tisdag 6 januari 2015

Guardians Of The Galaxy (2014)


Marvel har verkligen lyckats med det flesta av sina filmer den senaste tiden. The Guardians of the Galaxy var dock något annorlunda. Jag visste inte vad jag skulle vänta mig. Var det en komedi? Var den bra eller dålig? Oklara signaler från internet. Nåväl jag har till slut sett filmen och... My gosh vilken kul film! Detta var en störtskön äventyrskomedi från en galax långt långt bort.

Fem konstiga typer bildar det skönaste gänget busar sedan besättningen på Serenity senast syntes på duken. Ett träd! Groot. En gnagare eller var det en apa? Till det en utomjording som såg ut som en av det kvinnliga könet, en muskelknutte och en spellevink till ledare.


Detta låter som en soppa och det var det kanske. Jag kan till exempel inte för mitt liv dra mig till minnet vad det var för dyrgrip de jagade under hela filmen. Någon form av energikälla tror jag det var.

Nej, det är inte allvaret eller ens "realism" (inom filmens egen logik) som gäller här. Detta är "pure fun". Jag kan bara hylla filmen som något som liknar en "minor" Joss Whedon. Det visade sig också att filmens regissör är en privat vän till Joss. Han heter James Gunn och han har gett namn åt en av karaktärerna i Whedon's tv-serie Angel. Joss har nog hjälpt sin vän lite med manuset, säkerligen delar av dialogen i alla fall. Var där inte till och med en scen i filmen som påminde ganska mycket om scenen i Serenity då Mal håller tal till besättningen och avslutar med "So no more runnin'. I aim to misbehave."?


Ok, vad blir det för något betyg till en film som denna då? Underhållningsvärdet pekar på en fyra men jag har nästan glömt hela filmen trots att det bara var cirka två veckor sedan jag såg den. Inte så bra. Jag ger den en stark trea men med en "bullet" så att den kan jackas upp när jag ser om den nästa gång.

Betyg: 3/5


12 kommentarer:

  1. Jag förväntar mig en uppjackning! Lätt!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag blev inte direkt förtjust i denna, men så är det inte riktigt min genre ;)

    Så här skriver jag om Guardians of the Galaxy.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja fast jag gillade filmen. Den har charm och är en riktigt trevlig popcornrulle. Stark trea! Grötig handling håller jag dock med om! Det var kanske därför jag hade svårt att komma ihåg detaljerna från filmen? Lite som med The Grand Budapest Hotel alltså! :)

      Radera
    2. Haha, fast TGBH somnade du till när vi såg den på bio ;) Fast den kanske inte satte sig vid omtitten heller?

      Radera
    3. Nej, andra gången jag så TGBH på bio satte den sig inte lika bra som jag hoppats då heller. Damn! Den är rörig, onödigt välfylld skulle jag säga. Men jag somnade i alla fall inte! :-D

      Radera
  3. Tror jag gav ett högre betyg men inser att jag glömt bort mycket (och skrev väl i ärlighetens namn inte en särdeles utförlig text). Ska bli intressant att se om den håller vid ev omtitt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror säkert att den duger bra för omtitt. den har en massa charm och säkert en hel del innehåll som man kanske inte uppfattade vid första titten.

      Men när jag inser att jag inte kommer ihåg filmen är det ett dåligt tecken. Jämför med The Avengers t.ex. som jag kunde komma ihåg, scen för scen, lång tid efter jag såg den.

      Radera
    2. I det avseendet påminner The Avengers och Guardians väldigt mycket om varandra för min del :)

      Radera
    3. Ouch, how dare you, madame? ;-)

      Radera
    4. "How dare you". Överanvänt uttryck det där. ;)

      Guardians? Nja, jag är skeptisk.

      https://jojjenito.wordpress.com/2014/08/25/guardians-of-the-galaxy-2014/

      Radera
    5. How dare you!

      LOL. Nåja, du och jag hade väldigt liknande syn på filmen inser jag nu. Men jag gav den lite högre betyg.

      Radera