer denna dokumentär som gjordes i början av 90-talet är alltså allt filmmaterial som sköts av Francis fru Eleanor. Hon ville göra en egen dokumentär över filminspelningen men av det verkar det inte blivit något. Nu består denna dokumentär till en majoritet av hennes material. Det finns också nyinspelade intervjuer av de deltagande skådespelarna och filmmakarna men det läggs inte mycket tid på dem (lyckligtvis).
Filminspelningen skedde på Filippinerna under andra halvan av 70-talet. Coppolas hade investerat hela sin förmögenhet och intecknat huset för att få full artistisk frihet. Manuset skrev konstant om, bilder visas hur Coppola satt om kvällen och skrev manus för dagen efter. Hela projektet var mer eller mindre kaotiskt och Coppola menar att filmteamet långsamt blev galna på samma sätt som soldaterna i Vietnamkriget blev galna av hettan, djungeln och väntan.
Interna konflikter uppstod också. Coppola avskedade snabbt Harvey Keitel som Willard och tog in en nervig Martin Sheen. Senare under inspelningen fick Sheen en hjärtattack och hamnade på sjukhus under flera veckor. Skådespelarna tog droger i massor och levde sig in i rollerna så mycket att gränsen mellan fantasi och verklighet suddades ut. När de väl fick över en välgödd Marlon Brando tvingades Coppola argumentera med Brando om Kurtz motiv och dialog. Hela inspelningen var eljest.
Som tidsdokument är filmen jättespännande och för oss fans av "Apocalypse Now" är det en guldgruva. Jag hann aldrig se om den inför titten på dokumentären men jag är rejält sugen att se om den snart igen. Som dokumentär är dock "Hearts of darkness: a filmmakers apocalypse" bra men inte spektakulär. Jag ger den tre slaktade djur av fem möjliga.
Betyg: 3/5
Jag såg som sagt om filmen innan jag tog mig an dokumentären och det var ett klart lyckat val. Dokumentären fyllde sin funktion i att besvara många frågor jag hade, samtidigt som den visade varför filmen hade sina svagheter där mot slutet.
SvaraRaderaBra val av gemensam film, tycker jag.
Tack. Jo, man hade såklart kunnat se Apocalypse Now precis före men jag tror att dokumentären stod på sina egna ben också. Jag fann ämnet intressant, men som dokumentär var den inte speciellt nydanande.
RaderaJag är ju ett stort fan av Apocalypse Now och det är väl därför jag delar ut en fyra till dokumentären. Som du säger är det ju inget speciellt med hur den är gjord och sammansatt. Men ämnet och det vi fick se och höra var tillräckligt för mig.
SvaraRaderaÄmnet är helt klart superviktigt för en dox, och jag fann den intressant. Men som helhet var denna dox inte lika magnetisk som de bästa ut genren varit. I mina ögon....
RaderaFan vad bra själva Apocalypse Now-rullen är! Och faktiskt....redux-versionen!
SvaraRaderaDen gav jäkligt mycket mer...iaf hos mig!
Själva Apocalypse Now är ju verkligen maffig.
RaderaJag håller bioversionen överlägsen den långa då den långa blir seg på flera ställen, inte bara i slutet...