lördag 10 januari 2015

The Secret Life Of Walter Mitty (2013)



Jag blev tipsad om denna film från den store Frans. Jag fick uppfattningen att detta skulle vara en mysig och "snäll" film och det var precis vad den är. Ben Stiller spelar huvudrollen och han har regisserat också. Han är en bra regissör tycker jag. Hans bästa film är kanske Reality bites. Fast då har jag faktiskt inte sett Zoolander än.


Filmen handlar om drömmaren Walter Mitty som arbetar som ansvarig för hanteringen av negativ på den gamla välkända tidningen Life. Precis som i verkligheten upphörde dock tidningen att komma ut i vanligt format och inför sista numret får Walter problem med ett försvunnet negativ. Sedan får vi följa Walter på en Forrest Gump-liknande resa som tar honom till Grönland, Island, Nepal och Cheryls hjärta.

Bra scen
En mysig film. Det känns bra efteråt, man skulle kunna kalla det feel so good movie. Ben är mysig i rollen som Walter. Sean Penn är majestätisk som den mytiske fotografen Sean. Men bäst av alla i filmen är Kristen Wiig som Cheryl. Hon är fan en stjärna den bruden. Otroligt bra tycker jag. Andra noterbara skådespelare var Shirley MacLaine, Ólafur Darri Ólafsson (som vi kommer ihåg från Reykjavik Rotterdam), Adrian Martinez, Kathryn Hahn och en "Bob Slydell"-liknande Adam Scott.

Jag ger The Secret Life of Walter Mitty tre "quintessence of life" av fem.

Betyg: 3/5


10 kommentarer:

  1. Denna överraskade på mig. För jag förväntade mig inte så mycket och början kändes suspekt. Men det var feel-good på ett skönt sätt. Betyget hamnade till slut på gränsen till en svag fyra, vilket måste sägas överraskade en del. Kul att du också gillade den.

    Scenen när han åker longboard på Island till passande musik är nog favoritögonblicket för egen del.

    Mina tankar om Walter Mitty.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har underhållen så länge det varade men så snart den var slut hade jag nästan redan glömt den.

      Radera
  2. Mja, fastnade mest för det visuella och inte så mycket annat. Den kändes forcerad. Hellre då originalet men det beror nog minst lika mycket på Danny Kaye som filmen i sig...

    https://bilderord.wordpress.com/2014/02/07/the-secret-life-of-walter-mitty-1947/
    https://bilderord.wordpress.com/2014/02/08/the-secret-life-of-walter-mitty-2013/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, du har rätt om att det finns några riktigt snygga scener, på Island och i Nepal tror jag. Innehållet i filmen är dock ganska mjäkigt.

      Har inte sett den äldre varianten.

      Radera
  3. Svar
    1. Hehe, nåja helt kass var den inte, men jag förstår hur du tänker.

      Radera
    2. Det enda som var bra med denna film var att man fick drömma sig tillbaka till Islands fantastiska landskap.

      Radera
    3. Japp, scenerna på Island var kanske filmens höjdpunkt till och med.

      Radera
  4. Det ar en bra film tycker jag men det ar ju en smalsak. Pa ett hogre plan sker dock nagot storre: Stiller har lagt av med sana ofantligt bortom all reson faniga "komedier" som t ex zoolander; vilken lycka for dig att inte ha sett den!

    Han ar kungen nar det galler att spela dessa genomhyggliga positiva karaktarer som i den har filmen eller t ex night at the museum ett och tva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Genomhygglig är en bra beskrivning. Lagom. Hyvens snubbe. Men också kanske lite tråkig?

      Radera