tisdag 17 mars 2015

Top 10 films of 1985



1985 var ett sjuhelsikes filmår. Det var också kanske mitt flitigaste filmår i livet. Vid genomgången av filmerna som finns att välja på kändes det helt omöjligt att välja favoritfilm från året. Jag har så många gamla nostalgiska favoriter från året och samtidigt var det länge sedan jag såg någon av filmerna. Jag har ingen aning om vilka av dessa filmer som skulle stå sig än idag. Alla filmerna på topp 4 i min lista skulle kunna byta plats mer eller mindre fritt och jag skulle fortfarande kunna stå för listan. Eftersom jag jag bara hade mina minnen att gå på när jag satte ihop listan har jag gått "all in" med det. Detta är en renodlad nostalgilista. 

Uppdaterad den 15:e juni 2016: Pale rider ramlar ut ur listan efter att jag sett om den. European vacation kommer in på plats 10. Back to the future och Weird science byter plats.






10. European vacation (Amy Heckerling)

Ny på listan. En gammal hederlig och nostalgisk komedi är aldrig fel.



9. Brazil (Terry Gilliam)

Den är mer fascinerande än jättebra. Gillar den inte så mycket men kan inte släppa den ur tankarna.



8. Weird science (John Hughes)

John Hughes har gjort flera av filmerna som jag växte upp med. R.I.P, John. Han var ett geni. Bill Paxton är glimrande som Chet. Kelly LeBrock. Wow, mamma mia.



7. Back to the future (Robert Zemeckis)

Ahh. Michael J Fox, vilken hjälte. Denna film är en 11:a (volymen!). Misstänker att denna inte har åldrats så väl dock... Lea Thompson var ändå lite härlig!



6. St. Elmo's fire (Joel Schumacher)

Ojojoj, nu börjar vi närma oss kokpunkten i nostalgikänslor! Vilket gäng de var! Demi Moore, Rob Lowe, Emilio Estevez, Ally Sheedy, Andrew McCarthy, Andie McDowell och Judd Nelson. Grymt skön film.



5. Witness (Peter Weir)

Spänningen! Scenen när Samuel pekar på bilden på McFee i troféskåpet ger mig rysningar var gång. Kelly McGillis var ändå för härlig! Och en Harrison Ford i sina bästa dagar. Före han stelnade.



4. Subway (Luc Besson)

Blev jag kär i Isabella Adjani eller? Jo du. Vilken skönhet! Christopher Lambert, hahaha. Jean Reno!
Luc Besson innan han gick sönder. En favoritfilm sannerligen och vi har inte kommit till topp tre än. Slutet! Ett av filmhistoriens bästa!



3. Runaway train (Andrey Konchalovskiy)

Jon Voight och Eric Roberts och Rebecca De Mornay. Vilka dårar! Jag såg denna film och Gökboet samma dag nere i Göteborg. Runaway train blåste Gökboet av banan och jag har älskat filmen ända sedan dess. Slutet! Ett av filmhistoriens bästa!



2. The Breakfast Club (John Hughes)

Hmmm. Jag älskar den! Don't you, forget about me! Hela gänget med Molly Ringwald i spetsen. Att tänka på The Breakfast Club är som att se The ice storm! Det gör ont i magen samtidigt som det värmer i bröstet. Slutet! Ett av filmhistoriens bästa!



1. Fletch (Michael Ritchie)

Woosh. Bästa komedin alla kategorier. Filmen jag sett otaliga gånger. Inklusive den där gången tillsammans med den rödhåriga...




Mina bubblare som lite tafatt kämpade för en plats på listan inkluderar "Silverado", "Prizzi's honor" och Indiana Jones rip offen "The Jewel of the Nile"...

Filmer som inte platsar på grund av att de är för dåliga är; "A view to a kill", "The goonies",
"Rocky IV", "Mad Max beyond Thunderdome", "Rambo: First blood part II",
"Ladyhawke", "Day of the dead"...





