söndag 15 mars 2015

Natural Born Killers (1994)




Vad lustigt, ännu en film om ett förälskat par som har ett möte med våldet. Och precis som med favoriten "True romance" är denna film, "Natural born killers", skriven av Quentin Tarantino. Därmed kan vi roa oss med att jämför hur olika regissörer tagit sig an materialet från Tarantino. Tony Scott gjorde "True romance" till sin egen, han ändrade på den brutna tidslinjen som Quentin ville ha och han skrev om slutet (till det perfekta slutet som till och med Quentin till slut insåg). "Natural born killers" däremot är gjord av Oliver Stone. Usch, det är inte en favorit hos mig. Jag har också hört genom djungeltrummorna (ehh, det var du Steffo det!) att Quentin inte gillade vad Stone gjorde med hans historia om Mickey and Mallory.

Mickey and Mallory... Clarende and Alabama, Sailor and Lula, Bonnie and Clyde, Kit and Holly... Det finns många filmiska kärlekspar som reser mot våldet. Jag önskar att vi fått se denna film regisserad av Tarantino. Grundelementen finns ju där. Trots Oliver Stones patetiska regi har filmen en massa höjdpunkter. Stone är som en stenhuggare som försöker knyta flugfiskesländor. Stone är som en äldre man som försöker vara ungdomlig. Han gör "Natural born killers" cool som han tror att en cool film ska vara, men det är tydligt att han inte har en aning om vad han håller på med.


Filmens bästa scener är otroligt bra. Inledningsscenen på the diner är kanske inte i klass med diner-scenen i "Pulp fiction", men den är jättebra. Hela slutet med upploppet på fängelset är bra. Woody Harrelson är i sitt esse i intervjun. Även Juliette Lewis får en scen som påminner mig lite om scenen mellan Patricia Arquette och James Gandolfini i "True romance". I denna film är det Tom Sizemore som spelar rollen som våldsam man. Han får dock vad han förtjänade...


Robert Downey Jr är för mig alltid ett dragplåster till en film, men i denna är han svag. Jag stör mig på hans australiensiska dialekt. Varför i hela friden ska han vara en aussie? What's the point?


Kul att se Hank Moodys agent Charlie Runkle i en liten roll som nyhetsproducent...

Tyvärr överväger det negativa. Oliver Stones pompösa tendenser exploderar i "The Wall"-influerade animerade scener som är helt värdelösa i en film som denna. Satiren över massmedias blodstörst är smärtsam övertydlig. Under filmens inledande "titles sequences" fick mig att tänka på "A clockwork orange". Han hade verkligen höga ambitioner med denna film den gode Oliver.


Måste avsluta med något positivt. Det är sedan gammalt. Jag gillade musikvalen! Mycket bra musik. Vi fock höra både Peter Gabriels "The rhythm of the heat" och Lou Reeds "Sweet Jane". Najsigt!

Jag ger "Natural born killers" tre missed opportunities av fem möjliga.

Betyg: 3/5

6 kommentarer:

  1. Efter att ha läst dina text och alla invändningar trodde jag på max en tvåa i betyg. Men du fann även flera positiva saker med filmen. Själv gillar jag inte denna nämnvärt. Gillade bl.a. inte huvudpersonerna minns jag. Har ingen text att länka till, men en tvåa, max stark tvåa vet jag att jag gett den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillade Woody Harrelson riktigt mycket. Han är stenhård i denna. Topparna är höga men dalarna är djupa. Alldeles för ojämn för att funka perfekt, m,en den har något...

      Radera
  2. Återigen, en film som jag minns som bra men som jag inte sett sedan det begav sig. Även NBK skulle vara lite rolig att återbesöka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är såpass annorlunda att den säkert kan vara trevlig att återse. Ser fram emot revy!

      Radera
  3. Länge sedan jag såg den, men jag minns att jag gillade den skarpt!

    Denna kom ju innan Tarantino gjort film i egen regi (och True Romance hade jag inte sett innan denna filmen).
    Och musiken! NIN äger! :)


    Men efter att ha läst din revy är jag tveksam om jag vill se om den och smutsa ner minnet av den...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan tänka mig att denna var cool när den kom ut. Vi var ju själva yngre också. Typ 20 år eller något sådant.

      Den kan vara värd att ses om, men om man vill våra en nostalgikänslan kanske bättre att låta bli! :-)

      Radera