torsdag 8 januari 2015

The Lego Movie (2014)



Benny: Please disable the shield systems.
Computer: Of course. There are no movies in your area with that title.

The lego movie är riktigt kul. Det kändes som att den hade ett skämt i varje bildruta. Minst! Den var så full av popkulturella referenser att jag inte hann med. När jag kopplat ett skämt hade nästa skämt redan avhandlats. Det kändes som att jag låg efter mest hela filmen. Ibland är klockfrekvensen lite lägre...


Detta är helt klart en film som måste ses om. Den är en satir över konsumtionssamhället. Glöm inte instruktionsboken! Den driver också hejdlöst, men kärleksfullt, med en massa film- och seriehjältar med Batman själv i spetsen (rösten!). Filmen är full av superlustiga sånger... Everything is awesome!


Men jag blev så trött. Total over load i hjärnan. Filmens twist var dock helt klart kul och lite gullig. Jag älskade sista scenen.

Duplo: We are from the planet Duplo, and we're here to destroy you.
Emmet: Oh, man.

Jag ger The lego movie tre Dubbledores av fem möjliga.

Betyg: 3/5


10 kommentarer:

  1. Jag gillade också den här även om det blev lite av samma overload som i Scott Pilgrim. Men jag uppfattade den inte så mycket en satir över konsumtionssamhället. Lord Business var mer döpt så eftersom han var "all business and no play"...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var andra saker än Lord Business som gjorde att jag skrattade gott åt satiren över vårt konsumtionssamhälle. Inte minst hans instruktionsbok över hur man ska bli glad (eller vad det nu var). Eller alla figurer i Lego vilket är en sak i sig, konsumtionen av Lego...

      Drink over-prices coffee!

      Radera
  2. Mja, jag kopplade inte specifikt till konsumtionssamhället utan en mer generell samhällskritik där konsumtion ingår som en del. Mer en kritik mot tanklös likriktning i så fall skulle jag nog säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filmen är ju fylld till bredden med skämt och kommentarer om livet till höger och vänster. Jag upplevde att de lät konsumtionen få en släng av sleven också. Men det var kanske fel.

      Radera
    2. Mja, fel och fel, jag ser det gärna som att det är fullt tillåtet att ha olika uppfattning av en film. Dessutom verkar vi inte tycka så olika ;)

      Radera
    3. Så vi tvingas till "agree to almost agree" då'rå? :)

      Radera
  3. Såg denna igår och blev tämligen besviken.
    En enda lång reklamfilm för LEGO.

    Fortfarande en OK film dock, men levde inte upp till hypen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ok till ganska bra, någonstans däremellan, men den levde inte upp till hypen... Såg en recensent i USA som har den som nr 1 från 2014...

      Reklam och reklam, man hade väl inte trott att den skulle vara emot LEGO direkt... eller?

      Radera