Idag är det stor blogathon med en massa blogginlägg om topplistor för filmåret 1985. De glömde väl inte bort mig:
Jojjenito
Filmitch
We could watch movies
Spel och film
Flmr
Fiffis Filmtajm
Rörliga bilder och tryckta ord
Movies-Noir


24 kommentarer:

  1. Härligt, hela fyra överlapp ... Men Ladyhawke som för dålig för att platsa? Kul att du satte Breakfast Club på andraplats och Fletch missade jag helt. Klart den ska vara med. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hela fyra överlapp, och ändå så olika listor! Synd att du missade Fletch! Men hur ska man kunna komma ihåg alla filmer...? :-)

      Radera
  2. Idel bra filmer. VIlket filmår!!

    Är också helt frälst i Fletch och - givetvis - Breakfast Club (antagligen min etta för detta år).


    Wooooooooo!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har allt en riktigt bra filmsmak du, Halo. Well done, you! :-)

      Radera
  3. En genomgående skön lista, I like! :D

    Håller med dig om Brazil. Länge sen jag såg den och ingen favorit, men den är ju udda och sätter sig. Men du, det ser ut som Robert Downey Jr. där på bilden ;)

    Back to the Future håller jag klart högre (tvåa hos mig). Den håller fin fint även idag.

    Kul val med Pale Rider. Inte min favoritvästern med Clintan, men fullt duglig. Klarar sig inte in på min lista, men värd att nämna.

    Weird Science - Hi5 på den!!! En barndomsfavorit med mycket nostalgi. Funkar i alla väder.

    Behöver helt klart se om St. Elmo's Fire. Tack för påminnelsen. Har inget minne av den och endast sett den en gång för länge sen.

    Witness är helt klart värd en plats på listan. Jag har den lite längre ner, men den kan röra sig uppåt.

    Subway är den enda på din lista som jag inte sett. Det ska det bli ändring på. Det är trots allt Christopher Lambert! ...och tidig Besson.

    Dina topp tre har jag alla på min lista så inget att klaga på här. Fletch är ett roligt förstaval. Också sett den många gånger och den funkar alltid lika bra.

    Sex överlapp, måste nästan vara rekord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart att du måste ge Subway chansen. Den osar 80-tal så jag tror att den kan falla dig på läppen. Är också icke engelskspråkig. Bara plus.

      Jag tror bestämt att det är rekord! Japp.

      Radera
  4. För mig är '85 ett tvärtom-år jämför med dig. Var i princip aldrig på bio vid den här tiden. Jag är som Sam på Filmspotting i det här avseendet. Jag missade de allra flesta "80-talsklassiker". Mitt biogående inleddes ordentligt några år senare när jag började plugga i Uppsala. Så därför skiljer sig min lista en del, men vi hade ju ändå tre överlapp.

    10. Min etta! Tokbra.
    9. Mysig
    8. På min lista, yes.
    7. Inte sett
    6. Inte sett
    5. Bubblare hos mig
    4. Aaah, den här missade jag. Hade kunnat vara med på min lista.
    3. Med på min lista.
    2. Inte sett
    1. Inte sett.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, om du är Sam, är jag då Adam? Jaja, det funkar för mig.

      Jag skulle vilja se dig se min 7 och 6. Ojoj, antingen hit or miss. Man vet ju aldrig!

      Missade du Subway?? Hur då?
      www.imdb.com/year/1985

      Har du inte sett The breakfast club? Oj, attans.

      Radera
    2. Hehe, Subway, plats 102... Om jag hade kommit på den så hade den endast kommit med på min lista pga lysröret och rullgrillorna, för det är det enda jag minns.

      Radera
    3. LOL, ja men det är ju alltid något ändå!

      Radera
  5. Kan inte klaga på denna lista! (jo kanske...Runaway lite för högt upp..men du gillar ju den, din Jon-Voight-dyrkare! )

    Att sätta Fletch som nummer 1 är naturligtvis superkaxigt och helt coolt. BÄSTA rollen för Chevy!?
    Brat-Packarna! Vilka år de hade här i mitten på 80-talet! Kings and Queens of Hollywood!
    Subway har jag dock slängt ned i glömskans mörka tunnlar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fletch har en personlig betydelse för mig. Man har ju en och annan sådan film, som man bara älskar oavsett vad alla säger. Fråga bara Fiifi - "Nästan lika bra som Rocky IV".

      Har du någon sådan där favoritfilm som du bara älskar...?

      Radera
  6. Fletch känns som en rättvis representant för mitten av 80-talet. Synd att det inte blev fler uppföljare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar uppföljaren en hel del, även om den inte kan jämföra sig med ettan. Hade gärna sett fler filmer.- Det finns ju en hel del böcker som filmerna bygger på...

