fredag 13 mars 2015

Proof (1991)



Dags för en gemensam film nu igen. Jag hade aldrig hört om dagens film "Proof" före decennierbrodern Christian föreslog den. Det är en australiensisk film med Hugo Weaving och Russell Crowe i huvudrollerna. Intressant tänkte jag, den tar vi.

Filmen har en lite udda handling. Weaving spelar den blinda unga mannen Martin som spenderar all sin tid med en kamera runt nacken. Han fotar oavbrutet sin omgivning. Martin träffar Russell Crowes karaktär Andy som får jobbet att beskriva de framkallade fotografierna för Martin. En sällsam historia. Dramat kryddas med en tredje karaktär, Celia, spelad av Geneviève Picot. Hon arbetar som hushållerska och allmän hjälpreda åt Martin. Förhållandet dem emellan är mycket besynnerligt. Hon älskar honom. Han, oförmögen att låta någon komma honom in på livet, spenderar dagarna med att förnedra henne.


Vad är detta för film egentligen? En svart komedi? Ett drama om vänskap? En romantisk film om ett söndrigt förhållande? En studie i hur våra föräldrar för alltid fuckar upp våra liv? Kanske lite av allt. Det är en svår film att kategorisera. Filmens regissör och manusförfattare heter Jocelyn Moorhouse. Hon är kanske lite mer känd för filmen "American quilt" med Winona Ryder. En film som jag inte sett.



Jag fann "Proof" lite småintressant. Den har en sävlig stämning över sig. Som om ett starkare drama låg under ytan och väntade. Filmen fick tyvärr inte ut allt ur historien. Moorhouse skrapar på ytan av Martins livslånga problem att våga lita på någon. För hur skulle han som blind kunnat veta att det de säger till honom är sant. Filmens avslutning antyder en tragedi, men tyvärr känner jag den inte speciellt tydligt.


Det är inte en dålig film, men den sprakar inte heller. Jag ger "Proof" två trädgårdsmästare (eller inte?) av fem möjliga.

Betyg: 2/5

Vi behöver bevis för att killarna har sett denna film, kolla här om de är sanna:
Christian
Jojjenito

4 kommentarer:

  1. Jag gillade den lite mer, även om jag vet att en tvåa från din sida ändå är ok. Själv tyckte jag den kvinnliga karaktären Celia ändrade på steken när man fick se hur hon bodde. Det spetsade till det hela och jag gillade detta mer än en medelmåttig film. Dock kunde den lämnat en med ännu mer om man avslutat lite starkare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, relationerna mellan den blinde killen och tjejen var intressant.

      Radera
  2. En udda film som jag fann mycket intressant. En blandning av må-bra-komedi och psykologiskt drama. Bra val av Christian! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra val verkligen. Jag fann den dock inte så mycket "feel good". Det var mer en drama med antydan till humor. Den var ok, inget mer.

      Radera