onsdag 25 februari 2015

Cirkeln (2015)



Vid en specifik scen i den svenska fantasyfilmen "Cirkeln" gick det en rysning genom kroppen på mig. Eller var det kanske gåshud jag fick? I vilket fall fylldes mina ögon av tårar också. Det var så bra, och det var en känsla jag inte haft av en svensk film sedan jag såg "Fucking Åmål" på bio 1998. Ja, ni vet scenen där i slutet när hon rusar ut ur toaletten på skolan.


Ta några teg tillbaka. Jag och några av vännerna inom bloggarkollektivet Filmspanarna såg "Cirkeln" i lördags. Vi gick på en visning på eftermiddagen och därefter blev det en långfika tillsammans med en av författarna till boken tillika manusförfattare till filmen, Sara Bergmark Elfgren. Det var jättetrevligt och mysigt att träffa Sara direkt efter vi sett filmen. Jag som inte läst boken hade haft en spännande stund i biografen. Att sedan för höra lite mer om boken, filmen, fansen, de sociala medierna, filmskaparprocessen och alla lovord över filmen på fikastunden var en perfekt avslutning på en bra filmvisning.

Jag hade ganska låga förväntningar inför denna film, ni vet det där med svensk film som underväldigar en om och om igen, men jag hade ett spirande hopp om att den ändå kanske kunde höja sig över mängden. Den rör sig i en genre som jag gillar och allt som är Buffy-inspirerat får i alla fall mitt höjda ögonbryn och "the benefit of the doubt..."


Först och främst vill jag göra helt klart för dig. Detta är en bra film! Inte bara för att den är svensk med de sedvanliga "rabatterna" som många vill ge film hemifrån... Framför allt kunde jag med lättnad konstatera att dialogen kändes naturlig och vettig. Sara berättade också att de hade prioriterat en hel del tid på repetition med skådespelarna och att de gjorde en hel del omskrivningar av manus efter vad som fungerade i scenerna och med skådespelarna. Det borde vara ett självklart moment i all filmskapande.

Skådespelarna var överlag jättebra. Trots att jag inte läst förlagan kunde jag ändå se att de måste lyckats förträffligt med castingen av tjejerna. De var så tydliga och utstuderade i filmen, jag förstår att de passade in som karaktärer i romanen. Jag kände inte igen många ansikten i filmen utom något enstaka och han var den sämst castade figuren i hela filmen (för mig).


Spänning? Jovars. Speciellt i inledningen var det mysigt rysligt. Även om jag fick veta under fikat att bokens styrka anses vara dess blandning en svensk småstadsvardag med fantasy ville jag ha mer av fantasy och mindre av diskbänkstjafset. Men det är jag det. Ni känner mig...

Eftersom det är en trilogi, och man får utgå från att uppföljande filmer lär få grönt ljus, kan jag kanske hoppas på att vi få ser med av de unga häxornas konster i senare installationer? Jag vill att de ska bli lika starka som Egwene, Elayne och Nynaeve blir i "The wheel of time" och att detta framställs på ett bra sätt i filmerna. Damn, vad jag önskar att någon skulle göra en "Game of Thrones"-liknande adaption på "The wheel of time"...


Tillbaka till gåshuden eller rysningen eller vad det nu var. I en scen på skolgården springer en ny känsla fram hos en av huvudpersonerna till tonerna av Kate Bush's "Running up that hill". Låtvalet var sensationellt bra och hela min kropp vibrerade. Det kändes så passande eftersom Kate Bush alltid har haft en aura av häxa över sig. Det kanske finns häxor bland oss i verkliga livet ändå...?

Jag var väldigt imponerad av filmen och den har satt sig bra med några dagars eftertanke, så jag ger "Cirkeln" fyra grundelement av fem möjliga.

