måndag 16 mars 2015

Barton Fink (1991)



"Barton Fink" blir min "Bröderna Coen"-tabberas. Nu har jag sett alla deras sexton långfilmer! Japp, yes sir. Deras filmskörd har en fin bredd och en ovanligt hög nivå men den innehåller långt från bara mästerverk. Skönt att kunna stänga boken på dem för ett tag i alla fall.

"Barton Fink" är deras fjärde film. John Turturro spelar den svettige huvudpersonen Barton Fink. Som firad teatermanusförfattare på Broadway flygs han över till Los Angeles och drömfabriken för att skriva manus "for the movies". Väl där får han dock skrivkramp. Barton tar in på ett sunkigt hotell med svettiga tapeter. Som granne har han den burduse och svettige Charlie Meadows spelad av den väldige John Goodman.


Med denna film får vi mycket av det som bröderna Coen gör bäst. Det är en tät stämning hela filmen igenom. Bröderna är bra på det. Andra filmer som lever på sin stämning är "Fargo", "Millers Crossing" och "A serious man". Vi får också typiska Coenianska karaktärer. De två huvudkaraktärerna är ena riktiga dårar, framför allt en skrikande John Goodman. Men som vanligt finns där en massa sköna bifigurer där den excentriske filmbolagschefen tar priset tätt följd av hans hunsade medhjälpare.


Men vad betyder allt det här? Når filmen in i mig, in i mitt innersta. Nej det gör den inte. Detta är en film som jag betraktar på avstånd mer än engagerar mig personligen i. Jag roas av de lustiga karaktärerna, den slemmiga miljön (svettiga tapeter!) och jag förfäras lite över mordmysteriet. Men att säga att jag "är med" är att ta i. Samtidigt har filmen så mycket detaljer och göttigt att suga i sig av att den inte kan klassas som dålig. Jag tror till exempel att den skulle vara mycket njutbar att se om. Den har en mylla som man med fördel kan sticka ner sina händer i. När man drar upp händerna kan det ju hända att man får upp en massa daggmaskar men det är ju alltid något.


Jag känner mig lite, lite kluven och tror att denna film hamnar högt upp på undre halvan bland brödernas filmlista (om jag skulle skriva en sådan..). Nu ger jag "Barton Fink" tre brinnande korridorer av fem möjliga.

Betyg: 3/5

Äsch, va tusan, jag slänger ihop en lista över Coens filmer. Bara magkänsla, har inte sett om de flesta av dem, än mindre skrivit revyer på dem. Skjuter från höften här!

1. No country for old men (2007)
2. A serious man (2009)
3. Fargo (1996)
4. Miller's Crossing (1990)
5. The Big Lebowski (1998)
6. Burn after reading (2008)
7. The man who wasn't there (2001)
8. Inside Llewyn Davis (2013)
9. O brother, where art thou? (2000)
10. True grit (2010)
11. Barton Fink (1991)
12. Intolerable cruelty (2003)
13. Raising Arizona (1987)
14. Blood simple (1984)
15. The Hudsucker proxy (1994)
16. The ladykillers (2004)

8 kommentarer:

  1. Då jag sett alla Coenfilmerna utom två svarar jag med en lista som likt din inte har alla filmerna i färskt minne.

    14 Intolerable cruelty
    13. .Miller's Crossing
    12.A serious man
    11.True grit
    10. Oh brother, where art thou?
    9. The Hudsucker proxy
    8. Barton Fink
    7. Blood simple
    6. Burn after reading
    5. Arizona junior
    4. The ladykillers
    3.Fargo
    2. The Big Lebowski
    1. No country for old men

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ojoj, vilka likheter och olikheter mellan våra listor!!

      Miller's Crossing - jag blev helt nlown away. Min första Coen brothers...

      The ladykiller? Really?

      Tack för en förträfflig lista!

      Radera
  2. Kan ju inte vara sämre än Filmitch, min snabba lista kommer här

    Inte sett:
    A serious man (2009)
    True grit (2010)

    Sett:
    14. The Ladykillers (2004)
    13. The Man Who Wasn't There (2001)
    12. Miller's Crossing (1990)
    11. Inside Llewyn Davis (2013)
    10. Barton Fink (1991)
    9. Blood simple (1984)
    8. Burn After Reading (2008)
    7. Intolerable cruelty (2003)
    6. Oh Brother, Where Art Thou? (2000)
    5. Raising Arizona (1987)
    4. The Big Lebowski (1998)
    3. No Country for Old Men (2007)
    2. Fargo (1996)
    1. The Hudsucker Proxy (1994)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ännu ett stort tack för en lista! Vilken lyx... Att få läsa...

      The hudsucker proxy? Berätta mer! Vad i den är det du gillar så mycket. Jag kommer inte ihåg mycket. Var en av de jag såg för längst sedan...

      Och du är inte heller så het på Miller's Crossing... Strange.

      Jag börjar misstänka att om man tar tio filmnördar som gillar Coen brothers och ber dem ranka alla deras filmer kommer man få tio helt olika listor. Det om något måste vara ett bra betyg för bröderna...

      PS, se A serious man! Den är hysteriskt rolig.

      Radera
    2. För min del har Hudsucker allt -- humorn, slagfärdigheten, karaktärerna, bilderna. Men visst ligger det en del nostalgi i det hela för jag kan förstås se att särskilt karaktärerna är stereotyper på ett sätt som tex inte förkommer i No Country... Jag tycker bara den är så häli :D

      Radera
    3. Slänger genast in The hudsucker proxy på "att ses om"-listan!

      Radera
    4. Bara en varning, du som gärna vill ha lite mörker i dina filmer -- inte det minsta av det i Hudsucker. Den är bara glad och oförarglig, som Norville Barnes själv, skulle man kunna säga...

      Radera
    5. Den ska ses om! Jag kastar mig ut i det "glada"!

      :-)

      Radera