tisdag 31 mars 2015

Decennier: Sammanfattning av 90-talet



Vi börjar närma oss slutet på detta långa projekt. Ljuset syns i tunneln. Med 90-talet i fokus tog jag chansen att se "ikapp" en del kända regissörers filmer, men också se filmer från genrer som jag tidigare inte besökt så mycket. Det blev hela 23 filmer denna gång vilket tillsammans med 70-talet är en högstanotering. Redan i maj månad kommer vi avsluta projektet med 00-talet. Vi får väl se om toppnoteringen om 23 filmer står sig då...


För 90-talet blev det en hel drös med kända regissörer. Vad sägs om; Scorsese, Lynch, Ang Lee, Linklater, Coen brothers, Wachowski brothers (på den tiden var de det), Jamrusch och den polske auteuren Kieslowski? Mycket gott. Mums.

Jag inleder med priser och avslutar med den sedvanliga topplistan...

Fripps Filmrevyer Awards

Bästa musik

De nominerade är:
Wild at heart
Natural born killers
Trois couleurs: bleu
Trois couleurs: rouge
Whisper of the heart


Två filmer använde sig av musiken i filmen på ett extraordinärt sätt. Musiken vävdes in i handlingen helt suveränt. De två filmerna är Kieslowski's Blåa filmen med ett nytt stycke av vapendragaren Zbigniew Preisner samt Studio Ghibli's Whisper of the heart där countrylåtern Take me home country road dubblerades.

Vinnare: Trois couleurs: bleu


Bästa manliga skådespelare

Nominerade:
John Goodman (Barton Fink)
John Turturro (Barton Fink)
Woody Harrelson (Natural Born Killers)
Kevin Kline (The ice storm)
Jean-Louis Trintignant (Trois couleurs: rouge)

Vinnare: Woody Harrelson


Största besvikelse Robert Downey Jr (Natural born killers)


Bästa kvinnliga skådespelare

Jennifer Tilly (Bound)
Sigourney Weaver (The ice storm)
Joan Allen (The ice storm)
Juliette Binoche (Trois couleurs: bleu)
Irène Jacob (Trois couleurs: rouge)

Vinnare: Juliette Binoche


Hedersomnämnande för decenniets "scene stealer": Allison Janney (The ice storm)


Bästa regi

Nominerade:
Richard Linklater (Slacker)
Ang Lee (The ice storm)
Kieslowski (Trois couleurs)
The Coen brothers (Barton Fink)
The Wachowski brothers (Bound)

Vinnare: Kieslowski




Och nu topplistan...

Men först en soluppgång från Whisper of the heart.







Decennier the 90's Topplistan




23. Goodfellas (Martin Scorsese)

Sa jag att den var tråkig? Tråkig.



22. The lion king (Disney)

Klart underpresterande Disney-rulle. Mäktig? Nej, tråkig faktiskt.



21. Wild at heart (David Lynch)

"Hit or miss"-Lynch slår till med en miss. När hans filmer är som bäst är de udda karaktärerna kryddan som gör anrättningen perfekt. Här verkar de vara huvudpoängen vilket inte funkar lika bra.



20. Night on Earth (Jim Jarmusch)

Episodfilm. En episod av fem var ok, underkänt.



19. Proof (Jocelyn Moorehouse)

En blind och olycklig Hugo Weaving, en glad Russell Crowe och en mystisk kvinna däremellan.



18. Kikujiro (Takeshi Kitano)

Fin historia slaktad av frenetisk regissör.



17. Buffy the Vampire Slayer (Fran Rubel Kuzui)

Ett frö sås här som kom att skördas senare. Campy fun.



16. Hearts of darkness: a filmmaker's journey (George Hickenlooper)

Nej, dokumentären var inte bättre än filmen vars inspelning den handlar om.



15. Chungking express (Wong Kar-wai)

Vackert och mystiskt. Men oförståeligt.



14.Following (Christopher Nolan)

Christophers Nolans första film. Han var pretto redan då.



13. Hard eight (P. T. Anderson)

Paul Thomas Andersons första film. Han var pretto redan då.



12. I know what you did last summer (Jim Gillespie)

Kul film. Härligt ryslig och sköna miljöer.



11. Natural born killers (Oliver Stone)

Höga toppar och djupa dalar. Manus och skådespelare hade varit värda en bättre regissör.



10. Trois couleurs: blanc (Krzysztof Kieslowski)

Hysterisk historia. Så roligt att jag ler flera gånger.



9. Barton Fink (The Coen brothers)

Bröderna Coen's lägstanivå är hög. En habil insats. John Goodman är hysterisk och därmed underhållande.