Betyg: 4/5

Kolla in vad mina kära filmbloggarkompisar tyckte om filmen:
Sofia
Jennifer
Fiffi
Jojjenito
The Velvet Café


26 kommentarer:

  1. Hmm, ni verkar vara många som fastnade för Kate Bush-scenen. Så icke jag, men det kanske mer är en sak mellan mig och Kate Bush än mellan mig och filmen? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Sofia:
      Jag tror det är mellan dig och filmen. Jag älskade scenen men har aldrig gillat Kate Bush. ;)

      Radera
    2. @Sofia: om du inte gick igång på den scenen måste det vara något mellan dig och Kate! Vad tyckte du om den lite liknande scenen i slutet av Fucking Åmål? Något mellan dig och Broder Daniel också?

      Radera
    3. @Fiffi: aldrig gillat Kate Bush??? Läser jag rätt? Encroyable!

      Radera
    4. @Henke: Nopps, nej aldrig. Har hört hennes "hits" men ingen har någonsin fastnat - förrän nu. Nu går låten på repeat hemma :)

      Radera
    5. @Fiffi: aha, najs, det kanske siktas en Henkes best of Kate Bush vid horisonten också... :-)

      Radera
  2. Gosh! Damn it!
    *står på stolen här och gör kors i taket!!*

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att jag peppar en svensk film? Har det gått så långt nu...? Jag måste verka vara ett monster som hatar svenska filmer... Usch.

      Radera
    2. Då ber jag att få ställa mig bredvid dig i så fall. Jag har alltid fått för mig att jag är det svartaste av fåren när det gäller att kapa svensk film... ;-)

      I och med detta har du ju glidit över till den "ljusa sidan"! ha-ha-ha

      Radera
    3. Åh nej, den ljusa sidan känns värre! Det är så sablans ljust här. Ta mig tillbaka till mörkret! :-)

      Radera
  3. Ja, det är du det. ;) Själv tyckte jag det var som bäst när man blandade diskbänk med fantasy i en lite mindre skala. När det slogs på stora fantasy-trumman i slutuppgörelsen blev det mer generiskt och mindre intressant. Tyckte jag då.

    Mer diskbänk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej diskbänk går bort. Det är sedan gammalt.

      Jag tror att en anledning till att jag gillade filmen så mycket var att jag kände igen små delar av denna story från WoT. Det gjorde mig nostalgisk över den senare serien. Det är väl ingen som säger att Cirkeln är utan influenser. I denna film såg jag mycket sådant som jag gillar som återanvänts på ett förnämligt och kärleksfullt sätt...

      Radera
  4. Smittsam entusiasm.

    FXX visade tydligen pilotavsnittet av en WoT-serie med Billy Zane för ett par veckor sedan. Tydligen inte den kvalitet som du hoppas på. Annars har det väl funnits planer på filmatiseringar i rätt många år, men ingen har kommit till skott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj då, det hade jag ingen aning om. Spännande info.

      Till skillnad från GoT så händer det ju väldigt mycket i WoT. Antagligen för mycket vilket är en del av problemet med att överföra den till serie eller film. De borde fokusera på bok 1-6 + 12-14 eller något sådant. Men det skulle kunna göras...

      Har du läst WoT, Carl?

      Radera
    2. Jag läste nog de första 5-6 böckerna har jag för mig. Extra förvirring för att jag började läsa på svenska, där det går två böcker per originalbok. Hur som helst tyckte jag att de var väldigt bra, men sedan svalnade mitt intresse för fantasy.

      Jag vill minnas att själva användandet av magi beskrivs som ett vävande av olika energier och det kan säkert göras väldigt spektakulärt på film. Så får man hoppas att det inte blir någon Last Airbender av det. Eller någon Uwe Boll-produktion.

      Det krävs väl att en eventuell WoT-filmatisering inte säljs in hos någon som bara vill casha in på GoT-populariteten utan hos någon som tycker om serien och vill blåsa liv i den. Det är väl den inställningen som ligger bakom GoT och även Peter Jacksons LotR (men inte Hobbit). Och kanske även Cirkeln om jag förstår saken rätt.

