onsdag 15 januari 2014

The Wolf Of Wall Street (2013)



Jordan Belfort: Sell me this pen!

Jag var glad över valet av film för denna månads filmspanarträff. Det är mer givande för mig att vi skriver om välkända filmer som vänner, kollegor och alla andra också är intresserade av. Svåra och/eller okända filmer tycker jag att vi kan lämna åt filmfestivaler, decennier-projekt eller liknande.


Men även om jag var nöjd med filmvalet var det däremot inte riktigt sannolikt att jag skulle gilla filmen vi skulle se, The wolf of Wall Street. Den bestod av tre ingredienser som jag normalt sett inte är så förtjust i "at the movies"; Martin Scorsese, Leonardo DiCaprio och BOATS (based on a true story).

Döm om min förvåning då detta var en av de mest underhållande filmerna jag sett på bra länge. Detta är den bästa filmen från Scorsese jag sett. Jag älskade filmen. Halleluja.

Matthew var med alldeles för lite
Men ta mig tusan, Martin Scorsese har gjort en underhållande film med humor, nakenhet och en svinig Leonardo. Jag väntade mig det sedvanliga från duon, bombastiskt, tråkigt, pretentiöst och allt för seriöst. När Jordan Belfort (Leronardo DiCaprio) snortar kokain ur anuset på ett lyxfnask i inledningen av filmen hajjade jag till chockad över scenens brutalitet i all dess enkelhet. "Vänta nu, var det politiskt korrekt verkligen?". "Nej, sannerligen inte! Tjohoo!". Tänkte jag för mig själv och sedan var det bara som att åka med på "the ride". Rakt ner i Sodom och Gomorra. Rakt ner i den svettiga, knarkade och kåta värld som skapas av filmens 28-åriga finansbrottslingar med extremt mycket pengar. De svinar som bara pojkar med allt för mycket pengar kan göra. De kastar dvärgar på måltavla, knarkar som maniacs och ligger med kopiöst mycket kvinnor, både horor och alla lycksökande som samlas likt bin runt honungen.


Jag har inte egentligen något emot DiCaprio, jag tycker bara att han oftast spelar tråkiga roller, och allt som oftast är det för pretentiösa roller. Men här släpper han loss på ett sätt jag inte sett honom göra förut. Och ingen kan förneka att han har en otrolig karisma på duken. Den behövdes för att göra Jordan trovärdig. Det är som att han spelar huvudrollen i en Kevin Smith-film helt plötsligt. I en sådan film hade sexscener och knarkande inte varit lika upprörande eller oväntat. Det är just när duon Scorsese och DiCaprio gör detta som jag börjar dra på smilbanden. Det är så överraskande och därmed bra.


Filmen är lång, en del säger säkert att den är för lång, men jag satt bara och njöt hela tiden och filmen var över i ett nafs. Den har många framtida klassiska scener. Kokainsnortet i anus, dvärgkastning, Jordan och Naomi (Margot Robbie) i barnrummet, Jordan rinner nerför golfklubbens trappa, Jordan och hans far Mad Max diskuterar "the bush", flygresan till Schweiz, Jordan på lunch med Mark Hanna (Matthew McCounaghey), Jordans tysta konversation med den schweiziska bankdirektören, Donnie's (Jonah Hill) vita tänder, Donnie's 80-talsskjorta och så vidare. Och i slutändan var ju Margot Robbie's nakenscen ensam värd den dyra biobiljetten!


Sensmoral ropar du frågande nu. Tja, måste ALLA filmer vi ser vara moraliska? Måste alla filmer vara små uppfostringslektioner i vad som är rätt och fel enligt någon mittenfåra i ett gudsfruktande land? Var Jordan och hans muntra pojkar svin? Javisst, det är ju just det som gör dem så kul att beskåda. Knarkandet är ju inte så bra, men deras ekonomiska bedrägerier? De gjordes bara för att de kunde göras. Systemet är så ruttet och tillåter de handlingarna.