8. Slacker (Richard Linklater)

Richard Linklater leker med tiden i denna realtidsfilm om en dag i Austin, Texas.



7. Scream 2 (Wes Craven)

Skrik och popkulturella referenser galore.



6. Trois couleurs: rouge (Krzysztof Kieslowski)

Vackert om omöjlig och möjlig kärlek.



5. Bound (The Wachowski brothers)

Wachoowski's debutfilm och de visar upp talang. Jennifer Tilly en klar favorit.



4. Princess Mononoke (Hayao Miyazaki)

Miyazaki's magiska och episka berättelse om människan mot naturen.



3. The ice storm (Ang Lee)

Otroligt kall men bra drama från välbärgad förort. Tidigt sjuttiotal.



2. Whisper of the heart (Yoshifumi Kondô)

Fantastisk berättelse om en stark liten tjej. Humanismen. Om du lyssnar noga...



1. Trois couleurs: bleu (Krzysztof Kieslowski)

Vackert. Sorgligt. Frigörande. Blått. Musiken.


Min decennierbroder Christian har också kämpat väl under månaden. Kolla in hans sammanfattning här.

6 kommentarer:

  1. Kul att se Scream på topp tio. Och även om jag tycker att Bleu har tappat lite kan jag absolut hålla med om att Presiners musik är svårslagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mycket svårt att ranka filmerna för denna decennier-månad... Jag ser redan nu några filmer jag skulle flyttat på där någonstans mitt i listan.

      Scream är för härlig. Alltid ett plus med filmer som har en stor portion humor...

      Radera
  2. Varje årtionde har varit intressant och jag ser alltid fram emot nästa! ;) Tack för denna månad!

    Följande filmer hade jag sett tidigare:

    Goodfellas - Mycket bra, en favorit. Femma.
    The Lion King - Inte alls pjåkig, men ingen favorit. Stark trea.
    Wild at Heart - Ingen av Lynchs bättre. Tvåa.
    Chungking Express - En av WKW:s bättre. Stark trea.
    Following - Väldigt länge sen jag såg den, men helt ok debutfilm. Trea till stark trea.
    Hard Eight - Gillade den mer första gången jag såg den, men klart bra debut. Svag fyra.
    I Know What You Did Last Summer - Oj, det var inte igår man såg denna. Tvåa?
    Natural Born Killers - Hade svårt för denna, men länge sen jag såg den. Stark tvåa/svag trea.
    Trois couleurs: Blanc - Svagare än blå, bättre än röda som jag minns det. Trea.
    Barton Fink - Minns att jag var besviken på denna, kanske värd att se om? Trea.
    Scream 2 - Minns faktiskt inte vad jag tyckte. Men förmodligen helt ok. Trea?
    Trois couleurs: Rouge - Svagast i trilogin som jag minns det, men ändå ok. Svag trea.
    Bound - Klart trevlig film som funkar även vid omtitt. Fyra.
    Princess Mononoke - Minns bara att jag tyckte den var medelmåttig. Trea.
    The Ice Storm - Denna gillar jag som du vet. Värd att se om ;) Fyra.
    Trois couleurs: Bleu - Håller med om att den är bäst i trilogin. Är kanske lite snål med mitt betyg. Stark trea.

    Ej sett tidigare:

    Night on Earth - Jarmusch är ingen favorit och denna är jag inte sugen på.
    Buffy the Vampire Slayer - Ej sett serien så denna lockar inte.
    Whisper of the Heart - Utan tvekan den mest intressanta av de jag inte sett. Denna ska jag försöka se.

    Gemensamma filmerna:

    Proof - Tyckte det var en klart intressant film och jag blev iaf nöjd. Stark trea.
    Kikujiro - Håller med om att Kitano sänkte denna, men hade ändå en del värme. Trea/stark trea.
    Hearts of Darkness: A Filmmakers Apocalypse - Gillade denna. Bra val! ;) Svag fyra.
    Slacker - Aj aj, denna tyckte jag var svagast. Rolig idé, men för svag handling och amatörmässig. Tvåa.

    Förresten, vilka av de jag skrev om hade du sett tidigare? Kommentera gärna inne hos mig om du vill ;)

    Nu tar vi nya tag med 2000-talet. Vi har fem gemensamma filmer att se fram emot och en massa annat trevligt när vi avslutar Decennier. Kommer kännas tomt, men det finns mycket kvar att glädjas över :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett megaprojekt som snart går i graven. Bara ett decennium kvar! Kul projekt att köra ihop. Tack för sällskapet hela vägen! :-)

      Radera
    2. Detsamma. Hade inte varit lika kul att göra det ensam!

      Radera