onsdag 4 mars 2015

Filmspanarna Tema #30: Natten


Natten. Denna så ofta bortsovda säsong under dygnet. Det är suveränt att se film mitt i natten när allt är tyst och inte en själ syns på gatorna. Det råder ett lugn och stillhet som aldrig uppnås under dagen eller kvällen. Tyvärr ser jag alldeles för sällan på film sent om natten. Några av de finaste filmupplevelser jag haft har sett med nattfilm. Jag kommer ihåg en magisk natt sommaren 2011 då jag såg Days of heaven, Terrence Malick-filmen med Richard Gere. Den hade med all säkerhet inte varit lika bra om jag sett den under mindre stilla stund, invärtes som utvärtes. En perfekt film för ett perfekt tillfälle.

Som hyllning av natten listar jag här topp 10 filmer som utspelas om natten, eller i alla fall får mig att tänka på natten. Hela filmerna måste inte utspelas nattetid, jag tar med filmer som har en natt-aura. Det är inte heller filmens absoluta braighet som rankas utan det är deras nattlighet som bedöms. Håll till godo!



10. Seven (1995)
Mörkt i sinnet framför allt. En suverän film som visar upp människans inneboende vidrighet.





9. Subway (1985)
Fred och Héléna. Ett nattens par. Ett härligt men dödsdömt par. De do do da da.





8. Risky business (1983)
Joel gör business med nattens glädjedamer. En blivande "young entrepreneur"!





7. Blade runner (1982)
Mörker, askgrått regn, människor, replikanter, Los Angeles, The Tannhauser Gate, tårar, död.





6. Jacob's ladder (1990)
Jacobs mardröm är bland de värre. Den är sann.





5. The thing (1982)
Några polarforskare är människans första och sista försvarslinje mot överlägsen motståndare i ett iskallt fruset helvete.





4. Escape from New York (1981)
"Once you go in, you don't come out". Snake Plissken fajtar sig igenom natten i ett dystopiskt Manhattan.





3. Cloverfield (2008)
Monstret anfall, gudinnans huvud faller, kameran rullar, hjältarna dör.







2. Angel Heart (1987)
Brrrr. Slutscenen! Vilket mörker, natten väntar och evig pina med den. "I know who I am!"





1. The Warriors (1979)
Hem till Coney Island. "You can run,but you can't hide"... Swan, Ajax, Cleon, Sjow, Cochise, Cowboy, Vermin och Rembrandt. "Warriors, come out to plaaaa-i-aay"...






Natten har många färger. Hoppa nu över och kolla in vad mina filmspanarkompisar har drömt ihop:
Har du inte sett den?
Absurd Cinema
Flmr
Filmitch
Jojjenito
Rörliga bilder och tryckta ord
Fiffis Filmtajm


Natten är inte bara bra till för att kolla in film! Man kan ha annat kul också. Som musik... Musik upplevs annorlunda om natten... Jag satte ihop en liten spellista som du kan lyssna på när du har lust. Jag döpte spellistan till Natten.

14 kommentarer:

  1. Haha, ja, det blev inga överlapp.

    Visst är det en bild från Eyes Wide Shut där? Den hade jag i vilket fall glömt bort och kanske borde den ha varit med på min lista. Lost Highway också kanske...

    Är inte Heat "fel" Mann-film? Borde vara Collateral?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, hur kunde vi ens tro att det skulle kunna bli något överlapp? LOL.

      Eyes wide shut, japp.. Collateral är en nattlig film men det är Heat också i mina beslöjade ögon (och bättre).

      Radera
  2. Sett alla förutom Risky buiusness. Bra val för nattfilmer Subway borde jag se om då det var länge sedan jag såg filmen kommer bara ihåg början och slutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Risky business kan du verkligen ge en chans. Vet inte om du skulle gilla den, men om den passar skulle den kunna bli en riktig hit! Schysste musik om inte annat!

      Radera
  3. Bra där!
    Gamla Risky...den såg man inte igår!

    Respekt för att du tar med sjukt fantastiska Blade Runner! Men den ska naturligtvis vara nr 1! ;-)
    Angel Heart...skum filmjävel! DeNiro rullar ägg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, klart att Blade runner skulle kunnat vara nr ett men som Sofia är inne på nedan är den inte 100% kopplad i huvudet som en ren nattfilm. Dessutom kul att lyfta fram lite smalare filmer i dessa listor. Ordningen inom listorna är inte så vikta. Ordningen inom listorna är viktiga som fan!! Fy mig.

      Angel heart tror jag håller än idag (men har inte testat!).

      Radera
  4. Vilken JÄDRA bild du hittat till The Thing. Ser ut som det som blivit över av en väldigt dåligt grillad kyckling.

    Vad gäller The Warriors så är jag skeptisk. Har inte sett den på sjukt många år men njä, inte min grej. Resten av listan däremot...Delikat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bild? det är Youtube-klipp alltihop. Hoppas du kollar på dem för flera är trevliga.

      Jag har sett om The Warriors ganska nyligen och jag tyckte den var bättre nu än vad jag tyckte på åttiotalet! Så kan det också gå... .-)

      Radera
  5. En thriller- och actionlista känns det som? Säger som hos Jojjenito -- intressant hur man kopplar till filmer. För mig är nämligen varken Seven, Blade Runner eller Jacob's Ladder nattliga filmer. Mörka, ja. Regniga, ja. Men inte natt... Warriors är däremot förstås en given etta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev mycket thrillers kanske. Och mycket riktigt kände jag någonstans att Before sunrise inte passade in i gruppen, även om den är en tydlig (och bra) nattlig film. Konstigt det där. Risky business platsade ju ändå. Den är lite åt crime-hållet i och för sig... Risky business är lik Bound på mer sätt än via skådisen Joe Pantoliano!

      Radera
  6. Det här kan vara Internets mest tungladdade sida... ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajaj då. Jag ber om ursäkt!

      Radera
    2. Närå, det är lugnt. Eller lunch (imorgon).

      Radera
    3. Hi5 på den! Ses om en stund!

      Radera