Skjortan!
Vita tänder!
Denna film måste ses om så snart den kommer ut på dvd. Kan det vara det senaste decenniets bästa citatfilm? Kan den vara lika underhållande vid en andra titt? Kan den bli ännu roligare? Detta var den "fina" filmregissörens svar på 2013 års mest missförstådda film Spring breakers.

Allt är en fantasi, baby. En fantasi om den amerikanska drömmen. Scarface on repeat, y'all.

Jag ger The wolf of Wall Street fem rakade sköten av fem möjliga.

Betyg: 5/5





Hur upprörda blev filmspanarna? Är de arga? Eller glada som jag?

23 kommentarer:

  1. Yeah, en fullpoängare! Fasiken vad kul att du gillade den SÅ mycket! Men jag håller med, tre timmar film har nog aldrig svischat iväg fortare än såhär :)

    En liten sak... Jordan snortar inte kokain ur hennes bakdel, han blåser IN kokain just precis där. Jag vet dock inte om det gör scenen mer eller mindre häpnadsväckande ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ROFLade lite åt det med. Låter väldigt avancerat att snorta ur. Var folk på slashfilmcast som tolkat det så också.

      Håller helt med angående DiCaprio. Ett befriande lyft från prettorollerna.

      Radera
    2. Japp det här var en helt galen film. Den där stjärtscenen ja. Jag har för mig att han både snortar från och blåser in kokain i baken på tjejen. Ska tydligen funka väldigt effektivt att ta kokainet via de nedre regionerna. Det är beskrivet av bland andra Bret Easton Ellis...

      Radera
  2. Underbart!
    Världen behöver fler sådana här rullar som tar udden av det politiskt korrekta!
    Som jag skrev hos Fiffi; ska ses inom kort och era betyg, speciellt DET HÄR..låter ju som rena halleluja! Och jag som dessutom gillar Scorsese...OCH Leonardo! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att den motsvarar dina förväntningar. Mina var låga. Vänta dig bara inte en Scorsese typ Raging Bull!

      Radera
  3. Jag håller inte med dig om det där med filmval. Jag älskar att bli ivägdragen på någon liten smal film som jag absolut inte skulle ha sett annars. Det är sånt som vidgar vyerna! Eftersom jag bor i en mindre stad med ett mycket mindre utbud är det ju kul att passa på att se sånt som inte kommer till oss.
    Men det är också kul att bli ivägdragen på blockbusters som jag inte heller skulle se. Även om det ibland visar sig vara riktigt uselt, såsom After Earth, kan det ge upphov till en hel del roliga diskussioner. Så fram för en blandning! Det är därför det är så bra att det är olika som står för valet varje gång. Det borgar för en spännande mix.

    Och själva filmen? Ja, där står vi definitivt i samma läger. Jag älskade den också. Oerhört rolig på ett mörkt sätt. Jag är övertygad om att jag kommer att se om den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmval generellt sett är det givetvis bra med mix. Jag tänker dock på filmspanarfilmerna som vi skriver gemensamt om. Då får vi antagligen mer spridning på våra texter i och med att vi länkar till varandras texter. Vid dessa tillfällen tycker jag det är bättre att vi väljer filmer som så många som möjligt är intresserade av att läsa. Jag vet inte om du förstår vad jag menar, jag kanske är allt för otydlig?

      Radera
    2. Nej, jag tror inte jag missförstår dig. Jag tycker bara annorlunda. Jag tänker inte så mycket på vad folk tycker är roligt att läsa om. Jag utgår från vad som är roligt att se och skriva om. Och jag tycker det är roligare om inte bara blockbusters, som jag lika gärna kan se hemma i Uppsala, blir filmspanarfilmer, utan även smalare filmer, som jag inte annars har så stora möjligheter att se. T ex var ju den nigerianska filmen en höjdarupplevelse, något man annars inte skulle gå på. Inte jag i alla fall. Men som sagt: jag vill inte ha smalt varje gång och inte brett varje gång heller. Jag vill att filmspanarfilmerna ska vara varierade för det ger roliga och varierade diskussioner.

