måndag 9 mars 2015

Buffy The Vampire Slayer (1992)



Nu kommer vi in till ett nytt tema i decennier. Skräckisar! Det blir en mjukstart med denna komedi eller vad det nu är. Joss Whedon skrev manus och nån pajsare slaktade detta manus redan 1992. Fem år senare fick Joss chansen att göra en halv säsong tv-serie och då återupptog han Buffy och hennes vampyrdödande. TV-serien är mästerlig och den ska snart ses om, men denna kuriosa-film hade jag aldrig sett. Detta har nu åtgärdats.


Hahaha. What the fuck was this? Kristy Swanson (kommer ni ihåg henne) spelar Buffy. Hon ser ut som en ung Grace Kelly. Luke Perry från "Beverly Hills, 90210" spelar Pike. Pike? Spike? Donald Sutherland spelar The Watcher Merrick. Han är långt från Mr Giles. I kid you not.

Roligaste karaktären i filmen är den hysteriske rektorn Gary Murray spelad av Stephen Root. Kul också med en ung Ben Affleck som okrediterad basketspelare och en okrediterad Seth Green som vampyr! Hedersomnämnande går till Rutger Hauer's musche i rollen som lokal vampyrkung.


Grundkonceptet i filmen är att Buffy hänger med en klick urblåsta blonda cheerleaders. Dialogen är filmens höjdpunkt. Jag känner igen tonen och humorn från Joss men den hanteras inte alls lika bra som under hans egen hand. Det blir "campy" och skämskudden åker fram titt som tätt. Men det är också det som gör filmen så charmig.

Det var en kul film, en klackspark i världsrymden. Lättuggad, lättglömd. Nu går vi vidare.

Jag ger "Buffy the vampire slayer" tre stakar genom bröstet av fem möjliga.

Betyg: 3/5


4 kommentarer:

  1. Kul att du tar dig an lite skräckisar, även om detta väl inte räknas ;) Inget jag känner mig sugen på att se, men så har jag aldrig sett mer än någon sekund av TV-serien innan man bytt kanal.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Känner igen den där instinkten att byta kanal när det går en serie man tror är kass. När jag väl tog mig an BtVS serien visade det sig att den var jättebra.

      Och nej, detta är inte en renodlad skräckis såklart. det är mer en mash-up av high school-, komedi-, romans- och vampyrfilm... :-)

      Radera
  2. Huh, lite förvånad att du inte redan hade sett den här med tanke på Whedon-kopplingen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med, jag var också förvånad över det! Men nu är det fixat. Filmen sedd! :-)

      Radera