      Radera
  7. Jahopp, bara två små överlapp här men en intressant lista. Brazil minns jag knappt, än mindre Fletch. Sen kom jag till meningen: Filmer som inte platsar på grund av att de är för dåliga är; "A view to a kill", "The goonies", "Rocky IV", "Mad Max beyond Thunderdome", "Rambo: First blood part II","Ladyhawke", "Day of the dead"..." och då blev jag lite vrång och klickade mig vidare till nästa lista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltså, jag må ha varit grumlig, men klanka inte ner på att de filmerna kom med i bubblaregrupp nummer två. Jag har sett en massa andra filmer från året som inte ens fick ett omnämnande... :-)

      Radera
  8. 10. Check
    9. Check
    8. Check
    7. Mjae var inte så förtjust då det begav sig.
    6 Mjae men viss sentimentalitet har den dock som tilltalar mig.
    5. Check
    4. "Pom pom"? om jag inte missminner mig.
    3. Måste se om
    2. Ok i sina stunder
    1. Har aldrig förstått storheten med denna film.
    Har faktiskt sett alla på din lista och känner att åtminstone Subway bör ses om snarast. HI5 På Goonies, Rocky och Rambo men erkänn Rocky är underhållande rolig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kolla in Weird science, det är de små detaljerna i den som är guld. Själva huvudstoryn är banal och överdriven....

      Av mina andra ledets bubblare är det nog Rambo jag gillar mest...

      Radera
  9. 10. Brazil – Yay
    9. Back to the future – Yay
    8. Pale rider – Jag och Westerns… Inte sett
    7. Weird science – Mer charmig än bra måste jag nog säga
    6. St. Elmo's fire – Mja, här fick din no 2 ta plats
    5. Witness – Yay
    4. Subway – Har sett men minns ärligt talat absolut ingenting
    3. Runaway train – Ok, snart måste jag ju ta mig an den här
    2. The Breakfast Club – Yay
    1. Fletch – Alltså, vad _är_ det med den här rullen?! Har aldrig lyckats se dess charm själv tyvärr.

    Men fyra överlapp och en bubblare måste ju räknas som godkänt tycker jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart godkänt!

      Vad är det med dig och westerns? Är det något man ska känna till? Hur ska det då gå med temat?

      Fem tips från mig:

      High Plains drifter - tidig Clintan som är ikonisk, intressant moraliska frågor under ytan

      The unforgiven - stenhård Clintan från 90-talet - riktigt skitig western, otroligt bra

      Stage coach - upptäck John Wayne du med! John Ford är, typ, en känd regissör

      High noon - klassisk western med ett hjärta och social patos, Gary Cooper som den "svage" sheriffen

      Rio Bravo - klassisk western, Joward Hawkes arga svar på High noon som han tyckte var för "fjollig", John Wayne dominerar

      McCabe & Mrs. Miller - Altmans anti-western kan nog passa dig


      Ok, jag kan inte räkna...

      Radera
    2. Jag räknar med att ägna större delen av påskledigheten med att förkovra mig inför temat :D Stage Coach har jag sett och ett par av dina andra tips står faktiskt i hyllan och väntar. Easter-Western, here we come!

      Radera
    3. @Sofia: Easter-western. LOL, bra namn där.

      Jag ser mycket fram emot dina vassa, mjuka, insiktsfulla, betänkansvärda, intelligenta, spekulativa eller arga kommentarer om filmerna! :-)

      Radera
  10. Så 1985 var ditt flitigaste filmår? Själv var jag upptagen med att komma till världen ;) Av den anledningen sitter jag här och läser era listor med ett stort frågetecken i fejan. Visst, en del känner jag igen och gillar: Tillbaka till framtiden, The Goonies, Rocky IV. Har ännu inte sett Breakfast Club av någon outgrundlig anledning. Fletch kanske jag skulle gilla eftersom jag varit ett stort fan av Chevy Chase :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tjohoo. Det faller sig olika sannerligen. The breakfast club är jag tämligen säker på att den håller än idag.

      Fletch är mer en vattendelare, vissa älskar den, viss tycker den är banal eller dålig...

      Runaway train kan du också testa om du gillar thrillers...

      Radera