      Radera
    3. Ok, då förstår vi varandra i alla fall. Men tycker olika. Såvitt jag kommer ihåg var snacket om den nigerianska filmen bra mycket kortare än de om storfilmer som The wolf..., Prometheus (sågs ej tillsammans men alla hade sett den), The Avengers eller till och med After Earth...

      Radera
  4. Hahaha, måste bara älska din text och att du verkligen gottar dig i allt det smaskiga. Vissa gånger blev det nästan för mycket, men underhållningsfaktorn var sannerligen hög. Länge sen man såg en tre timmar lång film som funkade rakt igenom.

    Och visst vill man se om den. När det blir är en annan fråga, men en omtitt känns given.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, tackar och bockar. Det smaskiga var mer smaskigt än brukligt, nästan för mycket. Görgött! :-D

      Radera
  5. Så det krävdes alltså bara lite kokain och kvinnobakar för att duon Martin-Leo skulle få din röst ;) Men när det gäller Leo, blir han en dålig skådis för att hans roller i vanliga fall är trista eller blir de trista för att han är en dålig skådis, tycker du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nonono, det krävdes mycket kokain och många kvinnobakar! Hehe.

      Leo, mest det första dvs tråkiga roller. För han är väl inte dålig? Sannerligen ingen Matthew McConaughey, men han är stabil. Han ger mig dock inget extra bonus. Han är inget mer än stabil, och det gör att det finns lite av det andra i min bild av honom också, dvs att hans tråkighet drar ner lite.

      Leo har sin pojkaktiga charm, men vill man ha det kan man lika gärna välja Matt. Leo har också karisma på duken, men vill man ha det kan man lika gärna välja Tom.

      Radera
    2. Efter en snabb titt på IMDb är jag nästan beredd att ge dig rätt -- Leos roller har i många fall varit stabila men kanske inga som direkt fastnat om man nu inte älskade Titanic. Trots det har jag alltid gillat honom av någon anledning. Tyckte han var väldigt bra i The Aviator, men även där kan jag förstå om man tyckte att rollen som Howard var lite trist.

      Radera
    3. Vilken av filmerna tycker du mest om då? The aviator eller The Wolf?

      Radera
    4. Jag _tror_ att jag fortfarande tycker The Aviator är bättre om än inte riktigt lika sprudlande. Men skulle egentligen behöva se om och nu är det ju sportfilmer som gäller ;)

      Radera
    5. Oj, ser du The Aviator som en sportfilm? Är det udda? Nåja, det finns så många bra sportfilmer att välja på så... :)

      Radera
    6. Slarvigt uttryckt av mig, även om man väl iofs skulle kunna se The Aviator som en film som till viss del handlar om flygsport. Jag menade att jag skulle behöva se om The Aviator men att jag inte hinner just nu eftersom jag är mer fokuserad på sportfilmer. Alltså mer "riktiga" sportfilmer än The Aviator.

      Radera
    7. Ahh, såklart. Du skrev klart och tydligt, det är jag som läser snett. Lycka till med sportfilmerna. Ett tips är "The blind side"!

      Radera
  6. Härlig text och skönt att se en femma och den digitale Henke igen.

    Som du konstaterar, vilken mängd scener det finns som är klassiker redan nu. I mitt huvud har jag höjt filmen till en fyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, han lurar alltid i vassen!

      En stor hög av klassiska scener. Mycket trevligt.

      Men du det är väl bara att jacka upp betyget på bloggen också! :-D

      Radera
  7. Vilken fantastisk film! Inte en sådan man tänker "hur ska det gå?" utan mer en åktur i 190 som man aldrig vill ska ta slut. Så många sköna oneliners, som jag redan glömt. Måste se om den snarast!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den fantastisk! Vi är med på samma åktur, du och jag! :-)

      Radera