lördag 21 mars 2015

The Lion King (1994)




Man blir inte speciellt överraskad av insikten att "The lion king" är en lös adaption av "Hamlet". Det är en robust historia vi får oss till livs. Lilla pojken Simbas pappa blir nesligt mördad av Simbas farbror. Genom svek och list blir Simba lurad att fly landet och farbrodern tar över hela kungariket och alla honorna. Vid välvuxen ålder kommer Simba på bättre tankar och han går hem och ställer allt till rätta.


Jag såg fram emot denna Disney. Den är ändå en av de mest älskade de har. På nittiotalet hade Disney börjat dominera igenom med flera stora framgångar från "The little mermaid" och framåt. Detta skulle vara en av de stora. Men usch så besviken jag blev. Detta är inte i närheten av så bra som Pixars animerade filmer ofta är. Och detta är absolut inte i närheten av den excellens Studio Ghiblis animerade filmer allt som oftast besitter. Tyvärr syns mig "The lion king" en fjuttig film i de perspektiven.


Den är ganska lång för att vara en animerad film. Under hela första halvan av filmen gäller en trist och sober stämning. Det är en massa dramatiska scener med Simba och Mustafa. Dessutom är huvudkaraktären Simba en rejält irriterande unge. Jobbiga ungar på film gillar vi inte alls! Efter ungefär halva filmen introduceras de obligatoriska comic releif (denna films C-3PO och R2-D2). Entré av vårtsvinet Pumba och surikaten Timon. Hejsan hoppsan. Lite festligare blir det allt. Andra halvan av filmen har en viss humor som kan tilltala mig som vuxen. Det är fortfarande en hel del episkt berättande så det blir aldrig riktigt bra. En film som "Shrek" känns som antitesen mot "The lion king". Jag väljer "Shrek" alla dagar i veckan.


För mig som åkte på mitt livs första safari förra sommaren var det lite kul att se djuren på savannen. Och jag måstye säga att animatörerna har lyckats ganska bra med rörelsemönstren hos flera av djuren. Jag tyckte mig allt få en liten vibb från den fantastiska resan...

Hakuna Matata? Nääää, inte så imponerad av den. Annars kan jag bara kommentera att apan Rafiki såg ut som Yoda när han fajtades. En kärleksfull blinkning eller ett sammanträffande?

Det kommer bättre animerade filmer under denna Decennier-månad... Jag lovar.

Nu ger jag "The lion king" två svaga savannvrål av fem möjliga.

Betyg: 2/5


10 kommentarer:

  1. Såg The Lion King för några år sen för första gången och även om jag inte blev besviken så var det ingen wow-upplevelse. Dock är den älskad av många vilket jag inte har några problem med. Vissa faller man för mer helt enkelt. Sen kanske hypen gör att man lättare blir besviken.

    Jag kommer också bjuda på några bättre animerade filmer i slutet av månaden :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag håller med dig och i mitt fall föll den kanske något extra pga av att den är så omtalad.

      Jag kommer bjuda på en bättre animerad film redan imorgon så det onda kommer snabbt gå bort... :-)

      Radera
  2. Är inte heller något jättefan av The Lion King men tycker Scar är en hyfsad skurk. Plus att han har fått en av Disneys bästa skurklåtar någonsin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, musiken är inte att förakta... Den är också viktig.

      Radera
  3. Gillar den här skarpt.
    Då du inte gillade filmen kanske du skulle ta dig an Branaghs Hamlet istället ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahahaha. Det får nog räcka att jag kollar in era texter lite då och då. Men vem vet vilka projekt framtiden har i sitt sköte! :-9

      Radera
  4. Fel fel fel!
    Denna har LÄTT en plats bland Disneys absolut bästa genom tiderna!
    GENOM TIDERNA!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja. Så fel du kan ha, Steffo! ;-)

      Jag hoppas att det var länge sedan du såg den sist...? :-D

      Radera
  5. Jag ääääälskar Lejonkungen! En av dom bästa filmupplevelserna i mitt liv när jag såg den på premiären i El Capitan Theatre i Hollywood samtidigt som OJ Simpson jagades live på TV. Och krabban Sebastian från Lilla sjöjungfrun underhöll på scen innan filmen började och jag tyckte livet lekte fast jag inte kunde sluta gråta. Så för mig är Lejonkungen (fortfarande) fem plus och jag har sett den sjukt många gånger sen dess. Känns lite tråkigt att den inte föll dig på läppen alls...men men....så kan det gå ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja så kan det gå. Tror iofs att jag också gillat den mer om jag sett den på El Capitan i Hollywood! Själv såg jag T2 på bio i Los Angeles under premiärveckan 1991. Mycket speciellt.

      Radera