onsdag 11 mars 2015

Scream 2 (1997)






"Scream 2" kom ut året efter "Scream". Lika bra att skrika på när järnet var varmt så att säga. Neve Campbell återkommer här som den härjade Sidney Prescott. Även i denna slasherfilm är Buffy med och även här möter hon sitt öde på den spetsiga änden av en stor kniv. Det blir mer och mer uppenbart att det är farligt för henne att lämna Joss Whedon. Aja baja, SMG...



Manusförfattaren Kevin Williamson och regissören Wes Craven har här lyckats med en perfekt blandning av skräck, humor och självironi. Allt indränkt i en flod av popkulturella referenser. Precis som i första filmen lever ungdomarna i denna film i vår verklighet. De känner till slasherfilmer och refererar till dem (medan de ändå går i alla fällor de egentligen känner till). Här i uppföljaren får vi en radda med riktigt fyndiga skämt om sequels och att de "alltid" är sämre. Våra huvudkaraktärer försöker under filmens gång övertrumfa varandra med att namnge den mest lyckade uppföljaren... Nej, det är inte "The Empire strikes back", för det var ju andra delen i en planerad trilogi!


Spänningsscenerna i filmen är precis på rätt nivå. Det är lite ledsamt när vissa karaktärer blir dödade, speciellt tjejerna, men trots genretillhörigheten går Craven inte över gränsen till gore (dvs slafsande med kopiösa mängder blod och kroppsdelar). Jag gillade filmen som en spänningsfilm. Men dess styrka ligger i karaktärernas agerande och framför allt filmens dialog. Jag satt och småskrockade för mig själv då skämten och referenserna stod som spön i backen.

Heather Graham som "Stab"-Casey! Kul, och inte allt för olikt Drew Barrymore. Jag gillade också de korta inhoppen i filmen Stab från Luke Wilson och Tori Spelling. Filmen har i övrigt många lustiga karaktärer och skådisar; David Arquette (underskattad), the sorority party girls Rebecka Gayheart och Portia de Rossi , Jerry O'Connell (påminde mig om Riley Finn) samt Liev Schreiber (creepy).


Filmens största roller innehavs ändå av Neve Campbell och Courtney Cox. Campbell är fortfarande en nykomling när denna film kom ut har jag för mig. Cox spelade dock in dessa filmer parallellt med att hon spelade Monica i "Friends" vilket ger en skön kontrast eftersom hennes bitchiga reporter Gale Weathers är långt från tönt-Monica. Det är kul med sådana krockar.


Jag håller nog "Scream 2" i samma klass som första filmen. Tvåan är lite roligare men kanske lite mindre spännande, kanske delvis pga av att man nu känner igen sig lite i typen. Jag ger i alla fall "Scream 2" fyra skrik av fem möjliga.

Betyg: 4/5 

PS, varför slet inte Sidney av mördaren masken när han satt avsvimmad i bilen?? Encroyable!

Tävling!
Senare under mars månad har den omtalade amerikanska skräckisen "It follows" premiär här i Sverige. Distributören NonStop Entertainment har varit gulliga nog att dela med sig av ett gäng biljetter till filmen. Det enda du behöver göra för att delta i tävlingen är att skicka in ett mail till frippsfilmrevyer@gmail.com med ditt namn och postadress. De glada vinnarna kommer få två fribiljetter var hemskickade på posten. Sista dagen att delta i tävlingen är lördagen den 21:a mars. "It follows" har premiär fredagen den 27:e mars. För trailer till filmen klicka här.


6 kommentarer:

  1. Härligt med detta skräckfilmsil! Tvåan jobbar på bra med tanke att den är just en uppföljare men för min del faller den lite på den saknade spänningen. Det fallerade maskavtagandet känns också som en stor lucka även om man väl skulle kunna filosofera att Sidney genom att vägra avslöja mördaren på något sätt skulle släppa taget om sin egen historia, fixering vid moderns oförklarliga död och sina egna förföljelser. Men som sagt, det blir jäkligt långsökt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den som väntar på något spännande väntar aldrig för länge som uttrycket lyder! ;.)

      Hehe, hade du också lagt märke till det konstiga beteendet där i bilen?

      Jag tyckte att denna var lika spännande som ettan. vet inte riktigt varför. Det är en lagom spännande film... :-)

      Radera
  2. Den här kommer jag ihåg som underhållande...mest för allt käbbel om film och referenser...? :-)
    Första och denna var helt godkända som upplevelser...men sen började det väl sagga lite...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet jag inget om men snart så! Återkommer i ämnet... :-)

      Radera
  3. Finner nog denna vara en anings mer spännande än första filmen, tempot var också högre men skillnaden är hår fin - återkommer i ämnet då jag sett ettan o tvåan för inte så länge sedan. 3 o 4 kan du skippa med gott samvete.
    Neve Campbell var ganska känd men i tv-sammanhang jag följde slaviskt serien Ensamma hemma där hon hade en av huvudrollerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just det ja, hon var med i den serien ja. Såg inte den.

      Sedan var hon bra i Wild Things mot Denise Richards, Matt Dillon och Kevin Bacon.

      Men såklart att man vill se 3:an och 4:an nu när man är igång! :-)

      Radera