      Radera
    3. Såvitt jag hört suger de svenska översättningarna. Jag läste serien på engelska i vilket fall. De första sex böckerna är otroligt bra, men sedan börjar författaren trampa vatten. Det blir i partier segt men jag gillar ju världen och karaktärerna så jag läste dem med stor nyfikenhet. Sen gick han och dog, den gode Robert Jordan. Avslutningen blev tre böcker skrivna av Brandon Sanderson vilka byggde på allt material Jordan lämnat efter sig. Det är böckerna 12-14. Jag håller dem som bland de starkaste i hela serien. En lätthet återkom till berättelsen och man kände att allt ledde fram till slutmålet Tarmon Gai'don (den slutliga striden)...

      De är väl värda att läsa!

      Jag har faktiskt skrivit om 12:e och 14:e boken på min blogg.

      Radera
    4. Historien om WoT-piloten var rätt rolig, samtidigt idiotisk. Tydligen så satt tv-bolaget FXX på rättigheterna till Wot och de höll på att rinna ut så de gjorde en "pilot" på 30 minuter med Billy Zane som Lews Therin (den är så dålig att man kräks skämskuddar) bara för att få behålla rättigheterna. Harriet blev så klart förbannad och gick ut och förklarade att hon inte visste något om det, eller ens ville stöttade nåt liknande. Vet ej var denna härva hamnade till slut, men debaclet finns att läsa om här: http://www.wired.com/2015/02/wheel-of-time-tv-pilot/

      Egentligen vill jag inte länka till skiten, men jag gissar att du inte kan hålla fingrarna borta? Här är piloten: https://www.youtube.com/watch?v=cvNYIEN1vIg

      Radera
    5. @Cecilia: oj, jag hade helt missat detta med en pilot. Ska se om jag tar mig för att kolla in den. Är kanske inte helt sugen direkt, men lär väl vara svårt att undvika... :-D

      Radera
    6. Det är "kul" att se bara för att den finns, men det är samtidigt en plåga rent produktionsmässigt och gör lite ont att se hur de misshandlar denna episka prolog som inleder Wheel of Time...

      Radera
    7. @Cecilia: det där med att den för våld på en grym prolog gör nog att jag skippar titta på den. Jag vill inte besudla min egna bild av den scenen... Så där. Då var det beslutat.

      Radera
    8. @Henke: Det är nog lika bra! Själv var jag för dumdristigt nyfiken... och har kanske distanserat mig lite från WoT på grund av GoT-vurmen. Fast samtidigt är det ingen som kan ta Wheel of time ifrån mig, inte ens en usel tv-pilot. Den serien har ju hängt med mig i halva mitt liv, det förgör man inte så lätt :)

      Radera
    9. WoT har lag levt med i 20 år av mitt liv. Helt galet när man tänker på det... Dags för en re-read snart! :-D

      Radera
  5. Kul att den gick hem! Utan att avslöja för mycket ... kanske... så kan jag säga att de här häxornas krafter inte riktigt går att mäta sig med Egwene, Nynaeve och gänget. De utvalda är mer jordnära i sina krafter, däremot sker det en utveckling där deras krafter samspelar bättre och de är spännande på sitt sätt :)

    Å vad jag önskar att jag fått vara med och träffa Sara, hade också velat höra om prioriteringar och filmspelningsfakta... *bankar huvudet i tangentbordet*

    Min revy: http://thenerdbird.se/2015/march/cirkeln-2015-2.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle gärna se andra och tredje filmen i serien om det blir en trilogi av det hela. Kul att se hur de utvecklas, även om de inte blir några nya Egwenes...

      Trist att du missade träffen. Det var jättetrevligt att fika med gänget och Sara. Vi satt kvar en lång stund och en massa olika ämnen hanns behandlas.

      Radera
    2. Jaja, kanske nästa gång! =-O

      Radera