torsdag 29 januari 2015

Live Free Or Die Hard (2007)



Den fjärde filmen kom hela 12 år efter trean och nu har Kate Beckinsale's man Len Wiseman regisserat. Man har också låtit McClane blivit äldre. John är en vanlig "detective" i New York, om än som vanligt ett irritationsmoment för sina överordnade. Filmen inleds med att John håller på att stalka sin dotter och vi får en ganska uppfriskande start då hon skäller ut honom efter noter. Sedan får han i uppdrag att hämta upp datahackern Matt Farrell spelad av Justin Long. Han är en av de mest charmiga  unga vuxna skådespelarna som finns idag och jag har gillat honom ända sedan hans dagar i tv-serien "Ed". Denna film blir till en variant av buddie movie som funkade så bra med trean, men nu är det mer en fader-son relation mellan John och Matt. Just det ja, fader-son gjordes redan här i fyran. Man hade inte ens behövt göra femman!

När jag såg denna film på bio blev jag störd på den absurt dåliga scenen med John McClane i en långtradare mot ett jaktflyg. Jag tryckte att filmen var bra till dess men att den dog där och då. Jag hade också för mig att det var runt mitten av filmen. Nu när jag såg om filmen visar det ju sig att den scenen kommer väldigt sent i filmen, det återstår mindre än 15 minuter av filmen, och scenen var dessutom inte alls lika störande längre. Den är dålig men kort och har ingen större bäring på filmen. Jag kan bortse från den mer nu än jag gjorde när filmen sågs på bio.

Därmed blev detta en stor positiv överraskning. Det mesta med denna film är mycket bra! Fasen vad kul att bli positivt överraskad av en film som man redan sett en gång. Jag gillar skurkarnas plan, cyberattacken, Justin Long och Bruce Willis sköna personkemi, Kevin Smiths underbara birollsfigur och mycket mer.



1. The bad guys

Tyvärr är huvudskurken en mesig typ. Filmen hade vunnit på att ha en bad ass i hans roll. Timothy Oliphant må ha ett lustigt namn men fasen vad icke hotfull han var.

Gött ändå med europeiska skurkar. Fransmän denna gång, va?

Däremot hade Gabriel en bra side kick i Maggie Q som spelar Mai Linh. Bra karaktär.




2. The scam

Hela grejjen är en hämd för att Gabriel blivit förnedrad och sparkad från de amerikanska myndigheterna. Hämnd är alltid ett bra motiv. Men det är långsökt som fan.



3. The location

Östra delen av USA, Washington DC, Baltimore osv,.. Tja, man kan knappast påstå att denna "Die Hard"-film utspelas på en liten begränsad plats. Helt ok ändå, men det adderar inte till filmens helhet.


4. John's buddies

John och Matt är et störtskönt par. Jag gillar deras dynamik jättemycket och håller duon som starkare än John och Zeus till och med. Sen älskar jag Kevin Smith's Warlock, Frederick Kaludis. Dessutom har vi en vuxen dotter till John och Holly, Lucy Gennaro McClane. Hon spelas bra av Mary Elizabeth Winstead (ni vet från "Scott Pilgrim vs. The World")





5. Bugging John

Nej, inte mycket i denna del heller, även om både John och it-polisen Bowman irriterar sig som fan på Homeland Security-folket som kommer och vill ta över.


6. Something good

Alla scenerna med Kevin Smith var guld. Introscenen med Matt Farrell (attacken på hans lägenhet) var av Bourne-kvalité.


7. Something bad

Framför allt den absurda scenen med attackflyget. Svindålig scen som gav mig en fadd eftersmak vid första titten. Dess dålighet har lyckligtvis bleknat lite denna gång. Slutet blir lite av de så vanliga stå och peka med pistoler när skurken håller en gisslan framför sig som sköld. Men man måste ändå gilla att John skjuter skurken genom sin egen axel. Bad ass!





