onsdag 25 mars 2015

Chungking Express (1994)



Wow, vad var detta? Jo, jag prövade den allmänt hyllade tredje långfilmen från Hong Kong-regissören Wong Kar-wai. Hur är det hans namn stavas? I vilken ordning? Denna film är stil över innehåll. Och stilen är säregen. Filmen är inspelad med skakig handkamera av och till som gör att jag mer upplever den som en installation än en rakt berättad historia. Den fångar på ett märkligt starkt sätt Hong Kong från tiden runt överlämnandet till Kina.


Filmen verkade vara uppdelad i två halvor där var del handlade om varsin ung polis som har kärleksbekymmer. Båda har nyligen avslutat längre förhållanden. Den ena dumpad och den andra dumpare. Tror jag. De båda hittar nya kärleksobjekt. En av dem blir sugen på en knarklangare i blond peruk. Den andra i en söt tjej med kort hår som smyger sig in i hans lägenhet när han är borta.


Jojjenito, som är Filmspanarnas expert på Wong Kar-wai lyfte fram "Helgon i neon" på hans topplista från 1995. Den hade kanske passat bättre som inkörsport till mästarens tidiga filmografi? Jag måste diskutera med Johan vid tillfälle. Eller inkörsport? Detta var faktiskt fjärde filmen av Kar-wai jag sett. Ingen har fallit mig på läppen sådär jättemycket. Jag gillade "2046" en del då den var helt utflippad, "Ashes of time - redux" var riktigt obegriplig och seg och jag somnade om och om igen vid visningen på Filmfestivalen för ett gäng år sedan. Till sist såg vi "The Grandmaster" i Malmö 2013. Den var snygg men sönderhackad och svagt berättad.


Denna film, "Chungking express" passar väl in med de övriga tre filmerna jag sett. Det positiva är att den är snygg, vissa bilder är fina som om de vore små tavlor. Filmen lever på stämningen som den lever i. Påminner inte miljöerna i filmen lite de i "Blade runner"? Innehållet, i detta fall kärlekshistorierna, har jag dock att bli helt engagerad i. Det bränner till lite någon gång då och då, speciellt i andra halvan av filmen, men jag känner att jag inte fattar språket i en vidare mening än bara den talade kinesiskan. Men ändå... Det är något där.


Jag kan alltså villigt erkänna att jag inte riktigt förstår filmens handling. Fick de varandra? Någon? Förklara gärna i kommentarerna. Jag hade tänkt ta med Kar-wai's storfilm "In the mood for love" i Decennier the '00s men nu blir jag lite tveksam... Vi får se.

Jag ger "Chungking express" tre poliser med kärleksbekymmer av fem möjliga.

Betyg: 3/5


6 kommentarer:

  1. Minns den för lite, men det är en av WKW:s bättre filmer i mitt tycke. Håller med om att den har ett snyggt yttre. Stark trea till svag fyra minns jag den som.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med och WKW är därmed lite lätt överskattad skulle jag nog säga.

      Radera
  2. Hmm, detta är ju den sista filmen jag mer eller mindre lovat att ta mig an innan jag avskriver WKW för gott. Din text bådar inte gott... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är snyggt filmad! Men det var ju The Grandmaster också iofs... Lyck till! :-)

      Radera
  3. Haha, du delar ut experttitlar lite väl lättvindigt tycker jag. ;)

    Kul att du såg något där ändå. 3/5 är godkänt. Chungking Express och Helgon i neon är två systerfilmer. De hör ihop. Jag tycker själv den senare är snäppet bättre. Fotot av min favvo Christopher Doyle sticker ut i bägge filmerna.

    Men det var väldigt länge sen jag såg filmerna. Skulle inte förvåna mig om jag sänker mina betyg om jag ser dem nu.

    https://jojjenito.wordpress.com/2013/09/04/wkw-chungking-express/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte lättvindigt! Efter grundlig nomineringsprocess och kontrollerad omröstning! Men det vet ju du också, din skojjare där!

      WKW har en egen stil och det är alltid värd något, men jag kan nog konstatera att han inte är en favorit.

      Radera