lördag 14 mars 2015

Wild At Heart (1990)




David Lynch har en förvirrande ojämn kvalité på sina filmer. Fullpoängare som "Mulholland drive", "The straight story" och "Lost highway" blandas med filmer som "Eraserhead" och nu denna "Wild at heart". Han kör på med sin absurda cinema och det funkar bra när det finns något spännande i botten, men när grundstoryn inte är så värst intressant blir det mest filmiskt poserande.

"Wild at heart" påminner mig om "True romance" (1993) skriven av Quentin Tarantino och regisserad av Tony Scott. "True romance" är en klockren femma för mig, "Wild at heart" not so much.


Båda filmerna handlar om ett ungt förälskat par som åker på road trip med våld som slutdestination. Skillnaderna mellan filmerna är dock många... "True romance" är bättre inom allt;
Karaktärer: Clarence och Alabama över Sailor och Lula
Skådespelare: Christian Slater och Patricia Arquette över Nicholas Cage och Laura Dern
Våldet, feelingen och stämningen är bättre i "True romance"
Romansen: Clarence och Alabama 4 ever!
Biroller; Dennis Hopper, Brad Pitt, Christopher Walken, Val Kilmer och James Gandolfini  över Harry Dean Statnton, Willem Dafoe, Diane Ladd och Isabella Rossellini.
Framför allt är de karaktärer som birollsinnehavarna spelar i "True romance" klart mer underhållande än de i "Wild at heart".


Jag har svårt att falla för Sailor och Lula's romans och om man inte köper den tror jag att denna film faller platt till marken. I alla fall för mig.

En av filmens starka karaktärer är Lula's mamma Marietta Fortune (coolt namn). Hon spelar över något enormt. Hur mycket jag än skulle vilja älska karaktären funkar det inte för mig. Hon driver ju hela filmens handling framåt och är därmed en av filmens viktigaste figurer. Men det är för absurt för mig. Det känns som att varken hon eller Lynch haft en regissör i rummet som kunnat kontrollera galenskapen. För mig blir det överspel och i detta fall så oäkta att jag inte kan ta karaktären på allvar.



Laura Dern som Lula... Vad är hennes agenda egentligen? Hur har Lynch regisserat henne? Hon är inte bra här. Nicholas Cage gör bättre ifrån sig, men det är kanske givet med den snygga ormskinnsjackan. samt att han får citera och imitera E lite titt som tätt.

OK, det fanns ju någon anledning att jag inte sett denna film tidigare. Jag hade aldrig en bra vibb inför filmen och nu kan jag konstatera att min magkänsla var korrekt.

Jag ger "Wild at heart" två Audreys av fem möjliga.

Betyg: 2/5


10 kommentarer:

  1. Visste du att det är Laura Derns mamma som spelar Laura Derns mamma? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu när du säger det ringer det en svag klocka någonstans, men det var inget jag tänkte på under filmen. Ingen av dem är någon favorit... Sådan mor, sådan dotter i detta fall! :-)

      Radera
  2. Gillade inte heller denna. Det enda jag minns som positivt så här i efterhand var Willem Dafoe ;)

    Wild at Heart är en given tvåa i betyg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här har vi samsyn! Hi5 på den.

      Radera
  3. Spelar inte alla över i den här sörjan? ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, du kommer ihåg helt rätt. Hela filmen är vrickad. :-/

      Radera
  4. Tror att det här kan ha varit den första Lynch jag såg och jag tyckte mycket om den då men har inte sett om sedan dess. Kanske jag skulle tycka bättre om Sailor och Lula eftersom Clarence och Alabama inte riktigt var min grej? Men vuxensagor är ju bägge filmerna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket möjligt att du skulle gilla Sailor och Lula mer! Gillar du överspel?

      Radera
    2. Jag anar en mycket ledande fråga :)

      Radera
    3. Inte mer ledande än deras överspel! :-D

      Radera