8. Trivia

"In the beginning credits when Kevin Smith's name comes on the screen. The "m" in smith disappears and you see "Sith" for a few seconds paying homage to Kevin Smith's love of all things Star Wars which also reflects in his character in the movie."

"Britney Spears auditioned for the role of Lucy McClane."

"The French title translates as "Die Hard 4.0: Return to Hell"."


9. The quotes


Matt Farrell: You just killed a helicopter with a car!
John McClane: I was out of bullets.




Betyg: 4/5


14 kommentarer:

  1. Jag minns också denna film som att den bjöd på extremt keckig CGI bitvis. Det är typ det jag minns. Motorvägar och dålig CGI. Hmmm. Kanske är dags att se om den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt att du och andra (Sofia) ofta stör er på dålig CGI. Jag har oftast inte ens lagt märke till det som ni tar upp. Det är historian framför mina ögon jag lägger märke till. Precis som med animation behöver det inte alltid se verkligt ut för att man ska kunna komma in i berättelsen. Men med det sagt är det givetvis mycket bättre med schysst och snygg CGI än tafflig och keckig.

      Radera
    2. Tänkte du inte ens på dålig CGI när Pierce Brosnan var ute och surfade? ;)

      Radera
    3. I Bond? I Day another day?

      Faktiskt inte lika mycket som en drös med andra svagheter i den filmen. Andra uselheter överskuggade just den uselheten! :-)

      Radera
  2. Kanoners!
    Jag gillar denna som satan! Coolt med cyberattack, låg väl lite i modet också med nätet och datasäkerhet och allt.
    Angående the locations, har du tänkt på att ett växande mönster kan anas....först en isolerad skyskrapa, sedan växte det till en flygplats med omgivning, sedan ett helt Manhattan och här nästan hela the eastern seaboard! (och sen ballade det ur med besök i Ryssland...fast det följde ju mönstret med att hela tiden vidga spelplanen förstås!)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, större och större lekplats i varje film. Det är bättre med en liten location så länge man lyckas med ett tajt och bra manus som håller ihop det. Med dåligt manus kan det bli smärtsamt...

      Radera
  3. Fan jag gav nog för lågt betyg själv till denna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut!! Damn. Du måste åtgärda det genast genom att ta fram en blu-ray av filmen och se om den!

      (PS, vilket betyg gav du den?) ;-)

      Radera
    2. En 3:a! Den förtjänar mer en 4! Jaharå!

      Radera
  4. Kan inte avge något omdöme eftersom jag kommer ihåg exakt ingenting av den här filmen (vilket ju blir något av ett omdöme i sig). Förutom att Justin Long var med, då -- gillar också honom sedan Ed-dagarna!

    SvaraRadera
  5. Har inte sett denna sen jag såg den på bio, men blev positivt överraskad då. Kanske värd att se om någon gång alltså. Alltid vanskligt att vänta så länge med en till film i en serie, men denna lyckades alltså ganska bra. Nästa film verkar inte alls ha funkat och den håller jag mig också undan.

    Var själv osäker till Justin Long och hans karaktär, men av min text ser jag att han funkade.

    Vad gäller skurkarna håller jag med. En bättre huvudskurk hade varit att föredra. Favoriten var fransmannen. Dock har jag noterat att Maggie Q vägrade dö vilket jag störde mig på :)

    Just det, har för mig att det ryktades om att Britney Spears skulle spela dottern. Det hade varit en stor miss...

    Osäker på vad jag skulle tycka om Live Free or Die Hard idag. Men på bio var det en stark trea/svag fyra. Så här på rak arm skulle jag säga att denna är svagast av de fyra, men ändå duglig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fransmannen var bad ass! Absolut. Men han fick bita i gräset han också.

      Jag var som sagt störd på slutet när jag såg filmen första gången, men nu föll den mycket bättre på plats. Det är min andrafavorit i serien. Lite överraskande faktiskt! :-)

      Radera